مهارت مواجهه با خطر را از سنین پایین به فرزندان بیاموزیم
کد خبر: 3981048
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر چهارمحال‌وبختیاری تأکید کرد:

مهارت مواجهه با خطر را از سنین پایین به فرزندان بیاموزیم

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر چهارمحال‌وبختیاری گفت: ضرورت دارد مواردی مانند جرئت‌ورزی، اعتماد به‌نفس بالا، مهارت نه گفتن، مهارت حل مسئله، تاب‌آوری اجتماعی و مواجهه با خطر را از سنین پایین‌تر به فرزندانمان بیاموزیم تا این مهارت‌ها در کودکان و نوجوانان نهادینه شود و فرد در مواجهه با تهدیدها از جمله خطر اعتیاد تصمیم صحیح اتخاذ کند و دچار سقوط و تباهی نشود.

سید قدیر مرتضوی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه امروزه متناسب با رشد جمعیت در سراسر دنیا، تعداد افراد مصرف‌کننده موادمخدر نیز افزایش داشته است، اظهار کرد: رشد تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر یک بحران جهانی محسوب می‌شود و این مسئله تنها مختص ایران نیست.

وی افزود: در برخی مواقع مشاهده شده که در بررسی آسیب‌های اجتماعی، وضعیت ایران در حوزه رشد مصرف‌کنندگان موادمخدر نسبت به سایر کشورها وخیم‌تر است، اما چنین استنباطی در خصوص مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران اشتباه است، چرا که امروزه در تمامی نقاط دنیا و حتی کشورهای توسعه یافته این مشکلات وجود دارد و نمی‌توان گفت که معضل موادمخدر تنها مختص کشور ایران است.

مرتضوی تصریح کرد: در عصر حاضر با گسترش تکنولوژی و ابزارهای ارتباط اجتماعی و همچنین با بهره‌گیری از فضای مجازی دسترسی افراد جامعه حتی در سنین پایین نیز به اطلاعات و انواع مختلف محتواها بسیار سهل و آسان شده است که این موضوع باوجود اینکه می‌تواند یک فرصت برای افزایش آگاهی و دانش در جوامع باشد، اما نوعی تهدید نیز به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به تهدیدات فضای مجازی، یادآور شد: متأسفانه فضای مجازی دچار نوعی لجام گسیختگی شده و اطلاعات و محتواهای نامناسب فراوانی در این فضا در دسترس همگان وجود دارد، بنابراین حضور نوجوانان و جوانان در این فضا و دسترسی به این‌گونه اطلاعات منجر به ایجاد نوعی انگیزه برای کسب تجربه‌های جدید می‌شود.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر استان با بیان اینکه سنین نوجوانی و آغاز جوانی دوره خاصی است و فرد دچار تلاطم‌های بسیار می‌شود، افزود: امروزه سیستم‌هایی حیات جوانان را تهدید می‌کنند که از طریق فروش موادمخدر سودهای کلانی به دست می‌آورند و برای دستیابی به این سود کلان به‌دنبال افزایش مصرف‌کنندگان موادمخدر هستند؛ این شبکه‌ها به‌خوبی با علایق و سلیقه‌های نسل امروز آشنایی دارند و از راه‌های مختلف در نسل جدید رخنه می‌کنند، همچنین با تبلیغات وسوسه‌انگیز، ترویج باورهای اشتباه، توصیه به حل مشکلات روحی و روانی از طریق مصرف موادمخدر و بیان لذت فراوان در مواقع مصرف این مواد سعی در فریب افراد کم سن در جامعه دارند.

ضرورت مهارت‌آموزی نوجوانان در مواجهه با تهدیدها

وی اضافه کرد: اگر نسل جوان دارای آمادگی و مهارت‌های لازم نباشد، ممکن است جذب این‌گونه تبلیغات موجود در فضای مجازی شود، بنابراین لازم است مواردی مانند جرئت‌ورزی، اعتماد به‌نفس بالا، مهارت نه گفتن، مهارت حل مسئله، تاب‌آوری اجتماعی و مواجهه با خطر را از سنین پایین‌تر به فرزندانمان بیاموزیم تا این مهارت‌ها در کودکان و نوجوانان نهادینه شود و فرد در مواجهه با تهدیدها از جمله خطر اعتیاد تصمیم صحیح اتخاذ کند و دچار سقوط و تباهی نشود.

مرتضوی تصریح کرد: سن اعتیاد به گونه‌ای که امروزه بیان می‌شود کاهش چشمگیری نداشته و براساس بررسی‌های صورت گرفته سن شروع مصرف مواد مخدر ۱۵ سالگی است، البته به‌صورت موردی و محدود مصرف کننده موادمخدر در سنین کمتر از ۱۵ سالگی نیز وجود دارد، اما نمی‌توان از این موارد محدود نتیجه‌گیری کلی در مورد کاهش سن اعتیاد داشت.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر استان در خصوص وضعیت اعتیاد در استان، یادآور شد: خوشبختانه در استان حجم آگاهی و دانش نوجوانان و جوانان نسبت به آسیب استعمال موادمخدر افزایش بسیاری داشته است، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمال جدی بودن تهدید موادمخدر در نسل جدید و افزایش سرعت ورود افراد به چرخه مصرف موادمخدر وجود دارد، اما در حال حاضر سرعت رشد افراد شروع‌کننده مصرف موادمخدر در جامعه کاهش چشمگیری داشته است که این موضوع نوید آینده‌ای آرام‌ و سالم‌تر را می‌دهد.

وی بیان کرد: باید توجه کرد که همواره پیشگیری مقدم بر درمان است، افراد جامعه آگاه باشند که هیچ فردی از طریق مصرف موادمخدر به فرجام خوشایندی دست نیافته و قادر به تضمین آینده خود و یافتن منزلت اجتماعی مناسب در جامعه نیست، همچنین مصرف موادمخدر امکان درمان مشکلات روحی و روانی را برای افراد فراهم نمی‌کند.

مرتضوی افزود: لازم است والدین حقیقت‌های جامعه امروز را به خوبی درک کنند و فکر نکنند آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه اعتیاد مشکلی است که تنها گریبانگیر دیگران می‌شود و به سراغ خود آن‌ها و فرزندان‌شان نخواهد آمد، متأسفانه حقیقت غیرقابل کتمان این است که امکان دارد هر فردی به ورطه اعتیاد وارد شده و گرفتار این بلای خانمان‌سوز شود و افرادی که به وادی مصرف موادمخدر وارد شدند، باید به نوعی برای سایر افراد و خانواده‌ها عبرت باشند.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر استان تصریح کرد: افراد باید در مواجهه با هر نوع آسیب و خطری بهترین تصمیم را بگیرند و گرفتن بهترین تصمیمات در مواقع حساس تنها با داشتن آگاهی و دانش لازم ممکن است بنابراین اشخاص نسبت به فراگیری این دانش‌ها کوتاهی نکنند.

وی ادامه داد: متأسفانه در جوامع امروز پس از رخ دادن یک آسیب و اتفاق همه درصدد چاره‌اندیشی برای این آسیب برمی‌آیند، اما بهترین راهبرد و کارکرد این است که اصلا آسیبی در جامعه بروز نکند که نیاز به چاره‌اندیشی داشته باشد و این موضوع تنها درصورتی ممکن است که افراد جامعه حساسیت بیشتری نسبت به فراگیری دانش و مهارت‌های لازم داشته باشند.

مرتضوی در پایان بیان کرد: اگر جوانان و نوجوانان و والدین آن‌ها به افرادی که در معاشرت با این افراد هستند به‌صورت ویژه دقت کنند و از درستی پیشینه و خانواده دوستان خود مطمئن باشند می‌توانند در برابر انواع آسیب‌ها از جمله اعتیاد بیمه باشند.

انتهای پیام
captcha