تحول مطلوب در جامعه با شناخت متقابل حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3863841
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵

تحول مطلوب در جامعه با شناخت متقابل حوزه و دانشگاه

گروه معارف ــ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر دو نهاد حوزه و دانشگاه در حین تعاملات شناخت بهتری از وضعیت فعلی یکدیگر پیدا کنند و ظرفیت‌های درونی یکدیگر را بیشتر بشناسند، می‌توانند به خوبی عامل تحول در جامعه باشند.

تحول مطلوب در جامعه با شناخت متقابل حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، عنوان کرد: یکی شاخص‌های وحدت در حوزه و دانشگاه آرمان‌خواهی است، هر دو نهاد حوزه و دانشگاه باید آرمان‌های متعالی اسلام و تشیع را مدنظر داشته باشند، این شاخص باید در حوزه آموزش و پژوهش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از شاخص‌های مهم پایبندی به ارزش‌های اسلامی است، اگر این دو نهاد به این شاخص پایبند باشند، می‌توان گفت وحدت حوزه و دانشگاه قابل حصول است، البته لفظ وحدت شاید مناسب این موقعیت نباشد اما حرکت در این مسیر نزدیکتر شدن دو نهاد به یکدیگر را برای به رسیدن آرمان‌های متعالی و مشترک فراهم می‌کند.

ملاک بودن ارزش‌ها و هم‌افزایی

رئیسیان ادامه داد: وقتی ارزش‌ها و آرمان‌ها مطرح باشد، هر دو نهاد می‌توانند در یک مسیر گام بردارند و در این راه به یکدیگر کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند، چراکه دانشگاه‌های ما که در یک کشور اسلامی قرار دارد و جدای از ارزش‌های اسلامی نیست، پس این دو نهاد یعنی حوزه و دانشگاه اسلامی می‌توانند با تعامل همکاری به آرمان‌های خود برسند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سؤال که مانع خود برتر بینی حوزه و دانشگاه در زمینه وحدت را چگونه می‌توان برطرف کرد، بیان کرد: اگر مبنای تعامل احترام گذاشتن به دانش و پژوهش باشد، این دو نهاد می‌توانند در کنار یکدیگر موجب تعالی جامعه دینی ما باشد، اگر هریک از این دو نهاد مستقل از نهادی دیگر به فعالیت‌های علمی توجه داشته باشند، آن بالندگی مطلوب را به دست نخواهد آورد و حتماً بالندگی و تحول مرهون نزدیک شدن این دو نهاد با شاخص‌های مورد نظر است.

وی اضافه کرد: دانش‌پژوهان دو نهاد اگر بتوانند با تعامل و نشست‌های مشترک، کارها و فعالیت‌های مشترک داشته باشند، در نتیجه درک بهتری از یکدیگر خواهند داشت، تاریخ را که نگاه می‌کنیم در گذشته نگاه به دانشگاه براساس این نگرش بود که دانشگاه رهاورد غرب است و به همین دلیل نگاه تعاملی مثبتی بین حوزه و دانشگاه حس نمی‌شد البته هم اکنون هم بخشی از جامعه نگاه آن چنان مثبتی به دانشگاه ندارد.

رئیسیان ضمن تاکید بر نقش دانشگاه در ایجاد تحولات جامعه عنوان کرد: فعالیت دانشگاه در حوزه علوم تجربی و علوم انسانی غیرقابل کتمان است و اگر هم دچار نقض‌هایی هست با نزدیک شدن دو نهاد حوزه و دانشگاه این عیب و نقص‌ها در طرفین قابل پوشش و جبران است.

نگاه دانشگاهیان به حوزه علمیه تحول یافته

وی افزود: نگاه دانشگاهیان هم باید به حوزه متفاوت باشد، حوزه علمیه تحولات زیادی داشته و بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی در حوزه توسعه زیادی پیدا کرده است، در حوزه‌های علمیه مراکز آموزشی و پژوهشی متعدد با روش‌های متنوع و جدید آموزشی و نیز حرکت بر اساس زبان‌های زنده دنیا فعال شده است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر دو نهاد حوزه و دانشگاه در حین تعاملات شناخت بهتری از وضعیت فعلی یکدیگر پیدا کنند و ظرفیت‌های درونی یکدیگر را بیشتر بشناسند، می‌توانند به خوبی عامل تحول در جامعه باشند.

انتهای پیام
captcha