سجاد حسنپور، مدیردارالقرآن پسرانه مشکات دورود در گفتوگو با ایکنا از لرستان، از تشکیل کلاسهای مجازی آموزش قرآن در این دارالقرآن خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی کلاسهای حضوری، فعالیتهای آموزشی دارالقرآن مشکات در بستر فضای مجازی و شبکه شاد در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 150 دانشآموز در کلاسهای مجازی آموزش قرآن دارالقرآن مشکات شرکت دارند و تعدادی هم قرآنآموز متغیر داریم، ادامه داد: کلاسهای آموزش مجازی شامل رشتههای روخوانی و روانخوانی، مفاهیم، حفظ قرآن، امامشناسی و کلاسهای آمادگی مسابقات شامل تفسیر قرآن، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، اذان و مداحی است.
حسنپور اضافه کرد: درالقرآن مشکات از سال 94 زیر نظر آموزش و پرورش دورود فعالیت خود را در زمینه آموزش قرآن با اولویت دانشآموزان در سه بخش قرآن، عترت و نماز آغاز کرده است و طی این مدت استقبال از فعالیتهای این دارالقرآن بسیار خوب بوده است.
وی با بیان اینکه دارالقرآن مشکات در زمینه آموزش قرآن از مبتدی تا پیشرفته فعالیت دارد، افزود: این دارالقرآن شش مربی قرآن دارد که سه نفر آنها رسمی و سه نفر نیز پارهوقت هستند.
مدیردارالقرآن پسرانه مشکات دورود دسترسی آسان قرآنآموزان به بستر فضای مجازی و رایگان بودن اینترنت شبکه شاد را از مزیتهای آموزش مجازی قرآن ذکر کرد و گفت: قرآنآموزان اگر از نظر تبلت و گوشی هوشمند مشکل نداشته باشند استقبال خوبی از کلاسهای مجازی قرآن دارند که خوشبختانه قرآنآموزان دارالقرآن مشکات با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نیستند.
بیشتر بخوانید:
حسنپور آسیبشناسی جامعه قرآنی و دارالقرآنها را ضروری دانست و افزود: متأسفانه برای فعالیتهای قرآنی متولی خاصی وجود ندارد و آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه، تبلیغات و ارشاد اسلامی هر کدام دارالقرآنهایی دارند و این باعث موازیکاری در بحث قرآن شده است و تعامل مثبت و سازندهای نیز بین متولیان مختلف فعالیتهای قرآنی وجود ندارد.
وی با اشاره به کمبود سرانه آموزشی دارالقرآنها، گفت: اگر آموزش و پرورش سرانه آموزشی دارالقرآنهای وابسته به خود را افزایش دهد میتوان امیدوار بود بخشی از مشکلات دارالقرآنها از نظر فضای آموزشی، تجهیزات و تهیه جایزه برای شرکتکنندگان حل شود.
مدیردارالقرآن پسرانه مشکات دورود با بیان اینکه بهتر است دارالقرآنها در بطن شهر باشند و از اختصاص مکانهای پرت و حاشیهای به دارالقرآنها خوددادری شود چراکه داشتن فضای جذاب و به روز در جذب قرآنآموز نقش مهمی ایفا میکند، اظهار کرد: دارالقرآن مشکات از ابتدای تأسیس تا دو سال قبل در مجموع سه بار اسبابکشی داشته است که خوشبختانه در حال حاضر یک مکان مستقل به این دارالقرآن اختصاص یافته است و تا حدودی مشکلات ما از نظر مکان حل شده است.
وی در بیان راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی و جذب مخاطبان قرآنی، بازنگری در ساختار پُستهای اجرایی و استفاده از متخصصان قرآنی برای پُستهای مربوط به ادارات و نهادهای قرآنی را ضروری دانست و افزود: بهتر است در دارالقرآنها مربیان و اساتید قرآن فقط در زمینه آموزش قرآن فعالیت داشته باشند و کارهای دیگر به آنان واگذار نشود.
حسنپور افزایش سرانه و بودجه برای فعالیتهای قرآنی و جذب نیروهای متخصص قرآنی را از دیگر راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی دانست و گفت: برای ترویج فرهنگ قرآنی لازم است از ظرفیت خانه و خانواده نیز استفاده شود و در این راستا میطلبد در طول هفته یا ماه حداقل یک محفل قرآنی بهصورت دورهای در منازل دانشآموزان برگزار شود تا والدین دانشآموزان قرآنآموز نیز در این محافل قرآنی مشارکت داشته باشند و از این طریق قرآن را به بطن خانواده برد.
انتهای پیام