اعتباری بابت مصلی‌های نماز جمعه در فارس نداشتیم/ جوان‌گرایی در میان ائمه جمعه
کد خبر: 3829915
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

اعتباری بابت مصلی‌های نماز جمعه در فارس نداشتیم/ جوان‌گرایی در میان ائمه جمعه

گروه اجتماعی ـ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با بیان اینكه در این چند سال اخیر اعتباری بابت مصلی‌های نماز جمعه دیده نشده است اگر هم دیده شده، محقق نشده است، گفت: تقریباً در دو سال گذشته اعتباری بابت مصلی‌های نماز جمعه نداشتیم.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملك‌مكان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس امروز، 3 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به بحث مصلی‌های نماز جمعه اشاره كرد و گفت: مصلی‌ها در برخی از شهرستان‌ها مثل سروستان، خرامه، داراب، بیضا و اقلید نیمه تمام مانده است و در برخی از شهرها كار احداث آنان اصلاً شروع نشد چون اعتبار نبود و تنها زمین مشخص شده بود.
وی با بیان اینكه در این چند سال اخیر اعتباری بابت مصلی‌های نماز جمعه دیده نشده است اگر هم دیده شده، محقق نشده است و برخی از سال‌ها اصلاً اعتباری نبوده است و برخی هم بسیار كم بوده كه محقق هم نشده است، گفت: تقریباً در یكی دو سال گذشته اعتباری بابت مصلی‌های نماز جمعه نداشتیم و اگر مسئولان كمك نكنند همین قسمت‌های ساخته شده هم فرسوده و از بین خواهد رفت البته از تنگناهای اقتصادی خبر داریم ولی توقع این است كه وقتی تنگنا به وجود می‌آید از پروژه‌های فرهنگی كم نكنند و آن‌ها را دست كم نگیرند.
ملك‌مكان در ادامه سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن سالروز اولین اقامه نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی گفت: در آستانه چهلمین سال اقامه نماز جمعه هستیم.
وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته نماز جمعه اظهار كرد: در چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه ستادی برای بزرگداشت آن در كشور تشكیل شد كه در استان هم ستادی به ریاست نماینده ولی فقیه و دبیری، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تشكیل شد.
ملك‌مكان با بیان اینكه در شهرستان‌ها نیز ائمه جمعه رئیس ستاد هستند، گفت: در تمام این ستادها جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع خاص چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه برگزار شده است كه مصوباتی داشته‌اند و به تمام سازمان‌ها و نهادها برای همكاری جهت برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد اقامه نماز.

معرفی نماز جمعه و كاركردهای آن
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با اشاره به اهداف برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه گفت: معرفی نماز جمعه و كاركردهای آن از جمله اهداف این برنامه‌هاست؛ شاید هنوز علی‌رغم گذشت 40 برخی هنوز ندانند كه نماز جمعه چه كاركردهایی دارد و برخی آن را عبادت فردی می‌دانند در حالی كه یك تریبون رسمی نظام است.

نماز جمعه یك تریبون آگاهی‌دهنده دو طرفه است
وی با تأكید بر اینكه بسیاری از سیاست‌های كلی نظام و سیاست‌هایی كه مقام معظم رهبری تعیین و ابلاغ می‌كنند از طریق تریبون نماز جمعه تبیین می‌شود، گفت: نماز جمعه یك تریبون بصیرت‌افزایی و آگاهی دهنده و دو طرفه است كه هم خدمات نظام جمهوری اسلامی برای مردم بیان می‌كند و هم خواسته‌ها و دغدغه‌ها و تقاضاها و مشكلات مردم از طریق این تریبون به اطلاع مسئولان رسانده می‌شود.
ملك‌مكان با ذكر این نكته كه ائمه جمعه از جنس مردم و در میان آنان هستند و بیشترین ارتباط با مردم دارند لذا بسیاری از دغدغه‌های آنان را می‌دانند و این مشكلات را به مسئولان منتقل می‌كنند، گفت: همچنین مسائل معنوی و اعتقادی كه در نماز جمعه بیان می‌شود، بسیار تأثیرگذار است.
وی با تصریح اینكه درصدد آسیب‌شناسی مشكلات نماز جمعه هم هستیم و در این راه از صاحب‌نظران نیز كمك می‌گیریم تا بتوانیم هر چه بیشتر نمازهای جمعه را رونق بخشیم، گفت: در این راستا یكسری فراخوان‌هایی از طریق فضاهای مجازی و حقیقی برای جمع‌آوری مقاله، عكس و خاطره از نماز جمعه در این هفته اعلام شده است.

اشاره به برنامه‌های هفته نماز جمعه
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس، برپایی نمایشگاه تبیین كاركردهای نماز جمعه و فعالیت‌های هفتگی، ماهانه و سالانه ائمه جمعه، دیدار با خانواده ائمه جمعه شهید استان از جمله شهید آیت‌الله دستغیب و شهید حجت‌الاسلام خرسند و ائمه جمعه فقید استان نظیر آیت‌الله حائری، آیت‌الله ایمانی و غیره، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، گلباران قبور شهدا، تجلیل از پیشكسوتان نماز جمعه، دیدار با جانبازان جنگ تحمیلی، دیدار با خانواده شهدا، تجلیل از اعضای ستادهای نماز جمعه، تجلیل از ائمه جمعه موقت را از جمله برنامه‌های هفته بزرگداشت نماز جمعه در استان اعلام كرد.
وی اظهار كرد: یكی از برنامه‌هایی كه در این هفته آن را آغاز و تا پایان سال جاری ادامه خواهیم داد برپایی میزهای خدمت با حضور مسئولان و كارشناسان دستگاه‌های اجرایی در مصلاهای نماز جمعه است.

جوان‌گرایی در میان ائمه جمعه
ملك‌مكان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه با توجه به تغییر ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور، یكسری سیاست‌های جدید به این شورا اضافه شده است، گفت: یكی از این سیاست‌ها بحث جوان‌گرایی در میان ائمه جمعه است و بنا بر این است كه از نیروهای جوان،‌ زبده، با سواد و مجهز به علوم و فنون روز و اهل تعامل با جوانان استفاده شود.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس ادامه داد: سیاستگذاری این است كه ائمه جمعه باید كاملاً مردمی باشند یعنی حضور در ساعات مختلف و اقشار مختلف مردم كاملاً مشاهده شود و این‌گونه نباشد كه تنها در دفترش بنشیند تا مردم به سراغ او بیایند و از نزدكی با مشكلات مردم آشنا شود و ان‌شاءالله گره‌گشا باشند البته نباید انتظار كار اجرایی از ائمه جمعه داشت بلكه آنان انتقال‌دهنده مشكلات مردم به مسئولان هستند.

پرهیز ائمه جمعه از ورود به دعواهای سیاسی
وی بیان كرد: سیاست دیگری بروز و ظهور بیشتری در دوره مدیریت جدید دارد، پرهیز ائمه جمعه از ورود به دعواهای جناحی و سیاسی است؛ تشكیلات به شدت عنایت دارد كه به هیچ وجه ائمه جمعه وارد دعواهای سیاسی و حزبی نشوند یعنی ائمه جمعه صرفاً اهداف و سیاست‌های نظام را تبیین كنند و در اتفاقات اینطور نباشد كه منتسب به یك جناح خاص شوند به خصوص از بیان مصداق در انتخابات پرهیز كنند و بی طرف باشند.
ملك‌مكان با بیان اینكه تمام كسانی كه وارد عرصه‌های انتخاباتی و سیاسی می‌شوند برای ائمه جمعه محترم هستند ولی انتخاب باید انتخاب خود مردم باشد، گفت: ائمه جمعه باید همه اقشار و گروه‌ها را به سمت خودشان جذب كنند لذا سیاستی دنبال می‌كنیم كه همه احساس كنند امام جمعه یك پدر است و دست پدری روی همه گروه‌ها و احزاب دارد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس همچنین آیت‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز را فردی بسیار مردمی، متوضع دانست كه توانسته نظر همه افراد و گروه‌ها را جلب كند لذا از همه مردم و طیف‌های سیاسی و اجتماعی درخواست می‌شود كه ایشان را یاری دهند.

امام جمعه كازرون به زودی معرفی می‌شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتصاب امام جمعه جدید كازرون نیز گفت: شهید حجت‌الاسلام خرسند شهید شب قدر بود كه به احترام ایشان تا مراسم چهلم صبر كردیم و بعد از آن 10 نفر برای امامت جمعه كازرون معرفی شدند كه در حال گزینش افراد هستیم كه به مراحل پایانی رسیده است و در آینده نزدیك نتیجه‌گیری خواهیم كرد.
ملك‌مكان با اشاره به وقایع یكی دو سال اخیر كازرون گفت: این قضایا دامن نهاد نماز جمعه را گرفت و مردم از یك طرف و مسئولان از سوی دیگر به امام جمعه فشار می‌آوردند و درخواست داشتند اما منتظر هستیم وزارت كشور درباره درخواست مردم تصمیم بگیرد و رسماً اعلام كند تا نهاد نماز جمعه هم آسیبی نبیند چرا كه ائمه جمعه همگی تابع قانون هستند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس در ادامه با بیان اینكه 900 نماز جمعه در كشور اقامه می‌شود كه از این تعداد 76 نماز مربوط به استان فارس گفت: البته این رقم بدون احتساب نمازهای جمعه اهل تسنن است كه استان دوم كشور هستیم ولی با احتساب نمازهای جمعه اهل تسنن، استان اول كشور هستیم.

اشاره به شهرهایی كه 40 سال است نماز جمعه در آن‌ها اقامه می‌شود
وی همچنین به شهرهایی كه قریب 40 سال است كه نماز جمعه در آن اقامه می‌شود اشاره كرد و گفت: شیراز دومین شهر كشور بعد از تهران بود كه نماز جمعه در آن اقامه شد و بعد از آن شهرهایی نظیر جهرم، كازرون، لارستان، نی‌ریز و لامرد و یا شهرهای كوچكی مثل آباده طشك از جمله مكان‌هایی بودند كه نماز جمعه در همان ابتدا در آن‌ها اقامه شد.
ملك‌مكان با تصریح اینكه در تمام مراكز شهرستان‌ها در فارس نماز جمعه اقامه می‌شود، گفت: در برخی از شهرها به دلیل وسعت چندین نماز جمعه اقامه می‌شود به عنوان مثال در شهرستان شیراز در بخش‌های مركزی، گویم، صدرا، گلستان، صدرا، لپویی، زرقان و داریون نمازهای جمعه اقامه می‌شوند.

كیفی‌سازی نمازهای جمعه
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس در عین حال این نكته را یادآور شد كه سیاست این است به سمت كیفی‌سازی نمازهای جمعه برویم و خیلی به تعداد اضافه نكنیم البته اگر در جایی امكانات، زیرساخت و بسترها فراهم باشد، نماز جمعه جدید اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینكه بیش از 80 درصد ائمه جمعه فارس بومی استان هستند، گفت:‌ این مسئله از سیاست‌های جدیدی است كه به سمت بومی‌سازی می‌رود و هدف این است كه از ائمه جمعه استان استفاده شود چون آشنایی با مردم و فرهنگ آنان بیشتر است.
ملك‌مكان همچنین از شناسایی طلاب جوان و مسعتد كه دارای شرایط امامت جمعه هستند خبر داد و گفت: تاكنون 20 امام جمعه آماده‌ به كار داریم و اگر جایی خالی شد از این افراد استفاده خواهیم كرد.
انتهای پیام

captcha