توزیع ناعادلانه بودجه‌های قرآنی/ سهم صفردرصدی دانش‌آموزان از این بودجه‌ها
کد خبر: 3679886
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
رئیس اداره قرآن آموزش‌وپرورش خراسان رضوی مطرح کرد:

توزیع ناعادلانه بودجه‌های قرآنی/ سهم صفردرصدی دانش‌آموزان از این بودجه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه بودجه اختصاصی برای فعالیت‌های قرآنی آموزش‌وپرورش تعریف نشده است، اظهار کرد: سهم دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم از بودجه‌های قرآنی صفر است.

علی مهدوی‌خواه، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص وضعیت بودجه قرآنی در سال 97، اظهار کرد: درد جامعه قرآنی، کمبود بودجه است اما با این حال نیز آموزش‌وپرورش فعالیت‌های قرآنی را با صرفه‌جویی و حداقل بودجه انجام می‌دهد که اگر این حداقل‌ها هم گرفته شود، آنگاه جایی برای کار باقی نمی‌ماند.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش فعالیت‌های قرآنی بسیار گسترده است، افزود: 30 عنوان برنامه در قالب سه حوزه قرآن، عترت و نماز از جمله برگزاری مسابقات قرآن با هدف عدالت‌بخشی در جهت شناسایی استعدادهای و ظرفیت قرآنی شهرستان‌ها، برپایی محافل قرآنی و ... در دستور کار فعالیت‌های بخش قرآنی این اداره است.
نگرانی از تعطیلی برنامه‌های قرآنی الگو
مهدوی‌خواه ابراز کرد: از 10 سال گذشته تاکنون به منظور افزایش سطح ارتقاء و ایجاد رقابت در انجام فعالیت‌های قرآنی نیز مسابقات قرآن در سه سطح آموزشگاهی، شهرستانی و مقدماتی بین 47 اداره در سراسر استان برنامه‌ریزی شد که این امر در ارتقاء فعالیت‌ها نقش تاثیرگذاری داشته است.
وی با بیان اینکه مسابقات قرآن در آموزش و پرورش با کمترین بودجه برگزار می‌شود، ادامه داد: با روند کاهش بودجه‌های قرآنی این فعالیت که سابقه 10 ساله دارد به تعطیلی کشیده خواهد شد در حالی که این روش رقابتی، باعث برگزاری پرشور مسابقات به عنوان الگو بین ادارات استان شده و به سایر استان‌های کشور نیز منتقل شده است.
برگزاری مسابقات با حضور بیش از پنج هزار متسابق هزینه‌بر است
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی گفت: در مرحله مقدماتی مسابقات قرآن دانش آموزی با در نظر گرفتن ریزش‌ها، حضور بیش از پنج هزار دانش‌آموز در 14 رشته، دو جنسیت و از 47 اداره در رقابت‌ها پیش بینی شده که برای این تعداد حدود 250 میلیون تومان جهت هزینه رفت آمد، اسکان ، جوایز و ... صرف می‌شود.
از کم بودن حق الزحمه داوران تا تدارک جوایز نفرات برتر
وی با بیان اینکه داورانی که قضاوت مسابقات آموزش و پرورش را بر عهده می‌گیرند به حق، فی سبیل الله کار می‌کنند، افزود: از حق الزحمه داوران گرفته تا تدارک جوایز نفرات برتر که مبالغ آن چندین سال است ثابت مانده و از 70 هزار تومان فراتر نرفته است همه نشان از صرفه‌جویی در هزینه‌ فعالیت‌های قرآنی این اداره است.
عدم تخصیص بودجه قرآنی جداگانه برای فعالیت‌های قرآنی آموزش‌وپرورش
مهدوی‌خواه، نسبت به سرمایه‌گذاری برای دانش آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه مهمترین رده سنی برای تربیت و پرورش قرآنی سن دانش آموزی است و مسئولان معتقدند که بهترین مخاطبان قرآن در مدارس هستند اما بودجه اختصاصی برای فعالیت‌های قرآنی آموزش‌وپرورش تعریف نشده است.
سهم صفر درصدی دانش‌آموزان از بودجه‌های قرآنی
وی ادامه داد: مسئولان باید نگاهشان آینده‌نگرانه باشد و بدانند اگر بودجه ای به فعالیت های قرآنی آموزش و پرورش تخصیص یابد، کمک به این سازمان نیست، بلکه کمک به نهادینه شدن قرآن در وجود کودکان و نوجوانان و اعتلای فرهنگ قرآنی به صورت ریشه ای در جامعه است.
تخصیص بودجه‌ در راستای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی
مهدوی‌خواه اظهار کرد: بیشترین تخصیص بودجه در مجلس، نقش ترمیمی و دفاعی دارد به عنوان نمونه برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مانند آموزش در زمینه مبارزه با اعتیاد و ... بودجه‌ای تخصیص می‌یابد در حالیکه اگر بیشترین سرمایه گذاری برای ترویج فرهنگ قرآنی شامل برگزاری محافل قرآن، کلاس‌های قرآنی و ... در سطح جامعه اختصاص یابد، آنگاه از معضلات اجتماعی نیز خبری نخواهد بود.
فعالیت‌های کیفی آموزش‌وپرورش در بخش قرآنی با کمترین بودجه
وی با اشاره به اینکه از سوی اداره امور قرآنی آموزش و پرورش با حداقل بودجه فعالیت‌های کیفی چشمگیری ارائه شده است، بیان کرد: طرح آموزشی برای سه هزار معلم قرآن در پایه اول و سوم با بودجه 5 میلیون تومانی نیز از دیگر فعالیت‌های بخش قرآنی آموزش و پرورش استان است که مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفت.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش‌‌وپرورش خراسان رضوی تصریح کرد: هرچند با وجود خیران و مردم فعالیت‌های قرآنی هیچگاه زمین نمانده و نمی‌ماند اما در کشوری که برای قرآن انقلاب شده است باید سهم قابل توجهی از بودجه به ترویج این فرهنگ تخصیص یابد.

اجرای طرح وقف قرآنی در راستای توسعه فرهنگ قرآنی

مهدوی‌خواه اظهار کرد: در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی، طرح وقف قرآنی از ابتدای سال تحصیلی جدید اجرا شده که از سوی مردم و خیران نیز با استقبال خوبی مواجه شده است.
وی با بیان اینکه مسئولان و نمایندگان دغدغه‌مند در حوزه ترویج قرآن کم نیستند، ابراز کرد: البته نقش مطالبه‌گری مسئولان قرآنی نیز در خصوص افزایش و یا جلوگیری از کاهش بودجه قرآنی تاثیرگذار خواهد بود.

سرفصل ویژه برای فعالیت‌های قرآنی آموزش‌وپرورش اختصاص یابد

وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی مدارس از سرانه بودجه سایر بخش‌ها در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود، گفت: امید است مسئولان دست‌اندرکار، سرفصل ویژه‌ای را برای فعالیت‌های قرآنی آموزش‌وپرورش اختصاص دهند، همانطور که برای فعالیت‌های پرورشی و ... این اداره اختصاص یافته است.

captcha