لزوم ساماندهی معتادان متجاهر در استان مرکزی
کد خبر: 3893014
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰

لزوم ساماندهی معتادان متجاهر در استان مرکزی

استاندار مرکزی تأکید کرد: آمار معتادان متجاهر زیاد نیست، اما باید همین میزان کم را هم ساماندهی کرد؛ چراکه در صورت عدم توجه جدی، با مشکلات بزرگتری مواجه خواهیم شد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، عصر امروز، اول اردیبهشت در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی ضمن گرامیداشت هفته سلامت، گفت: امسال هفته سلامت در کشور حال و هوای دیگری دارد و لشکر سلامت درگیر مقابله با بیماری کرونا هستند که امیدواریم با همکاری مردم و دستگاه‌ها بتوانیم در این مقطع از بیماری کرونا رهایی پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: مقابله بی‌امان با قاچاق و فروش مواد مخدر در کشور همچنان وجود دارد، در این مقابله نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مربوطه در حال خدمت رسانی هستند و عملکرد این دستگاه‌ها نشان دهنده موفقیت کار در سال‌های اخیر بوده است، به طوری که در سال گذشته 6.5 تن مواد مخدر در استان و حدود هزار تن در کشور کشف شده است.

آقازاده بیان کرد: استان مرکزی به عنوان یک استان در مرکز کشور با این معضل بزرگ درگیر است و همه باید تلاش کنند تا بتوانیم در حد توان و بضاعت به مقابله هرچه بیشتر با این معضل بپردازیم.

وی تأکید کرد: در راستای مبارزه با مواد مخدر در حد عمده در استان برخوردهای خوبی د دستور کار قرا دارد، لازم است در بحث خرده فروشی و شبکه‌های استانی و شهری نیز توجه بیشتری صورت گیرد که این مهم نیز تنها بر عهده نیروی انتظامی نیست و نیاز است اقداماتی از قبیل اقدامات فرهنگی نیز صورت گیرد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: در سه دهه گذشته فیلم و سریال‌های خوبی در راستای مقابله و مبارزه با مواد مخدر و اثرات آن ساخته شده است که خوشبختانه توجه به مسائل اخلاقی و معنوی باعث شده در این حوزه شاهد اثرات خوب باشیم.

آقازاده در ادامه سخنان خود به جمع‌آوری مجدد معتادان متجاهر نیز اشاره کرد و افزود: گروهی متشکل از نیروی انتظامی، دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، علوم پزشکی، شهرداری و بهزیستی باید اسباب و لوازم و برنامه مناسب لازم جهت غربالگری و قرنطینه معتادان متجاهر را فراهم کنند. اعضای این گروه باید هرچه زودتر و در اسرع وقت از سوی دفتر اجتماعی استانداری مشخص شود.

وی بیان کرد: آمار معتادان متجاهر زیاد نیست، اما باید همین میزان کم را هم ساماندهی کرد؛ چراکه در صورت عدم توجه جدی، با مشکلات بزرگتری مواجه خواهیم شد. اعتبار لازم جهت انجام اقدامات غربالگری و قرنطینه معتادان متجاهر در اختیار است و در صورت نیاز مابقی اعتبار نیز از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست خواهد شد.

بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی هم گفت: ضرورت قرنطینه معتادان متجاهر در ابتدای شناسایی آنان احساس می‌شود. معتادان متجاهری که از سطح شهرها جمع‌آوری می‌شوند لازم است ابتدا این افراد غربالگری شده و در صورت لزوم قرنطینه شوند.

وی بیان کرد: شیوع ویروس کرونا به معنای تعطیلی سازمان‌ها و ادارت نیست، بلکه قرار است که هر بحرانی که در جامعه ایجاد می‌شود با یک کار مضاعف مدیریت شود و بحران کرونا نیز مستثنی از این امر نیست و باید کار مضاعف در این راستا انجام شود.

اکرمی در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: در ابتدا باید دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، شهرداری، دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی طرح موضوع دقیق و شفافی در شهرهای استان در این راستا داشته باشند، چراکه این مسئله استانی است و باید استانی تصمیم گیری شود. سازمان‌های مذکور باید در خصوص مسئله موجود تصمیم‌گیری مناسب انجام دهند تا مکانیسم لازم جهت جمع آوری معتادان متجاهر مشخص شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: معتادان متجاهر در ابتدا حتما باید قرنطینه شوند؛ چراکه ممکن است این افراد ناقل بیماری بوده و جامعه و افراد را به خطر بیندازند، می‌توان از مرکز غربالگری که هنوز راه‌اندازی نشده برای قرنطینه استفاده کرد تا فرد معتاد پس از 14 روز قرنطینه به کمپ ماده 16 منتقل شود.

اکرمی اضافه کرد: در کنار شناسایی قاچاقچی های کلان، باید به خرده فروشان در سطح شهر نیز توجه جدی داشت؛ زیرا خرده فروشی مواد مخدر نیز به عنوان یک مشکل برای شهر و استان مطرح است و جلوگیری از آن مستلزم برنامه‌های اثربخش و انجام فعالیت‌های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه پنج برنامه اثربخش بهتر از 500 برنامه بی‌نتیجه است، گفت: در این راستا لازم است ابتدا نقاط قوت و ضعف برنامه سال گذشته دستگاه‌ها احصا شود تا بتوان از این نقاط ضعف و قوت به برنامه‌های بهتر و مناسب‌تری دست پیدا کرد.

انتهای پیام
captcha