بخش عمده‌ گردشگری در کشور، گردشگری مذهبی است/ هرمزگان؛ نیازمند به حوزه‌ وقف
کد خبر: 3854400
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۷
نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان:

بخش عمده‌ گردشگری در کشور، گردشگری مذهبی است/ هرمزگان؛ نیازمند به حوزه‌ وقف

گروه فرهنگی- نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: بخش عمده‌ گردشگری در کشور ما گردشگری مذهبی است، از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌خواهم که مأموریت‌های این وزارتخانه با اداره کل اوقاف و امور خیریه را یک رابطه‌ بسیار نزدیک و درهم‌تنیده بداند.

به گزارش ایکنا از هرمزگان حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان یکشنبه، 12 آبان در همایش بزرگ یاوران وقف گفت: بی‌شک وقف یک صدقه جاریه و چشمه جوشان است و در نگاه اسلام جایگاه رفیعی دارد به‌گونه‌ای که کارهای ارزشمندی چون انفاق، صدقات، زکات و حتی قرض‌الحسنه هیچ‌کدام جایگاه آن را ندارند.

وی با نگاهی به گذشته حوزه وقف در دوران رضاخان و نادرشاه افشار، ادامه داد: وقف به‌عنوان درختی تنومند همچنان به ایفای نقش خود در جامعه اسلامی ادامه می‌دهد، نقشی که وقف در تحول فرهنگی جامعه، تصفیه نفوس انسان‌های مؤمن، کاهش فاصله‌های طبقاتی، معنادار کردن عدالت در جامعه اسلامی و تقویت وجدان جمعی ایجاد می‌کند بر کسی پوشیده نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده وقف را بسترساز تحقق سایر ارزش‌های الهی دانست و افزود: وقف می‌تواند در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب که امسال را به‌عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری کردند، نقش بی‌بدیلی را ایفا کند، سرمایه بزرگ انسانی را در خدمت تولید قرار دهد و منشأ تحولات عظیم اقتصادی در جامعه باشد.

وی بخشی از پیشنهادات خود درزمینهٔ احیای فرهنگ وقف را برشمرد و گفت: برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه اسلامی نیازمند به یک کتابخانه تخصصی هستیم تا پژوهشگران و محققین از آن بهره ببرند، همچنین باید حمایت ویژه‌ای از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و تشویق دانشجویان و طلاب حوزه داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان افزود: یکی از جاهایی که می‌توانیم وقف را در جامعه معرفی کنیم ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه وقفی است؛ در این زمینه افراد می‌توانند با اختصاص دادن اموال خود وام‌های بدون سود و بهره دریافت کنند و از سنوات وقف نیز بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف مثل سایر دستگاه‌های فرهنگی نیست، گفت: وقف دستگاهی تخصصی است، من امروز اعتراف می‌کنم با وجود همه درگیری‌هایی که قبلاً در این حوزه به لحاظ اشرافیت نسبت به مجموعه قوانین و مصوبات این مجموعه داشتم اما همچنان نسبت به مطالعه و تخصص بیشتر احساس نیاز می‌کردم، از این رو اداره کل اوقاف باید بتواند وقف را صیانت کرده، با حفظ و حراست از موقوفات به ترویج فرهنگ وقف کمک کند و از طریق معرفی نیات واقفین به مردم، آگاهی آنان را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ گردشگری در کشور ما گردشگری مذهبی است، ادامه داد: از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌خواهم که مأموریت‌های این وزارتخانه را با اداره کل اوقاف و امور خیریه یک رابطه بسیار نزدیک و درهم‌تنیده بداند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: ما در استان هرمزگان جهت حفظ و حراست درست از آثار تاریخی برجای‌مانده در اکثر بقاع متبرکه نیازمند به یک حوزه وقف هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب، وقف نقش مهمی را در رونق تولید، ایجاد تکافل اجتماعی و گسترش روح همدلی در جامعه در یک فضای عطرآگین معنوی ایفا می‌کند.

انتهای پیام
captcha