بیغوله‌ای به نام کمپ ترک اعتیاد بدون نظارت بهزیستی اراک
کد خبر: 3674869
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
در شورای مبارزه با مواد مخدر تأکید شد؛

بیغوله‌ای به نام کمپ ترک اعتیاد بدون نظارت بهزیستی اراک

گروه اجتماعی: شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان اراک در حالی برگزار شد که فرماندار اراک و بخشدار مرکزی نسبت به عدم نظارت بر کمپ‌های غیر مجاز و عملکرد ضعیف بهزیستی در کمپ‌ها ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، شورای مبارزه با مواد مخدر اراک، امروز، 29 آذرماه در فرمانداری، با حضور اعضاء و حسین بختیاری فرماندار اراک برگزار شد. هنگامه قربانی، کارشناس درمان اعتیاد اداره‌کل بهزیستی استان مرکزی در این جلسه با بیان اینکه بهزیستی یک دستگاه حمایتی است و نباید در حوزه انتظامی ورود پیدا کند، گفت: بهزیستی حق دخالت در کمپ‌های غیر مجاز را ندارد بلکه وظیفه دارد به درخواست‌های مجوز احداث کمپ ترک اعتیاد رسیدگی کند.
وی ادامه داد: پلمب مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد به تنهایی راه‌حل جلوگیری از رشد اینگونه مراکز نیست صاحب اینگونه کمپ‌ها به محض پلمب کمپ، در نقطه دیگری از شهر اقدام به تاسیس این مرکز خواهد کرد. طبق تجربه مشکل و بهانه اصلی این مراکز برای نگرفتن مجوز، نداشتن تیم تخصصی، پزشک و استاندارهای لازم برای نگهداری و مراقبت از معتادان است در واقع برای کم کردن هزینه‌ها و سودآوری بیشتر از اخذ مجوز و استانداردها سر باز می‌زنند.
قربانی تاکید: رویکرد اصلی بهزیستی در کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیادی که زیر نظر این سازمان فعالیت دارند کاهش مرگ و میر معتادین در این مراکز است و خوشبختانه در چند سال اخیر آمار مرگ و میر معتادین در این مراکز به بیش از 4 الی 5 نفر نمی‌رسد.
به گزارش ایکنا؛ حاج علی بیگی بخشدار مرکزی نیز در ادامه این نشست با ابراز نگرانی از وضعیت فاجعه بار مراکز و کمپ‌های غیر قانونی ترک اعتیاد اراک گفت: صاحبان برخی از این کمپ‌ها به پلمب مرکز هم توجهی نمی‌کنند و فک پلمب می‌کنند طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده نحوه ترک در این مراکز آسیب‌های شدید فیزیکی و روحی به همراه دارد.
وی ادامه داد: عمده کمپ‌های غیر قانونی، بیغوله هستند، هر نهادی که مجوز فعالیت کمپ ترک اعتیاد را صادر می‌کند وظیفه نظارت هم دارد و بخشی از این نظارت باید متوجه اقدامات غیر قانونی ترک اعتیاد باشد حداقل انتظار از بهزیستی این است که گزارش‌هایی که از فعالیت کمپ‌های غیر مجاز به دست آنها می‌رسد را به مرجع قضایی ارجاع دهند.
به گزارش ایکنا؛ حسین بختیاری، فرماندار اراک با بیان اینکه گزارش‌های بهزیستی اراک در دو جلسه اخیر مبنی بر بازدید و نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد قابل قبول نیست، گفت: بهزیستی اراک نظارت درستی بر کمپ‌های ترک اعتیاد ندارد و متاسفانه تاکنون نیز اقدام مناسبی برای تهیه گزارش‌های مطابق با واقعیت انجام نداده است.
وی با بیان اینکه با رشد قارچ گونه کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز مواجه هستیم ادامه داد: صاحبان این مراکز به فکر منفعت و سود شخصی خود هستند، کلیه دستگاه‌های عضو شورای مبارزه با مواد مخدر موظف هستند در قالب تیم‌های بازرسی به این امر بپردازند حتی بهزیستی شهرستان اراک. هیچکدام از کارشناسان این اداراه حق ندارند بگویند نظارت بر کمپ‌های غیرمجاز وظیفه دستگاه ما نیست، کارشناسان این اداره نیز به مدیران خود اعلام کنند که طبق مصوبه شورای مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی باید همکاری لازم را در این خصوص داشته باشد.
بختیاری در پایان بیان کرد: البته بعضی از مراکز ترک اعتیاد مجاز نیز بدون نقص نیستند و تخلفاتی دارند به ویژه یکی از مراکز ترک اعتیاد بانوان که باید هر چه سریعتر به این تخلفات رسیدگی شود.

captcha