عاشورا ترسیم آیات قرآن است / عرفان حسینی؛ نیاز حکومت اسلامی
کد خبر: 3920001
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲

عاشورا ترسیم آیات قرآن است / عرفان حسینی؛ نیاز حکومت اسلامی

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که صحنه‌های عاشورا را باید با بسته‌های قرآنی مقایسه کنیم، افزود: عاشورا ترسیم آیات قرآن است این در حالی‌ است که حکومت اسلامی نیازمند به عرفان امام حسین(ع) است.

مبلغیبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در اجتماع بزرگ «عاشورائیان» در کوهدشت که روز یکشنبه، نهم شهریورماه، به‌ همت هیئت متوسلین حضرت زهرا(س) در سالن اجتماعات دبیرستان دکتر حسابی شهرستان کوهدشت برگزار شد، با تأکید بر مورد توجه قرار دادن عرفان امام حسین(ع) در روز عاشورا، اظهار کرد: سید و سالار شهیدان در نهایت تشنگی و گرسنگی در گرمای سخت روز عاشورا در حال جنگیدن است اما هم‌زمان منبر و جنگ را مدیریت و در برابر دشمنان مقاومت می‌کند و از راه خود کوتاه نمی‌آمد.

وی با ذکر این مطلب که اصحاب امام حسین(ع) در روز عاشورا، نفر به نفر، مورد به مورد باید با تحمل تشنگی به میدان می‌رفتند و می‌جنگیدند، افزود: وصف سختی‌ها، مشقت‌ها و مصائب عاشورا برای بشر امکان‌پذیر نیست.

ظلم به شیرخواره؛ سخت‌ترین مظالم

آیت‌الله مبلغی به تاریخ سازی عاشورا اشاره کرد و گفت: ظلم به طفل شیرخواره سخت‌ترین ظلم‌ها است این در حالی‌ است که کودک هر چه خردسال‌تر باشد، بی‌رحمی و قساوت دشمنان بیشتر عیان می‌شود کما اینکه امام برای طفل شیرخواره طلب آب می‌کند اما گلوی آن‌ را هدف تیر سه شعبه قرار می‌دهند که آنجا امام حسین(ع) فرمود آنچه صبر مصیبت‌ها را بر من آسان کرده است آن است که این حادثه‌ها در مقابل چشم خدا انجام می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آنچه سختی عاشورا را بر سید و سالار شهیدان آسان می‌کرد آن بود که حادثه عاشورا در مقابل چشمان خدا انجام می‌شد، گفت: وقتی پای خدا به میان می‌آید معلوم می‌شود راه خدا، راه حقیقت، راه پاکی و راه حق است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با ذکر این مطلب که صبر کردن موجب می‌شود انسان تا آخر مقاومت و ایستادگی پیش برود، ادامه داد: امام حسین(ع) صبر کرد و با صبر بر سختی‌ها، قیام خود را به پایان رساند این در حالی‌ است که عاشورا ترسیم آیات قرآن است و باید صحنه‌های عاشورا را با بسته‌های قرآنی مقایسه کنیم.

آیت‌الله مبلغی با تأکید بر این‌که امام حسین(ع) صبر کرد چون می‌دانست در مقابل چشمان خداست، تصریح کرد: وقتی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران فرمود عالم محضر خداست، می‌توان نتیجه گرفت که خداوند انسان ناظر بر اعمال است و باید از معصیت پرهیز کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که امام حسین(ع) روز عاشورا نه‌ تنها صبر کرد بلکه مصائب سخت را تحمل کرد ادامه داد: هرچه از روز عاشورا می‌گذشت حالت برافروختگی معنوی، ایستادگی و صبر امام حسین(ع) بیشتر می‌شد و بر صلابت آن حضرت افزوده می‌شد.

لزوم توجه به عرفان امام حسین(ع)

وی ادامه داد: از یکی‌ از راویان عاشورا نقل شده که سوگند به خدا من ندیدم کسی‌ که فرزندان او کشته شده باشد اما قلب او محکم‌تر و صبر او بیشتر شود، دشمنان به او حمله می‌کردند اما با قوت قلب، دشمنان را متفرق می‌کرد و هر لحظه بر صبر و صلابت وی افزوده می‌شد.

آیت‌الله مبلغی با تأکید بر لزوم توجه به عرفان امام حسین(ع)، بیان کرد: عرفان امام حسین(ع) در سه مقطع از زندگی آن حضرت قابل مطالعه است که نخستین آن دعای روز عرفه است زیرا دعای عرفه نهایت احساس و معرفت به خداست که باید این عرفان را به‌عنوان یک نیاز، مورد توجه قرار داد.

وی با ذکر این مطلب که حکومت اسلامی ایران نیازمند عرفان امام حسین(ع) است، تصریح کرد: مقطع دوم قابل توجه، دوران زندگی امام حسین(ع) است و مقطع سوم زندگی امام حسین(ع) در روز عاشورا است چراکه در روز عاشورا امام حسین(ع) عارف بزرگی است که فراتر از بشریت با خدا رابطه برقرار کرده است.

آیت‌الله مبلغی با تأکید بر اینکه عرفان روز عاشورا قابل تصور نیست، گفت: عاشورا روزی است که هرگز خلق نخواهد شد، سرانگشتان هنرمندانه امام حسین(ع) قیام پاک روز عاشورا را رقم می‌زند که نمونه آن در تاریخ تکرار نخواهد شد و وصف آن برای بشریت قابل تصور نیست.

عیادت عضو خبرگان رهبری از آیت‌الله صادقی

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین شنبه، هشتم شهریور مصادف با تاسوعای امام حسین(ع) با حضور در منزل آیت‌الله عباس‌علی صادقی، از ایشان عیادت و از مقام علمی وی تجلیل کرد و گفت: آیت‌الله صادقی، قبل از ورود به لرستان از اساتید حوزه علمیه قم بودند و برخی از مراجع در محضر وی تلمذ کردند.

وی با ذکر این مطلب که آیت‌الله صادقی در استان لرستان نقش چندگانه‌ای داشتند، اظهار کرد: تربیت اساتید بنام در حوزه‌های علمیه، ساماندهی حوزه‌های علمیه لرستان از محوری‌ترین فعالیت‌های آیت‌الله صادقی در لرستان است.

یادآور می‌شود، آیت‌الله عباس‌علی صادقی، رئیس حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد متولد سال ۱۳۰۴ هجری شمسی از روستای «کی‌سار» استان اصفهان است و تاکنون که بیش از نود سال از عمر بابرکت ایشان می‌گذرد، به تربیت شاگردان فراوانی در استان لرستان همت گماشته و طلاب و روحانیان بسیاری در محضر این استاد گران‌قدر کسب علم کرده‌اند.

وی در سن هفت سالگی به مکتب می‌رود و در آن‌جا پس‌از شش ماه قرائت قرآن را فرا می‌گیرد، سپس شیخ ابوالقاسم که از اساتید حوزه علمیه اصفهان و پدربزرگ مادری ایشان است، با مشاهده نبوغ و استعداد وی به تشویق و ترغیب او پرداخته و کتاب جامع‌المقدمات را که مربوط به علم صرف و نحو عربی است و همه طلاب در بدو ورود به حوزه مطالعه می‎‌کنند را به او یاد داد.

آیت‌الله صادقی چند سالی را در حوزه علمی اصفهان و بعد در قم به تحصیل دروس طلبگی پرداخت و از محضر استادانی چون آیت‌الله‌العظمی بروجردی(به مدت ۱۵ سال)، شهید صدوقی، مرحوم محقق داماد و مرحوم خالی‌خو بهره‌مند شد و بعدها خود به‌عنوان استاد و مدرس در حوزه علمیه قم مشغول به فعالیت شد.

بعد از تأسیس حوزه علمیه خرم‌آباد از سوی مرحوم آیت‌الله کمالوند، ایشان به‌عنوان مدرس به استان لرستان دعوت شد و اکنون که نزدیک به شصت سال از آن روز می‌گذرد ایشان همچنان در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام
captcha