مسابقات قرآن بین دانشگاهی استان همدان با فاصله زمانی 6 ماهه از مسابقات سراسری برگزار شود
کد خبر: 3710890
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

مسابقات قرآن بین دانشگاهی استان همدان با فاصله زمانی 6 ماهه از مسابقات سراسری برگزار شود

گروه فعالیت‌های قرآنی- کارشناس فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا پیشنهاد داد: اگر به صورت سالانه مسابقات قرآن دانشگاهی شبیه مسابقات سراسری برگزار شود، البته به فاصله 6 ماهه با مسابقات کشوری، گامی در جهت تعامل و ارتباط با دانشجویان قرآنی برداشته می‌شود.

به گزارش ایکنا از همدان، نیره جوادی کارشناس فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا در نشست هم اندیشی فعالان قرآنی با تاکید بر اهمیت جذاب بودن شیوه های جذب به قرآن برای دانشجویان بیان کرد: در زمینه جذب دانشجویانی که شاید ظاهر آنان خیلی قرآنی نباشد کاری انجام نمی‌شود درصورتی که قرآن متعلق به قشر خاصی نیست گاهی متاسفانه برخورد چکشی با آنان نیز از طرف ما انجام می‌شود.
وی با اشاره به جای خالی مسابقات قرآنی دانشگاهی در بین دانشگاه‌های همدان پیشنهاد داد: اگر به صورت سالانه مسابقات قرآن دانشگاهی شبیه مسابقات سراسری برگزار شود، البته به فاصله 6 ماهه با مسابقات کشوری، گامی در جهت تعامل و ارتباط با دانشجویان قرآنی برداشته می‌شود.
مسابقات قرآن بین دانشگاهی استان همدان با فاصله زمانی 6 ماهه از مسابقات سراسری برگزار شود

برنامه‌های قرآنی بخش دانشجویان؛ نیازمند هماهنگی با سلیقه دانشجویان

حسین مختاری دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه بوعلی سینا در این نشست نیز بیان کرد: ای کاش قبل از تصویب برنامه ها نظر دانشجویان را می‌پرسیدند، نگاه به فعالیت‌های قرآنی باید تغییر کند چراکه سلایق تغییر کرده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی این کانون قرآن اظهار کرد: می‌توان برنامه های قرآنی را با سلایق همراه کرد، به طور مثال سال گذشته مسابقه بخش معارف قرآن کریم که در پوستر همان عنوان قید شده بود 110 نفر شرکت کردند اما در سال جاری با عنوان «مسابقه بزرگ کتابخوانی» 370 نفر شرکت کردند.
وی افزود: ربات قرآنی را اعضای کانون به راه انداختند که با استقبال خوبی در فضای دانشجویان روبه رو شد، یا در اردوی جهادی نوروز سال جاری افرادی در این طرح شرکت کردند که شاید یک بار هم قران در دست نگرفته بودند اما فضای این طرح آنان را جذب کرد.
سیده ملیحه حسینی دانشجوی حافظ کل قرآن نیز در این نشست با اشاره به اهمیت اخلاق قرآنی بیان کرد: اساتید قرآنی ما غالبا دارای تخصص هستند اما مسئله ای که مطرح است اهمیت اخلاق است که طبق آیه » فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ پس به برکت رحمتی از جانب خداوند با آنها ( امت خود ) نرمخو شدی ، و اگر بد خلق و سختدل بودی حتما از دورت پراکنده می شدند(159/ آل عمران)» اخلاق نیکو عامل جذب دانشجو است.
وی با اشاره به انتقاد برخی از فعالان قرآنی در این نشست به اینکه کار قرآنی در مدارس باید انجام شود تا تاثیرگزار باشد اضافه کرد: دانشجویان دارای روحیه لطیفی هستند و شروع فعالیت های قرآنی در این زمان هم دیر نیست، طرح دانشجو معلم قرآن یکی از طرح های خوبی است که در دانشگاه برگزار می شود البته اگر معلمان قرآنی که طرح را گذرانده اند همین طور رها نشوند و برای آنها برنامه داشت.

مسابقات قرآن بین دانشگاهی استان همدان با فاصله زمانی 6 ماهه از مسابقات سراسری برگزار شود

نیاز به رهبری دانشجویان قرآنی در دانشگاه
لعیا عبدل دانشجوی حافظ 20 جزء قرآن در این نشست با اشاره به اینکه طبق آیه فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ خداوند آنان را در طغيانشان مهلت مى‌دهد تا سرگردان شوند (15/ بقره) » قرار نیست تمام افراد هدایت شوند، افزود: در دانشگاه و کانون قرآن پیام نور افراد با اخلاق قرآنی حضوردارند و فعالیت های قرآنی اصولی پیش می‌رود اما نور ایمان برای همه افراد وجود ندارد.
وی با طرح این سوال که فعالان قرانی دانشگاه چه کار مفیدی می توانند انجام دهند افزود: نیاز به یک مدیر در فضای دانشگاه وجود دارد که این فعالان را رهبری کند.
فرزانه وصالی مزین از اعضای کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد داد: دانشگاه‌ها با همکاری همدیگر یک سری کارگاه های تشکیلاتی برای تمام دانشجویان قرانی برگزار کنند، در برخی دانشگاه های مطرح کشوری دانشجویان تشکل های مختلف با هر سلیقه سیاسی و فرهنگی قبل از اینکه عضو تشکل انتخابی خود باشند عضو کانون قرآن هستند که این روش به جهت آشنایی اعضای تشکل های مختلف با قرآن مثمر ثمر است.
انتهای پیام

captcha