جریان‌سازی فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از اهداف آموزش و پرورش است
کد خبر: 3663653
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

جریان‌سازی فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از اهداف آموزش و پرورش است

گروه فرهنگی: معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان عنوان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های این مجموعه ترسیم نقشه جامع خطرپذیری مدارس استان به واسطه رصد آسیب‌ها و عوامل مخاطره‌آمیز به صورت الکترونیکی در دو هزار و 500 آموزشگاه در تمامی دوره‌های تحصیلی است.

عبدالله جعفری معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: متأسفانه شاهد درگیری و کج روی بسیاری از جوامع دنیا نسبت به اصول ارزشی و اسلامی با عنوان آسیب‌های اجتماعی هستیم که نیاز به برنامه ریزی، کنترل و پیشگیری از این آسیب‌هاست.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین به عنوان متولی و مسئول آموزش، تربیت و پرورش دانش آموزان طی دوران تحصیل نسل نوپا به دنبال ترویج حیات طیبه، سبک زندگی اسلامی متناسب با فرهنگ و اعتقادات این مرز و بوم و رشد در محیطی سالم و به‌دور از هر گونه تهدید است.
در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دولت و مردم باهم پای کار بیایند
جعفری اضافه کرد: بی شک سنین ابتدایی و پایه هر انسانی، زمان شکل گیری بسیاری از رفتار‌های اوست و خانواده در این بین نقش بسزایی دارد حال در این میان برخی خانواده‌ها به دلیل کم توجهی و برخورداری از اطلاعات اندک بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که این خود باعث ورود جدی آموزش و پرورش به این وادی خواهد شد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان ادامه داد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تنها به عهده یک دستگاه و ارگانی نیست بلکه نه تنها نهاد‌های متولی بلکه دولت و حتی عموم مردم باید پای کار آیند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین آسیب‌هایی که دانش آموزان استان را تهدید می‌کند عدم برخورداری از سرپرست و خانواده مناسب است ادامه داد: آموزش و پرورش چند سالی است که طبق برنامه‌های خود با شکل گیری ساختاری جدید قدمی مهم در جهت مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی برداشته است.
جعفری با بیان اینکه سال گذشته ستاد ویژه‌ای جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در 4 حوزه، طلاق، فقر، خودکشی و اعتیاد شکل گرفته است عنوان کرد: اجرای طرح نماد در 12 آموزشگاه و طرح مشارکت اجتماعی در 60 آموزشگاه استان از جمله برنامه‌های معاونت سلامت آموزش و پرورش استان در سال جاری است.
اجرای برنامه «ترسیم نقشه جامع خطر پذیری» در مدارس استان
وی با بیان اینکه بیش از 20 عنوان برنامه همزمان با هفته مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در استان اجرا خواهد شد گفت: در راستای سیاست گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با اعتیاد، برنامه‌های متنوعی همزمان با هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در سطح استان به اجرا در می‌آید.
جعفری با بیان اینکه 265 هزار دانش آموز در استان مشغول به تحصیل هستند ابراز کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های این مجموعه ترسیم نقشه جامع خطر پذیری مدارس استان به واسطه رصد آسیب‌ها و عوامل مخاطره آمیز به صورت الکترونیکی در دو هزار و 500 آموزشگاه در تمامی دوره‌های تحصیلی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان بیان کرد: این طرح سال گذشته به صورت آزمایشی در هزار و 800 آموزشگاه اجرایی شد و امسال به صورت رسمی در دو هزار و 500 آموزشگاه اجرایی شد، گفتنی است اطلاعات کاملا محرمانه است و هرکسی قادر به دسترسی به آن نخواهد بود.
وی اظهار کرد: فعالیت دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا و مربیان در قالب مثلث آموزشی با بهره مندی از ظرفیت سازمانی و فراسازمانی همچون نیروی انتظامی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، دادگستری و افزایش مهارت‌های زندگی جهت توانمند سازی دانش اموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌های این ایام است.
فرهنگ‌سازی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مهم آموزش و پرورش
جعفری عنوان کرد: جریان‌سازی فرهنگی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در مدارس، جلب مشارکت رسانه‌ها، خانواده‌ها و ذی نفعان محلی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان از جمله اهداف مورد نظر در این زمینه است.
وی ادامه داد: برگزاري كارگاه و سخنراني‌هاي آموزشي و نمايش فيلم هاي آموزشي در مدارس، توزيع محصولات فرهنگي، برگزاري نمايشگاه، طراحي پروژه پيشگيري براي مدرسه، ارائه خدمات حمايتي و مشاوره‌هاي براي توانمندسازي خانواده‌ها و نوجوانان انتخاب معلم هميار پيشگيري از جمله برنامه‌های هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در استان است.
 معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان گفت: در این هفته همچنین از كميته پيشگيري فعال، خانواده، مدرسه و محله فعال در زمينه پيشگيري از اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي تجلیل می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش فرهنگ‌سازی جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در سنین پایین است، یادآور شد: افزایش اطلاعات خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های موجود در جامعه و تقویت توانایی نه گفتن دانش آموزان می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها مهم واقع شود.
گفتنی است هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس از 22 آبان ماه آغاز و تا 28 همین ماه ادامه خواهد داشت.
captcha