آشنایی با مهارت‌های ارتباطی؛ نیاز امروز خانواده‌ها
کد خبر: 3687181
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲

آشنایی با مهارت‌های ارتباطی؛ نیاز امروز خانواده‌ها

گروه اجتماعی: آشنایی با مهارت‌های ارتباطی نیاز امروز خانواده‌ها است، زیرا بسیاری از مسائل قابل حل به دلیل عدم آگاهی در این حوزه به مشکلات بزرگی تبدیل می‌شود که خانواده را درگیر خود می‌کند.

سارا گلستانی، کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از شعبه خراسان رضوی اظهار کرد: دانستن مهارت‌های ارتباطی برای همه لازم است، چون یکی از نیازهای جدی ما در طول زندگی برقرار کردن ارتباط با دیگران است.

وی تصریح کرد: بسیاری از رفع نیازهای ما مرتبط به برقراری ارتباط سالم است، به خصوص در مورد زوجین؛ وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند و پیشینه کاملاً متفاوت و سبک زندگی  متفاوت از هم دارند، نیاز دارند شناخت و اگاهی از مهارت‌های برقرای ارتباط با همسر خود داشته باشند.

این مشاور خانواده افزود: دو نفر که می‌خواهند با هم ازدواج کنند، به دلیل دارا بودن ویژگی‌های ژنتیکی و خانوادگی کاملاً متفاوت، لازم است همدیگر را بشناسند، بنابراین حتماً باید بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

گلستانی با اشاره به اینکه نیاز به ارتباط متقابل بین زوجین خیلی ضروری است، ولی متأسفانه در جامعه آموزشی برای این موضوع به صورت رسمی و اجباری وجود ندارد، ابراز کرد: واقعیت این است که در جامعه ما مهارت‌های ارتباطی آموزش داده نشده و اطلاعات ما در این زمینه محدود است و آنچه امروز در این حوزه داریم، دست به دست از خانواده‌های گذشته به ما رسیده است.

مهارت‌های برقراری ارتباطی گذشتگان اکنون کارایی چندانی ندارد

این مشاور خانواده تأکید کرد: این در حالی است که مهارت‌های برقراری ارتباطی که از گذشتگان آموخته‌ایم، مربوط به زمان دیگری بوده و اکنون کارایی چندانی ندارد، از همین رو همه افراد به خصوص زوجین جوان باید در کارگاه‌های آموزشی مهارتهای ارتباطی شرکت کنند، چراکه مهارت چیزی است که با تمرین آموخته می‌شود و فقط دانستن آن کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه داشتن مهارت‌های ارتباطی در چند زمینه به زندگی ما کمک می‌کند، بیان کرد: یکی از این موارد انتخاب صحیح همسر آینده است، زیرا کسی که با مهارت ارتباطی آشنایی داشته باشد، به مرحله بالاتری از خودشناسی رسیده و دیگران را نیز بهتر می‌تواند بشناسد، بنابراین طبیعتاً در تطبیق خواسته‌های خود با ویژگی‌های دیگران راحت‌تر بوده و انتخاب درستی خواهد داشت.

وی گفت: کسی که  انتخاب درست داشته باشد، طبیعتاً برای وی مسیرها هموارتر خواهد بود و خیلی از اختلافات قابل حل، به جاهای باریک و ایجاد مشکلات جدی نمی‌رسد، البته علاوه بر دوره‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی، والدین نیز برای آگاهی بخشی به زوجین نقش به‌سزایی دارند.

نقش والدین در آگاهی‌بخشی به زوجین

این کارشناس مسائل خانواده، نقش والدین در آگاهی‌بخشی به زوجین را پررنگ دانست و تصریح کرد: طبیعتاً والدین نقش بسیار زیادی در مهارت‌های ارتباطی فرزندان‌شان دارند و از طرفی لازم است مسئولان نیز کارگاه‌های آموزشی برای آگاهی بخشی به زوجین برگزار کنند و به این امر مهم توجه بیشتری نشان دهد.

گلستانی گفت: نقش روحانیت و رسانه نیز در این خصوص اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا هر کس که با مردم در ارتباط است باید آنها را آگاه کند که مهارت‌های ارتباطی نیاز امروز خانواده است.

captcha