زن؛ ستونی از جنس محبت در کانون خانواده
کد خبر: 3855045
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷

زن؛ ستونی از جنس محبت در کانون خانواده

گروه اجتماعی - اسلام جایگاه ویژه ای برای زن در خانواده دارد و در واقع از منظر این آیین الهی زن ستونی از جنس محبت در سعادت این اجتماع کوچک ولی اثرگذار است.

زن و مرد دو ستون اصلی در تشکیل بنیان خانواده هستند و هر کدام با وظایفی که بر عهده دارد استحکام آن را تضمین می کند. در این بین زنان از بعد عاطفی و معنوی جایگاه ویژه‌ای در خانواده بر عهده دارند.

اهمیت نقش زن در ایجاد و تداوم زندگی موفق بر کسی پوشیده نیست و خدای متعال در قرآن کریم نیز توجه ویژه ای به این مسئله داشته است.

در همین رابطه بتول جمشیدیان، مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: شاید برای بیان وظایف یک بانو در منزل، اولین چیزی که به ذهن می رسد استناد به آیه سی و چهارم از سوره مبارکه نسا باشد که خدای متعال در بخشی از این آیه شریفه فرموده است: "الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ..."؛ "مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى كنند...".

جمشیدیان با تاکید بر اینکه با نگاهی به این آیه می‌بینیم خداوند در ابتدا وظایف مرد را نسبت به زن مشخص کرده، افزود: طبق این آیه شریفه از وظایف بانوان به عنوان همسر در خانه اطاعت زن از شوهر را می توان نام برد و البته دور از ذهن نیست این فرمانبرداری بر پایه عشق و عاطفه دو طرفه زن و مرد به یکدیگر است.

وی با تاکید بر اینکه اطاعت زن از شوهر شاید در ظاهر امری سنگین به نظر آمده و یا پسندیده نباشد، گفت: برای بسیاری از بانوانی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند شاید این مساله خوشایند نباشد اما باید گفت ثمره این امر به خود خانم ها باز می گردد و قطعا این فرمانبرداری به این معنی نیست که مرد هر لحظه در مقام یک آمر بی ملاحظه و زن به عنوان یک مطیع بی چون و چرا باشد زیرا همانگونه که در دین اسلام وظایفی برای بانوان تعریف شده تکالیفی نیز مرد در خانه بر عهده دارد.

جمشدیان با بیان اینکه خداوند متعال به همه ابعاد وجودی ما اشراف دارد و با توجه به شناخت نیازها و ویژگی های زن و مرد وظایف مربوط به زن و شوهر را مشخص کرده است، تصریح کرد: یکی از راه های فرمانبرواری، تکریم همسر است. چه تکریم زن از سوی شوهر و چه تکریم مرد از سوی زن که در اینجا با توجه به موضوع صحبت ما که نقش زن در خانواده است باید موقعیت مرد به عنوان سرپرست خانواده حفظ شود و قطعا نتیجه خوب این عمل به خانواده بر می گردد زیرا مردی که در مورد تحقیر قرار بگیرد در قبال این حس ناخوشایند از خود عکس العمل نشان خواهد داد.

مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه صمیمیت و احترام در خانواده مهمترین عامل خوشبختی هستند، گفت: از دیگر راه های تکریم، احترام زبانی و عملی به سلیقه مرد است و در صورت مخالفت با عقیده شوهر می توان با احترام دیدگاه مخالف خود و دلایل منطقی آن را بیان کرد.

جمشیدیان تصریح کرد: پرهیز از تحقیر و سرزنش باید در ارتباط زن و شوهر مورد توجه قرار گیرد البته راهنمایی و گوشزد کردن اشتباهات نباید مورد غفلت باشد ولی باید توجه داشته باشیم این مساله در فرصت مناسب و با حفظ کرامت همسر انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مشورت در امور مربوط به زندگی مشترک و احترام به نظر طرف مقابل در واقع نوعی تکریم همسر است، افزود: اعتماد داشتن به شوهر یکی از رفتارهایی است که اعتماد به نفس را در مرد به وجود می‌آورد و این وظیفه ای است که یک بانو باید مورد توجه قرار دهد.

جمشیدیان با اشاره به اینکه بیان نیاز و ابراز خواسته ها به شوهر برای برآورده شدن حس خوشایندی به مرد می‌دهد، تاکید کرد: همانطور که در ابتدای آیه ۳۴ از سوره مبارکه نساء می خوانیم: "الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ"، احساس تکیه گاه بودن برای همسر و برآورده کردن خواسته های زن و فرزند حس خوشایندی به مرد می دهد.
مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندرانزلی با تاکید بر اینکه ابراز عشق و علاقه نباید در هیچ خانواده ای مورد غفلت قرار گیرد، گفت: زن و مرد باید محبت به یکدیگر را سرلوحه امور زندگی خود قرار دهند زیرا رسیدن به آرامش زیباترین هدف ازدواج است و رسیدن به آن در سایه محبت صورت می گیرد.

جمشیدیان با اشاره به تاکید خدای متعال از هدف ازدواج که رسیدن به آرامش و خوشبختی است در آیه ۲۱ از سوره مبارکه روم اشاره کرد و افزود: در این آیه شریفه می خوانیم: "وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ"؛ "و از نشانه هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان ها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى انديشند قطعا نشانه‏ هايى است".

وی به تعبیر زیبای خداوند که زن و شوهر را به عنوان لباس برای یکدیگر عنوان کرده اشاره و تاکید کرد: در بخشی از آیه ۱۸۷ سوره مبارکه بقره می خوانیم: "هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن"؛ "زنان لباس و پوشش برای شما مردان هستند و شما مردان پوشش و لباس برای زنانتان هستید".

جمشدیان گفت: این تعبیر زیبا و اینکه خداوند زن و شوهر را به عنوان لباس برای یکدیگر مثال زده را در کاربرد آن می توان دید، زیبا جلوه دادن و پوشاندن عیب ها و حفاظت در برابر آسیب ها و گرما و سرما از جمله آثار پوشاندن بدن با لباس است و زن و شوهر در کانون گرم خانواده نه تنها عیب های یکدیگر را باید بپوشانند بلکه می توانند با رابطه ای صمیمی، زیبایی های یک مرد و زن مسلمان را به کمال برسانند.

مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندرانزلی در ادامه به آیه ۳۴ از سوره مبارکه نساء که تعداد دیگری از وظایف یک بانوی مسلمان را در قبال شوهر خود بیان می کند اشاره کرد و گفت: "قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ..."؛ "حافظ غیب این است که بانوان باید حافظ حقوق همسران خود اعم از حقوق معنوی و مادی باشند".

وی افزود: حقوق معنوی یعنی حفظ پاکدامنی خود که در واقع محافظت از آبروی شوهر است، همچنین محافظت از مال شوهر و درست هزینه کردن آن در زندگی باید مورد توجه بانوان باشد به ویژه اینکه در جامعه امروزی مشکلات اقتصادی بیشتر است زنان باید با مرد خود مدارا داشته باشند و شرایط مالی همسر خود را به خوبی درک کرده و با مدیریت اقتصادی، خود و خانواده را به خوبی اداره کند. هرچند اگر مرد ثروتمند هم باشد باز بدون رضایت نمی تواند از مال او بخشش کرده و حتی صدقه بدهد.

جمشیدیان با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) و بزرگان دین الگوی خوبی در احترام به زنان خود بودند و همانطور که در دین اسلام وظایفی برای بانوان تعریف شده، به مردان نیز تکالیفی محول شده و در حسن خلق با همسر به آنها سفارش شده است و همه اینها برای این است تا کانون خانواده با آرامش اداره شده و با عشق و صفا و صمیمیت ادامه داشته باشد در این صورت است که محلی برای رشد و تعالی زن و مرد و فرزندان خواهد شد.

مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندر انزلی مصداق بارز صفا و صمیمیت بین زن و شوهر را در زندگی علی(ع) و فاطمه(س) مثال زده و تصریح کرد: در الگوهای دینی به معنای واقعی کلمه رفتار مردانه توام با مهربانی را با زنان در خانواده می بینیم از جمله مصداق بارز صفا و صمیمیت بین زن و شوهر را در زندگی علی(ع) و فاطمه(س) می بینیم که در سایه این زندگی محبت آمیز بزرگ ترین انسان ها در کانون این خانواده تربیت و وارد جامعه شدند.

انتهای پیام
captcha