منافع جریان‌های مادی‌گرا در نفی فرهنگ انتظار است
کد خبر: 3683420
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴

منافع جریان‌های مادی‌گرا در نفی فرهنگ انتظار است

گروه معارف: مسئول بنیاد مهدویت مرکز تخصصی حوزه علمیه همدان گفت: با توجه به عدالت محوری ظهور منجی(عج) منافع جریان های مادی گرا و ضدّدینی در نفی فرهنگ انتظار است.

حجت الاسلام قاضی خانی، مسئول بنیاد مهدویت مرکز تخصصی حوزه علمیه همدان در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، با اشاره به وظایفی که در عصر غیبت برای یک منتظر تعریف میشود اظهار کرد: فرهنگ انتظار نیازمند بسترسازی هایی در زندگی خانوادگی و اجتماعی است از این رو توجه به مصادیق انتظار در سبک زندگی افراد بسیار تأثیرگذار است. 

وی تصریح کرد: خانواده در زمینه های مختلف تربیت و تعالی روح و جان افراد ایفاگر نقشی غیرقابل انکار است بنابراین بنیان خانواده ها در تربیت افرادی که منتظران و رهروان واقعی در جاده ظهور باشند بسیار مؤثر هستند. 

مسئول بنیاد مهدویت حوزه علمیه همدان ادامه داد: در سبک زندگی اسلامی ایرانی مصادیق متعدد و متنوعی را برای افراد یک خانواده در نهادینه کردن فرهنگ انتظار برشمرد به عنوان مثال؛ خوب همسرداری کردن یک زن و یا تربیت نیکوخصال فرزندان می تواند مصادیقی بر این مفهوم باشد. 

وی ضمن تأکید بر این امر که جامعه ای که بر مبنای فرهنگ انتظار استوار باشد جامعه ای نمونه از منظر اخلاق فردی و اجتماعی است گفت: در واقع تأکید بر اخلاقیات و پرورش آن در جامعه با اصول اخلاقی می تواند زمینه ساز ظهور حضرت باشد. 

قاضی خانی با اشاره به ضرورت حفظ اصالت های دینی در جامعه مهدوی تصریح کرد: مهمترین اقدام در این زمینه در مسیر خودسازی، تهذیب نفس، کسب معرفت و انتظار این امام معصوم طی می شود که اگر ما متخلق به این خودسازی وتهذیب نفس شویم به جایگاه منتظران و یاوران واقعی حضرتش دست خواهیم یافت. 

وی تأکید کرد: در بعد اجتماعی این موضوع دو رویکرد کلان و خرد مدنظر است که رویکرد کلان باید توسط کارگزاران و مسئولین در جامعه اسلامی محقق شود و زمینه های رشد و تعالی جامعه فراهم آید و جامعه را به سمت و سوی برنامه ها و اهداف معنوی سوق دهند. 

مسئول بنیاد مهدویت حوزه علمیه همدان متذکر شد: هدایت جامعه در جهت افزایش نشاط معنوی با رویکردی که مدنظر مقام معظم رهبری است یکی از سرفصل هایی است که مسئولین امر در این موضوع می توانند نسبت به آن برنامه ریزی و اقدام کنند. 

وی بخش دیگری از مسئولیت حفظ اصالتهای دینی را بر دوش مؤسسات و مجموعه های فرهنگی هنری دانست و افزود: نهادهای کوچک و بزرگ مانند سازمان تبلیغات و مجموعه های تحت امر آن اعم از تشکل ها و هیآت مذهبی یا موسسات قرآنی، یا مراکزی مانند بنیاد مهدویت و ... در این زمینه اثرگذار و دارای مسئولیت هستند. 

captcha