رسالت معلمان دهه پنجم انقلاب چیست / آموزش و پرورش؛ بزرگ‌ترین دستگاه معنویت‌ساز
کد خبر: 3918482
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵

رسالت معلمان دهه پنجم انقلاب چیست / آموزش و پرورش؛ بزرگ‌ترین دستگاه معنویت‌ساز

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان فارس با تأكید بر اینكه در گام دوم انقلاب باید رسالت و مختصات معلم دهه پنجم انقلاب بازشماری شود، به تبیین این رسالت‌ها پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، ناصر جوکار، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان فارس امروز، 2 شهریورماه در حاشیه تبیین جشنواره تعلیم و تربیت در دوران کرونا با اشاره به مختصات معلم آینده (دهه پنجم انقلاب) گفت: شکی نیست که بزرگ‌ترین دستگاه معنویت‌ساز، آموزش و پرورش است و الگوی کمال یافته نه شرقی- نه غربی را نیز باید در ساحت مقام منیع معلم جست‌وجو کرد.

وی افزود: با این توصیف، آینده‌نگاری فرهنگی ایجاب می‌كند مختصات معلم گام دوم در آستانه بازگشایی مدارس، بازشماری شود تا رسالت فرهنگیِ فرهنگی به نیکی تبارشناسی شود، وگرنه فرهنگ واژه‌ای فتنه انگیز است و اگر مبتنی بر ارگانیسم بوم‌شناختی و اکوسیستم فرهنگ جهانی مورد توجه قرار نگیرد، قدرت فتنه‌گری بس بالایی دارد لذا به اختصار جهدی خواهیم داشت بر این رسالت.

جوكار بیان كرد: از آنجا که تهدیدات آینده فرسایشی، ناهمتراز، خارج از کنترل، ترکیبی و در یک کلام شناخت‌محور است، برای آنکه اختلالی در سامانه تربیتی این نهاد مقدس قرار نگیرد و ضد حقیقت در پوستین حقیقت به متعلم قالب نشود، باید آموزش و پرورش و معلم نیز متناسب با تهدیدات، آرایش گرفته و از برخورد سنتی با محیط پیرامون بدور گردند، وگرنه چرخش فرهنگی دوره پساکرونا هر رقیبی را در معده فکری خود هضم، به‌طوری که حتی اگر ارزش‌های فرهنگی نسخ نشود، قطعاً مسخ خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان فارس ادامه داد: رسالت امروزه معلم در پیچ تاریخی پایان تاریخ عبارتند از شناخت عوامل همگرایی فرهنگی، عمل فرهنگی خودجوش، مجرب‌نگری به جای مجردنگری، هم‌آفرینی فرهنگی، تبدیل دانش ضمنی فرهنگی به دانش مستند فرهنگی، شناخت برحذرباش‌های فرهنگی و مفاهیم ولنگاری فرهنگی و تقویت ماهیچه‌های فرهنگی دانش‌آموزان با بهره‌گیری از آموزه‌های وحیانی و سند تحول بنیادین است.

وی بیان كرد: بنابراین معلم آینده، متناسب با تهدیدات احصا شده، باید معلمی دور ایستا، فناور پایه، فضامند، ناهم‌تراز، آرمان‌محور، مردم پایه، هوشمند و شناخت‌محور باشد تا بتواند افسردگی فرهنگی حاکم بر محیط تعلیم و تربیت را منقح و به آفرینش فرهنگ مبتنی بر آموزه های توحیدی کمک شایان كند.

جوكار، بسیج فرهنگیان فارس را در بین استان‌های کشور و حوزه وزارتخانه، پیشتاز ثبت ایده پردازی در حوزه تعلیم و تربیت دانست و گفت: در همین راستا تاکنون بیش ۲۰۰ نفر از فرهنگیان استان در جشنواره تعلیم و تربیت در دوران کرونا ثبت‌نام كرده و بیش از 100 ایده ثبت كرده‌اند.

انتهای پیام
captcha