وبینار «نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق نوین اسلامی» برگزار شد
کد خبر: 3941858
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

وبینار «نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق نوین اسلامی» برگزار شد

سرپرست مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور گفت: وبینار «نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق نوین اسلامی»، روز گذشته 28 آذر در دانشگاه مذاهب اسلامی واحد گنبد کاووس برگزار شد.

وحدت حوزه و دانشگاه و توجه به علوم انسانی و اسلامی در پیشرفت مسلمانان تاثیرگذار استبه گزارش ایکنا از گلستان، به نقل از  روابط عمومی مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، حجت‌الاسلام  نور علی دیلم رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، در وبینار «نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق نوین اسلامی» که روز گذشته 28 آذر در دانشگاه مذاهب اسلامی واحد گنبد کاووس برگزار شد، اظهار کرد: حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد مقدس، ارزشمند و با ریشه باید همسو و در کنار هم به وحدت عملی برسند تا بتوان ثمره آن را در آینده جهان بشریت مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه، امروز مباحث علمی همچون دانشگاه در حوزه ها نیز مورد بررسی و بحث قرار می گیرد، افزود: یکی از نکات اصلی بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردید و باید مورد توجه قرار گیرد، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

سرپرست مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور تصریح کرد: پس از بیانیه گام دوم انقلاب، توسط برخی از افراد شبهاتی ایجاد شد و در آن مطرح کردند که مگر دین اسلام و تلاش و مجاهدت‌های پیامبر (ص)، تمدن اسلامی را به وجود نیاورده است؟ مگر مسیری که پیامبر (ص) و دین اسلام برای انسانیت برجای گذاشت، کافی نبوده است که امروز به دنبال تمدن نوین اسلامی هستید؟، اما مقام معظم رهبری جواب خوبی دادند که اتفاقا ایجاد تمدن نوین اسلامی یعنی برگشت به مسیر رسول الله و اسلام ناب محمدی و برگشت به سنت و سیره رسول اکرم (ص) است.

دیلم افزود: بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید ایجاد تمدن نوین اسلامی برای این خاطر است که امروز بشریت در حال دور شدن و فاصله گرفتن از آن است.

وی با بیان اینکه با طرح این موضوعات باید به سنت رسول الله برگردیم و به آن عمل کنیم، اظهار کرد: مسلمانان باید یک واحده شوند و مجدداً به دوران شکوفایی و طلایی و دوران اوج امت اسلامی در تمدن اسلامی برگردند.

سرپرست مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور افزود: در اوج شکوفایی اسلام، امت اسلامی در تمامی عرصه ها از جمله علم و فنون، اقتصاد، نجوم، فلسفه، فیزیک، شیمی، معماری، جامعه شناسی و… حرفی برای گفتن داشت و حتی به جایی رسیده بود که بنا به گفته و اقرار اندیشمندان غربی مسلمانان در همه عرصه ها الگو و اسوه بودند و طوری شده بود که غربی ها در روی صلیب هایشان نام الله را حک می کردند.

دیلم تصریح کرد: وقتی دوران شکوفایی امت اسلامی دچار رکود شد، امروز همه ما مسلمانان با توجه به این بیانیه وظیفه داریم به آن دوران برگردیم و آن را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه در راه تحقق تمدن نوین اسلامی، نگاه و توجه ویژه به جایگاه علوم انسانی در سرنوشت تک تک مسلمانان تأثیرگذار است و نقش حیاتی دارد، گفت: علوم انسانی اسلامی با فطرت انسان مؤمن مانوس خواهد بود و زمینه سعادت و پیشرفت مادی و معنوی بشریت را محقق خواهد ساخت.

سرپرست مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور با بیان اینکه، وحدت حوزه و دانشگاه و توجه به علوم انسانی و اسلامی در پیشرفت مسلمانان تاثیرگذار است، افزود: اگر تحقق تمدن نوین اسلامی صرف علوم انسانی غربی باشد، نهایتا به تجربیات و مادیات می پردازد و بشر را اغنی نمی کند و از این جهت تأکید داریم علوم انسانی سبقه اسلامی داشته باشد.

دیلم، وجود علما و اندیشمندان تاریخ اسلام را گواه این مطلب دانست که علوم انسانی اسلامی از دل مدارس علوم دینی اهل سنت و تشیع بیرون آمده است، افزود: علما و اندیشمندان تاریخ اسلام در علوم تجربی هم با دستاوردهای خود حرفی برای گفتن داشتند و در مدارس علوم دینی شاهد مطرح شدن مباحث تجربی در بستر دین و اخلاق و مسائل تجربی علوم انسانی بوده ایم.

وی احترام و تقویت فرهنگ اقوام و مذاهب را اولین قدم برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی برشمرد و افزود: اگر دم از اختلاف و تفرقه بزنیم و هر مسلمانی ساز خودش را بزند هیچ وقت به وحدت واحده نخواهیم رسید.

سرپرست مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور دومین قدم تحقق تمدن نوین اسلامی را احترام و تقویت فرهنگ ملی، دانست و گفت: خارج شدن از مباحث قومیتی و مذهبی و احترام و تقویت فرهنگ ملی و رسیدن به صدر اصول ملی از مهم ترین راه های تحقق تمدن نوین اسلامی است.

وی توجه به تجارب علمی و ارج نهادن و اهمیت دادن به دستاوردهای مادی و معنوی جهان اسلام را از دیگر راه های تحقق تمدن نوین اسلامی یاد کرد و افزود: برای داعش و امثال آن و دشمنان و آنانی که آتش جنگ را برپا می کنند، شیعه و سنی مهم نیست، یعنی هدف آنان این است که با تخریب و از بین بردن سرمایه انسانی و مادی جهان اسلام به آن ضربه وارد کنند.

دیلم، نگاه به ظرفیت‌های درون و مقابله با فرهنگ غربی و وارداتی را از دیگر راه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: وقتی به سنت و سیره رسول الله و بزرگان دین بازگردیم متوجه خواهیم شد که راه های تحقق تمدن نوین اسلامی هموار خواهد شد و در این مهم حوزه و دانشگاه نیز باید برنامه ها و اقدامات خود را طوری ترسیم کنند که قله آن به تحقق تمدن نوین اسلامی برسد.

 

انتهای پیام
captcha