گزارش ایکنا از نشست فعالان قرآنی استان همدان
کد خبر: 3711022
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴

گزارش ایکنا از نشست فعالان قرآنی استان همدان

گروه فعالیت‌های قرآنی- «نشست هم اندیشی فعالان قرآنی استان همدان» با حضور مسئولان ذی ربط برگزار شد که نظرات و پیشنهادات مناسبی در حوزه فعالیت های قرآنی دانشگاهیان از سوی حضار ارائه شد.

به گزارش ایکنا از همدان، «نشست هم اندیشی فعالان قرآنی استان همدان» با حضور مسئولان ذی ربط در سالن جلسات نهاد رهبری دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.
در این نشست صمیمی قرآنی؛ متولیان قرآنی، معاونت های فرهنگی دانشگاه‌های همدان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان و نخبگان و دانشجویان فعال قرآنی و حافظ بین المللی قرآن که به میزبانی رئیس جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی و خبرگزاری ایکنا برگزار شده بود حضور پیدا کردند.
در این جلسه متولیان قرآن به ارائه نظرات و پیشنهادات جهت ارتقای فعالیت‌های قرآنی استان پرداختند و هم چنین نقاط ضعف و قوت فعالیت‌های قرآنی استان، اجرای برنامه مشترک قرآنی در سطح دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

حرکت مبتنی بر مفاهیم قرآن دانشجو تضمین کننده جامعه است

اکبر اسدی رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان،در نشست «هم اندیشی فعالان قرآنی دانشگاهها و دستگاههای متولی فعالیت های قرآنی استان همدان»  با اشاره به ضرورت برگزاری این جلسه اظهار کرد: به منظور تعالی فرهنگ قرآنی در استان و استفاده از نقطه نظرات فعالان قرآنی این نشست برگزار شد که با توجه به نزدیکی ایام ضیافت الله این جلسه را به فال نیک می‌گیریم.
وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی ابراز کرد: اگرچه فعالیت ها ی صورت گرفته متناسب با عظمت و شأن قران کریم نباشد اما این نهاد در راستای اشاعه فرهنگ قرآنی همواره تلاش می‌کند یکی از نمونه های این فعالیت خبرگزاری بین المللی قرآن است که یکی از نقاط قوت این خبرگزاری استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و دانشجویان است که با اخلاص و بدون ادعا و با کمتریت امکانات فعالیت می‌کنند.
اسدی با اشاره به اینکه دانشجویی بودن این خبرگزاری موجب وصل شدن این رسانه به بدنه دانشگاهها شده است خاطرنشان کرد: دانشجو در جامعه محور حرکت است و اگر این حرکت مبتنی بر مفاهیم قرآنی باشد آینده جامعه را تضمین می‌کند و موجب رشد و پیشرفت امور دنیایی و سعادت آخرت خواهد شد.
وی ادامه داد: برای فراهم کردن زمینه تربیت قرآنی در جامعه برای قشر جوان لازم است برنامه ریزی‌هایی صورت بگیرد، بر این اساس این نشست با حضور فرهیختگان قرآنی در دانشگاه‌ها برگزار شد تا نقاط ضعف و قوت فعالیت های قرآنی در استان مورد بررسی قرار گیرد تا انشاالله با برنامه ریزی و همکاری و مشارکت برنامه هایی در سطح دانشگاه‌های استان در ایام ماه مبارک رمضان به اجرا درآید.
اسدی با بیان اینکه قرآن تنها به قشر و زمان خاصی اختصاص ندارد افزود: جاری و ساری بودن مفاهیم قرآن در جامعه علاوه بر اینکه آخرت ما را تضمین می کند بلکه امورات دنیایی را هم ضمانت می کند.
در پایان نشست رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان با اعلام برنامه های قرآنی که در سطح دانشگاهها برگزار می‌شود ابراز کرد: برگزاری محفل انس با قرآن با حضور یک یا دو قاری بین المللی قرآن کریم در مسجد بزرگ دانشگاه بوعلی سینا، راه اندازی کانال در فضای مجازی به منظور مرکزیت اطلاع رسانی فعالیت های قرآنی استان و پیگیری پژوهش‌های قرآنی را خروجی این نشست قرآنی دانست که توسط جهاد دانشگاهی با همکاری و مشارکت دانشگاهها و سایر دستگاههای متولی فعالیت های قرآنی استان انجام گیرد.

دانشگاه متولی برگزاری فعالیت‌های قرآنی باشد
محسن ورمزیار دبیر شورای قرآن دانشگاه بوعلی سینا در این نشست با انتقاد به منفعل بودن دانشگاه‌های همدان در انجام فعالیت‌های قرآنی ابراز کرد: جای قرآن در دانشگاه‌های همدان خالی است تنها دانشگاهی که در این عرصه سطح خوبی دارد دانشگاه آزاد است، در برخی دانشگاه‌ها برنامه های خوب و مداومی برگزار می شود مانند جلسات تفسیری که در این نهاد رهبری برگزار می‌شود و ظرفیت استفاده سایر دانشگاه‌ها وجود دارد اما از این ظرفیت ها استفاده نمی شود.
این قاری استان همدان با اشاره به اینکه اگر تعامل دانشگاهیان در این زمینه شکل بگیردافزود: اگر از برنامه‌های قرآنی همدیگر استفاده کنیم، سطح قرآنی دانشگاه ها قابل قبول تر خواهد شد.

گزارش ایکنا از نشست فعالان قرآنی استان همدان
وی از رئیس بنیاد قرآن و قاری بین المللی استان همدان درخواست کرد: همچون قدیم تلفیق جلسات تلاوت قرآن به منظور انس و الفت بیشتر بین جامعه قرآنی به راه افتد.
دبیر شورای قرآن دانشگاه بوعلی سینا با استقبال از اجرای برنامه‌های مشترک قرآنی در سطح دانشگاه‌ها عنوان کرد: دانشگاه‌ها پای کار بیایند، تلاوت و جزء خوانی قرآن کریم در دانشگاه آزاد و بوعلی سینا برگزار می‌شود که شاید تعداد افراد شرکت کننده محدود باشند اما خود پیامبر(ص) نیز چهره به چهره افراد را جذب قرآن و اسلام می کردند پس اگر تعداد دانشجویان کم است نا امید نشویم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید متولی برگزاری فعالیت‌های قرآنی باشد بیان کرد: اینکه در ماه رمضان دانشجو نیست نباید ظرفیت خوب مسجد دانشگاه نادیده گرفته شود، برنامه ترتیل خوانی ماه رمضان می تواند در این مسجد برگزار شود اما متاسفانه در سال جاری ترتیل خوانی در حسینیه باغ بهشت همدان برگزار خواهد شد.


ضرورت شکل‌گیری بانک فعالیت‌های قرآنی در استان همدان
حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدی فاطمی پور، معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا نیز با بیان اینکه باید بانک فعالیت های قرآنی در استان شکل گیرد ادامه داد: فعالیت‌های خوبی در این حوزه انجام شده است اما نیاز به کار بیشتر دارد، لذا باید یک گروه، تشکل و نهادی رصد دائمی داشته و فعالیت مجموعه‌های قرآنی استان را پیگیری کند.
وی با بیان اینکه انتخاب موضوع پژوهش یکی از دغدغه‌های دانشجویان است عنوان کرد: خوشبختانه در سطح دانشگاه‌ها، پژوهش و پژوهشگر وجود دارد اما موضوعات ارائه شده متناسب با نیاز جامعه نیست، ساختار کار، حلقه مفقوده در این مراکز علمی است.

گزارش ایکنا از نشست فعالان قرآنی استان همدان
موضوعات قرآنی در اختیار دانشجویان برای پژوهش قرار گیرد
حجت‌الاسلام فاطمی ادامه داد: اگر مجموعه ای به عنوان متولی و سیاست گذار موضوعات ناب و همسو با نیاز‌های جامعه به پژوهشگران دانشگاه‌ها ارائه کند بی شک خروجی و دستاورد‌های قابل اجرای خوبی در جامعه خواهد داشت و پایان نامه‌ها دیگر در در قفسه کتابخانه‌ها خاک نخواهند خورد.

تربیت مربی قرآن از بدنه کادر دانشگاه و بخش دانشجو امری بسیار خوب است
معاون نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه تربیت مربی قرآن از بدنه کادر دانشگاه و بخش دانشجو امری بسیار خوب است گفت: اگر سالانه 5 الی 10 نفر مربی قرآن نیز در دانشگاه‌ها تربیت شود بی شک تأثیرات مثبت و روبه رشدی را در حوزه قرآن خواهیم داشت.
حجت‌الاسلام فاطمی از آمادگی دانشگاه بوعلی سینا جهت اجرای طرح «قرآن در رمضان» خبر داد و گفت: این دانشگاه آمادگی قرائت روزانه یک جزء از قرآن کریم در ماه مبارک رمضان را دارد، جزء خوانی قرآن هر ساله به صورت شاخص در حسینیه امام(ره) برگزار می‌شود.


فعالیت‌های قرآنی از چارچوب خاص بیرون بیایند؛ جلسات قرآن در فضاهای سبز برگزار شود
هاشم سعیدی شکوه، مدیر عامل اتحادیه قرآنی استان همدان با اشاره به اینکه از ظرفیت نهادهای قرآنی باید استفاده شود افزود: جامعه قرانی با یکدیگر تعامل ندارند که این عدم اتحاد موجب شده در مواقع حساس کشور بازخوردی نشان ندهند و سکوت کنند و در آسیب‌های که به جامعه و نظام می‌رسد وارد عمل نمی‌شوند.
مدیر عامل اتحادیه قرآنی استان همدان با بیان اینکه بخشنامه‌ها بر اساس یک سری ملاحظات صادر می‌شود ادامه داد: این بخشنامه ها تکمیل کننده اتحاد و تعامل جامعه قرآنی نیست.
وی افزود: در صورت تعامل و اتحاد جامعه قرآنی در استان می توان یک کانال پیام رسان در فضای مجازی به صورت واحد ایجاد کرد که در این صورت برای مخاطبان کانال های جداگانه نیز مفید تر خواهد بود.
سعیدی شکوه با اشاره به خارج کردن برخی از فعالیت‌های قرآنی استان از چارچوب های مشخص گفت: می توان یک کانال پیام رسان در فضای مجازی به صورت واحد ایجاد کرد که در این صورت برای مخاطبان کانال های جداگانه نیز مفید تر خواهد بود.


سعیدی شکوه با اشاره به خارج کردن برخی از فعالیت های قرآنی استان از چارچوب های مشخص گفت: می توان جلسات قرآنی مساجد، کانون‌ها و جلسات قرآن را در انظار عمومی مانند فضاهای سبز شهر برگزار کرد.

لزوم تشکیل جبهه قرآنی در همدان تا احیای جلسات قرآن خانگی
حجت‌الاسلام نقوی، مسئول دفتر امام جمعه همدان نیز در این نشست با بیان اینکه مطالبات فعالین قرآنی درخصوص حمایت و برگزاری برنامه مدون و منسجم به حق است،گفت: در این جلسه اعلام می‌کنم که جلسه شبانه آیت‌الله محمدی که هر ساله به مدت 8 شب در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود را به سی شب تلاوت قرآن کریم در محوطه آرامگاه بوعلی سینا تغییر می‌دهیم و نخستین حرکت قرآنی را در راستای خروجی جلسه آغاز می‌کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید جبهه قرآنی تشکیل شود، عنوان کرد: متأسفانه در همدان جبهه قرآنی تشکیل نشده است و تا این امر محقق نشود، نمی توانیم کار قرآنی انجام دهیم لذا باید قرآنیان کنار هم قرار بگیرند.
وی افزود: قرآنیان باید در جلسات برنامه‌ریزی حرف هم را بشنوند چراکه کار قرآنی امر تربیتی است و در گرو گره‌ خوردن نگاه افراد به هم است.
مسئول دفتر امام جمعه همدان با اشاره به اینکه باید جلسات خانگی احیا شود، خاطرنشان کرد: در گذشته قرآن را در خانه می‌آموختند و این شیوه باید مجدد احیا شود چراکه سبک پسندیده‌ای است.
وی اضافه کرد: نمونه موفق جلسه قرآن خانگی موفق جلسات قرآن آقای مسکین است که وی با برگزاری جلسات قرآنی گسترده و غنی خود توانست 160شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کند.


وی درخصوص گلایه‌ قرآنیان مبنی بر برگزاری جلسه ترتیل‌خوانی ماه مبارک رمضان در حسینیه باغ بهشت، تأکید کرد: هزینه زیادی صرف ساخت حسینیه باغ بهشت شده است و به دلیل پایمال نشدن بیت‌المال، امام جمعه همدان بر برگزاری جزءخوانی قرآن کریم در ایام ماه مبارک در این حسینیه تأکید دارد.


دانشگاه رهبریت فعالیت‌های قرآنی در پایان‌نامه‌ها را به عهده بگیرد
جوادصدیق، مدیر بنیاد قرآن با گلایه از اینکه به دلیل عدم حضور اعضای شورای قرآن استان همدان تعدد جلسات کاهش یافته است، اذعان کرد: دانشگاه باید رهبریت فعالیت‍های قرآنی به ویژه در حوزه پایان نامه و پژوهش را به عهده بگیرد چراکه باید پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی با محوریت قرآن و موضوعات قرآنی به سمتی حرکت کنند که برای جامعه و زندگی عموم مردم راهگشا باشد.
وی خاطرنشان کرد: به گونه‌ای عمل شود که دانشگاه در راستای کار ستادی که انجام می‌دهد، بانک اطلاعاتی و نرم‌افزاری جامع از قرآن و پژوهش‌های قرآنی را در اختیار داشته باشد که متأسفانه تاکنون محقق نشده است.

عدم وجود بانک قرآنی در همدان موجب ناشناخته ماندن تالیفات این استان شده است
صدیق گفت:خوشبختانه تألیفات خوبی در راستای موضوعات قرآنی در استان همدان انجام شده اما به دلیل عدم جمع‌آوری و عدم وجود بانک اطلاعاتی به صورت ناشناخته باقی مانده است لذا باید در این راستا اقدام مطلوبی انجام شود.
وی تأکید کرد:دانشگاه که مرکز علم و پژوهش است باید در راستای قرآن کریم و فعالیت‌های آن خط فکری و ایده به جامعه ارائه دهد.
مدیر بنیاد قرآن همدان در ادامه سخنان خود از برگزاری ترتیل خوانی و جزءخوانی ایام ماه مبارک رمضان در حسینیه باغ بهشت ابراز نارضایتی کرد و افزود: این امر وجهه خوبی ندارد و بدبختی جامعه قرآنی همین است که قرآن به مجالس فاتحه خوانی منحصر شده و تلاوت قرآن را به اینگونه مراسم می‌شناسند.

گزارش ایکنا از نشست فعالان قرآنی استان همدان
نیاز دانشگاه، انجام امور قرآنی با مدیریت فرد ثابت است نه یک دانشجو
علی طاهری، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار کرد: با وجود این همه گستردگی فعالیت‌های قرآنی باید به گونه‌ای عمل شود که معارف قرآن در بطن زندگی مردم مشاهده شود.
وی ادامه داد: متأسفانه قرآن کریم منحصر به برگزاری جلسات شده است این درحالی است که هدف غایی و متعالی باید قرآنی شدن جامعه باشد و آثار آیات قرآن در زندگی مردم مشاهده شود.
مرتضی لاله چینی، مسئول اداره قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز ابراز کرد: برای اهتمام به امور قرآنی، یکسان‌سازی و انسجام برنامه‌ها باید فرد مشخصی از سوی دانشگاه‌ها مشخص شود نه اینکه به دانشجویی که چند ترم بیشتر در دانشگاه حضور ندارد، مسئولیت این امر واگذار شود.

دانشگاه در بخش هنر و ادبیات دینی ورود جدی داشته باشند
وی اضافه کرد: فعالیت‌های قرآنی مشخص شود و برنامه مدونی برای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های استان همدان به صورت منسجم در شورای قرآن دانشگاهیان همدان تعیین شود و همه دانشگاه‌ها در این جهت حرکت کنند و این نشست‌ها و جلسات دارای خروجی مناسب باشد.
لاله چینی تأکید کرد:بخش هنر و ادبیات دینی نوترین اقدام در فعالیت‌های قرآنی است که دانشگاه‌ها باید به صورت جدی در این حوزه ورود پیدا کنند قرآن به صورت مثالی ارائه می‌شود.
وی افزود: باید توجه کرد که همه دانشجویان دارای این ظرفیت نیستند که قاری یا حافظ قرآن کریم شوند اما می‌توانند استعدادهای هنری خود را به سمت قرآن سوق دهند لذا باید در دانشگاه فضا باز شود و با هر ترفندی دانشجویان را جذب این حوزه کنیم.
وی با تأکیدبر اینکه مسئولین دانشگاهی باید دلسوز جوانان باشند، بیان کرد: قریب 5سال است که برنامه تربیت حفظ قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی همدان به صورت اهدای مبلغ 300 هزارتومان به ازای حفظ هر جزء از قران کریم برگزار می‌شود.


لزوم برگزاری طرح تسنیم در دانشگاه‌های همدان
رقیه نیک خصلت، کارشناس فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه پیام نور اذعان کرد: در دانشگاه پیام نور همدان چند برنامه ویژه هر ساله جشنواره قرآن و عترت برگزار می‌شود که امسال بیست‌و‌دومین جشنواره آغاز به کار کرده است و این جشنواره در 6 بخش کتبی، شفاهی، هنری و ادبی، فناوری و پژوهشی و 38رشته برگزار شده است.
نیک‌خصلت اظهار کرد:دانشگاه پیام نور همدان طرح تسنیم را در سال گذشته برگزار کرد که با اداره فرهنگ و ارشاد و اداره تبلیغات اسلامی تفاهم‌نامه جهت همکاری و برگزاری طرح تسنیم بسته شد اما این دستگاه‌ها همکاری مناسب در این زمینه نداشتند.
وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم این دوره در کلیه دانشگاه‌ها برگزار شود چراکه این دوره در راستای آشنایی عمومی با قرآن کریم در چند بخش سبک‌ زندگی قرآنی،قرائت،تفسیر موضوعی در قالب کارگاه‌های کاربردی است که هربخش با ارائه چند کد درس ارائه و در مجموع 65واحد درسی ارائه شد که در پایان دوره گواهی با این تعداد واحد درسی به دانشجویان ارائه شد.

نقطه شروع بسیاری از فعالیت‌های قرآنی درست و منطقی نیست/ متولی امور قرآن در استان کار جهادی انجام دهد
مهدی ساعد، قاری بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: در این عصر و زمان باید همه به صورت جهادی در حوزه قرآن فعال باشند.
وی با بیان اینکه پس از گذشت 40 سال از انقلاب، کارشناسی دقیقی در مسائل قرآن وجود ندارد افزود: متأسفانه متولی و دستگاه واحدی در حوزه قرآن در سطح کشور وجود ندارد، اما در سطح استان، امام جمعه به عنوان مسئول ارشد فعالیت‌های قرآنی می‌تواند باعث انسجام و هماهنگی هر چه بیشتر برنامه‌های قرآنی شود.
این قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه عدم حضور دستگاه متولی در حوزه قرآن باعث هدر رفت انرژی و بیراهه رفتن فعالیت‌های قرآنی خواهد شد گفت: امام جمعه با تقسیم وظایف در حوزه قرآن، می‌تواند با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها، آحاد مردم به ویژه قرآنیان موجب رشد فعالیت‌های قرآنی در استان شود.
ساعد با بیان اینکه نقاط شروع بسیاری از فعالیت‌های قرآنی در کشور درست و منطقی نیست ادامه داد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری فرهنگ قرآن ابتدا باید با قرائت و خوانش ساده این کتاب شریف در جامعه نهادینه شود.
این قاری بین‌المللی قرآن ادامه داد: قرائت ساده قرآن در ابتدای امر، مقدمه‌ای خواهد بود جهت انس بیشتر به قرآن و سپس تدبر و عمل به آموزه‌های این مصحف شریف، لذا هرفرد یا سازمانی در حیطه کاری خود باید این نقطه شروع را پیدا کرده و به آن به جد بپردازد.


لازمه گسترش فرهنگ قرآنی حمایت از قرآنیان است
این فعال قرآنی با بیان اینکه برنامه‌های قرآنی نباید تنها مختص دانشگاه‌ها باشد گفت: هر فرد قرآنی می‌تواند با استعداد و توان خود در امر ترویج معارف قرآن در جامعه موثر واقع شود، این نکته را نباید فراموش کرد که آموزش قرآن در مدارس باعث حضور دانشجویانی قرآنی در آینده در دانشگاه‌ها خواهد بود.
این قاری قرآن عنوان کرد: متولی امور قرآن در استان باید کار جهادی انجام دهد سپس جلسات تخصصی برگزار کرده و در ادامه آرا و نظرات را جمع بندی کند در نهایت مجموعه آرا، به صورت بخش نامه در اختیار دستگاه‌ها جهت اجرا قرار گیرد.


لزوم برنامه‌ریزی قرآنی برای دانشجویان آینده
حجت‌الاسلام حامد بوستانچی، کارشناس فرهنگی دانشگاه صنعتی همدان اظهار کرد: اگر به دنبال انجام برنامه‌های قرآنی به معنای واقعی در سطح جامعه هستیم باید از همان ابتدای مقاطع تحصیل این مهم را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه در جامعه، قرآن در سایه بی‌توجهی است افزود: تدریس قرآن و دینی با همدیگر ظلم در حق قرآن است، از دانش آموزان قرآنی حمایت و تشویقی صورت نمی‌گیرد اما از طرفی به دانش آموزان برتر فیزیک، ریاضی و ... بسیار تقدیر و برنامه ریزی صورت می‌گیرد که نشانه بارز بی توجهی به قرآن است که باید این مشکل توسط مسئولین سازمان آموزش و پرورش حل و فصل شود.
حجت‌الاسلام بوستانچی با بیان اینکه در سطح دانشگاه‌ها نیز به شکلی متفاوت به قرآن بی توجه می‌شود اضافه کرد: متأسفانه در دانشگاه‌ها نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن به عنوان دروس اختیاری است آنگاه اندیشه و انقلاب اسلامی جز دروس عمومی اجباری که باید این مهم اصلاح شود.
حجت‌الاسلام بوستانچی با بیان اینکه برنامه‌ها به سمت افزایش اهمیت قرآن سوق یابد گفت: توجه به قرآن باید از مقاطع ابتدایی و سطح مدارس آغاز شود همچنین برنامه‌های قرآنی برای دانشگاه و دانشجویان آینده مانور داده شود تا دانشگاه‌های کنونی، چرا که دیگر آموزش قرآن برای دانشجویان عصر حاضر اندکی دیر شده است.
کارشناس فرهنگی دانشگاه صنعتی همدان گفت: کتاب مشترک دینی و قرآنی یک ظلم بزرگ در حق دانش آموزان است، معلمانان قرآن نیز از حمایت و تسهیلات شایسته‌ای برخوردار نیستند.

گزارش ایکنا از نشست فعالان قرآنی استان همدان
تربیت مفسران خلاق و زبده قرآن با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها
حجت‌الاسلام علیرضا تمیمی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان همدان در نشست هم اندیشی فعالان قرآنی که به همت خبرگزاری ایکنا و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: جلسات قرآن باید کوتاه، مختصر، چالشی و جذاب باشد به گونه ای که نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت را نیز جذب کرده و باعث استمرار این ارتباط با آنان باشد.
حجت الاسلام تمیمی اضافه کرد: با برگزاری جلسات ترتیل خوانی، قرائت، حفظ و سایر رشته‌های مرتبط با قرآن می‌توان در معارف قرآن ورود پیدا کرد در این بین قرائت ساده قرآن می‌تواند آغاز خوبی برای نهادینه ساختن معارف قرآن در جامعه باشد.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان ادامه داد: برگزاری کرسی‌های جذاب تلاوت در خوابگاه‌های دانشجویی، دعوت از قاریان خوش صدا و تلاوت قرآن همراه با تصاویر و ویدئو می‌تواند فعالیت‌های خوبی در حوزه ترویج فرهنگ قرآن در میان دانشگاهیان باشد.
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها کار‌های خوب، جذاب و متنوعی در حوزه قرآن قابل اجرا است یادآور شد: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه ‌ها باید به صورت دوره‌ای و متناسب با نیاز روز باشد.
حجت الاسلام تمیمی با بیان اینکه تربیت مفسران قرآن ظرفیت خوبی در دانشگاه‌ها است گفت: می‌توان با برخی سیاست گذاری و برنامه ریزی‌ها تیمی از مفسران خبره و خلاق را در بدنه دانشگاه‌ها تربیت کرد که از همان ظرفیت در جهت ترویج فرهنگ قرآن در این مراکز علمی بهره مند شد.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان با بیان اینکه قرآنی شدن را ابتدا باید از خود آغاز کرد عنوان کرد: برگزاری جلسات خانگی قرآن می‌تواند در آغاز و بهبود برنامه‌های قرآن در سطح جامعه موثر واقع شود.

گزارش ایکنا از نشست فعالان قرآنی استان همدان
مسابقات قرآن بین دانشگاهی استان همدان با فاصله زمانی 6 ماهه از مسابقات سراسری برگزار شود
نیره جوادی کارشناس فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا در نشست هم اندیشی فعالان قرآنی با تاکید بر اهمیت جذاب بودن شیوه های جذب به قرآن برای دانشجویان بیان کرد: در زمینه جذب دانشجویانی که شاید ظاهر آنان خیلی قرآنی نباشد کاری انجام نمی‌شود درصورتی که قرآن متعلق به قشر خاصی نیست گاهی متاسفانه برخورد چکشی با آنان نیز از طرف ما انجام می‌شود.
وی با اشاره به جای خالی مسابقات قرآنی دانشگاهی در بین دانشگاه‌های همدان پیشنهاد داد: اگر به صورت سالانه مسابقات قرآن دانشگاهی شبیه مسابقات سراسری برگزار شود، البته به فاصله 6 ماهه با مسابقات کشوری، گامی در جهت تعامل و ارتباط با دانشجویان قرآنی برداشته می‌شود.


برنامه‌های قرآنی بخش دانشجویان؛ نیازمند هماهنگی با سلیقه دانشجویان
حسین مختاری دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا در این نشست نیز بیان کرد: ای کاش قبل از تصویب برنامه ها نظر دانشجویان را می‌پرسیدند، نگاه به فعالیت‌های قرآنی باید تغییر کند چراکه سلایق تغییر کرده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی این کانون قرآن اظهار کرد: می‌توان برنامه های قرآنی را با سلایق همراه کرد، به طور مثال سال گذشته مسابقه بخش معارف قرآن کریم که در پوستر همان عنوان قید شده بود 110 نفر شرکت کردند اما در سال جاری با عنوان «مسابقه بزرگ کتابخوانی» 370 نفر شرکت کردند.
وی افزود: ربات قرآنی را اعضای کانون به راه انداختند که با استقبال خوبی در فضای دانشجویان روبه رو شد، یا در اردوی جهادی نوروز سال جاری افرادی در این طرح شرکت کردند که شاید یک بار هم قران در دست نگرفته بودند اما فضای این طرح آنان را جذب کرد.
سیده ملیحه حسینی دانشجوی حافظ کل قرآن نیز در این نشست با اشاره به اهمیت اخلاق قرآنی بیان کرد: اساتید قرآنی ما غالبا دارای تخصص هستند اما مسئله ای که مطرح است اهمیت اخلاق است که طبق آیه » فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ پس به برکت رحمتی از جانب خداوند با آنها ( امت خود ) نرمخو شدی ، و اگر بد خلق و سختدل بودی حتما از دورت پراکنده می شدند(159/ آل عمران)» اخلاق نیکو عامل جذب دانشجو است.

گزارش ایکنا از نشست فعالان قرآنی استان همدان
وی با اشاره به انتقاد برخی از فعالان قرآنی در این نشست به اینکه کار قرآنی در مدارس باید انجام شود تا تاثیرگزار باشد اضافه کرد: دانشجویان دارای روحیه لطیفی هستند و شروع فعالیت های قرآنی در این زمان هم دیر نیست، طرح دانشجو معلم قرآن یکی از طرح های خوبی است که در دانشگاه برگزار می شود البته اگر معلمان قرآنی که طرح را گذرانده اند همین طور رها نشوند و برای آنها برنامه داشت.


نیاز به رهبری دانشجویان قرآنی در دانشگاه
لعیا عبدل دانشجوی حافظ 20 جزء قرآن در این نشست با اشاره به اینکه طبق آیه فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ خداوند آنان را در طغيانشان مهلت مى‌دهد تا سرگردان شوند (15/ بقره) » قرار نیست تمام افراد هدایت شوند، افزود: در دانشگاه و کانون قرآن پیام نور افراد با اخلاق قرآنی حضوردارند و فعالیت های قرآنی اصولی پیش می‌رود اما نور ایمان برای همه افراد وجود ندارد.
وی با طرح این سوال که فعالان قرانی دانشگاه چه کار مفیدی می توانند انجام دهند افزود: نیاز به یک مدیر در فضای دانشگاه وجود دارد که این فعالان را رهبری کند.
فرزانه وصالی مزین از اعضای کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد داد: دانشگاه‌ها با همکاری همدیگر یک سری کارگاه های تشکیلاتی برای تمام دانشجویان قرانی برگزار کنند، در برخی دانشگاه های مطرح کشوری دانشجویان تشکل های مختلف با هر سلیقه سیاسی و فرهنگی قبل از اینکه عضو تشکل انتخابی خود باشند عضو کانون قرآن هستند که این روش به جهت آشنایی اعضای تشکل های مختلف با قرآن مثمر ثمر است.
انتهای پیام

captcha