متولی اصلی حوزه اعتیاد نامعلوم است
کد خبر: 3648934
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
مشایخی:

متولی اصلی حوزه اعتیاد نامعلوم است

گروه اجتماعی: کارشناس اعتیاد اداره‌کل بهزیستی استان مرکزی گفت: آنچه در حوزه اعتیاد بسیار حائز اهمیت است مدیریت واحد تمام دستگاه‌ها متولی است اما متأسفانه در این زمینه متولی اصلی مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، میلاد مشایخی، کارشناس اعتیاد اداره‌کل بهزیستی استان مرکزی، در ششمین جلسه تدوین سند اعتیاد استان که امروز، سه شنبه 11 مهرماه، در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه امروزه شاهد دلسردی نهادها در تدوین اسناد با محوریت آسیب‌های اجتماعی هستیم، گفت: دلیل اصلی این دلزدگی انبوه اسناد و تکالیف زمین مانده دستگاه‌هاست.
مشایخی بیان کرد: در اقدامات فوق‌العاده کاهش آسیب اجتماعی فقط بیان مشکل کافی نیست بلکه آنچه مهم است مدیریت واحد تمام دستگاه‌های متولی حوزه اعتیاد است متأسفانه متولی اصلی این حوزه مشخص نیست، نهادها در جلسات فقط با شعار اقدام فوق‌العاده قصد رفع معضل اعتیاد را دارند.
وی ادامه داد: دستگاهی که سال گذشته حتی یک کارشناس در حوزه اعتیاد نداشت یک باره با انبوه الواح فشرده می‌خواهد مباحث اعتیاد را آموزش دهد. رئیس و متولی اصلی در حوزه اعتیاد شورای مبارزه با مواد مخدر، استانداری و... نیست بلکه تمام دستگاه‌های عضو ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید به آسیب‌شناسی سند کاهش اعتیاد ملزم باشند.
کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه مدل آموزشی مدرس محور جوابگوی فعالیت‌های حوزه پیشگیری اعتیاد نیست گفت: در سال 92 پیش‌بینی کرده بودیم که استان مرکزی تا پایان سال 95 که آغاز سونامی اعتیاد است جزو 10 استان در نرخ شیوع اعتیاد کشور خواهد شد.
مشایخی تاکید کرد: آنچه برای تدوین سند اعتیاد بسیار مهم است نفوذپذیری لازم است، اگر وضعیت موجود در سند منعکس نشود نمی‌توان اقدامات مؤثر و قابل اجرا ارائه داد. متأسفانه هنوز آمار اعتیاد استان مشخص نیست، هنوز اطلاع دقیقی از آمار اعتیاد دانش‌آموزی در استان نداریم و حتی آماری که از تعداد بانوان معتاد در کمپ و کلینیک‌های ترک اعتیاد ارائه می‌شود قابل استناد نیستند زیرا بخشی از جمعیت معتادان پنهان هستند.
مشایخی در پایان گفت: سند جامع پیشگیری از اعتیاد کشور توسط بزرگان و صاحب نظران این حوزه تدوین شد و قرار بود از سال 90 تا 95 اجرایی شود یکی از ویژگی‌های این سند قابلیت اجرای برش استانی بود اما متأسفانه به دلیل برخورد سطحی و جدی نگرفتن آن، با شکست مواجه و به فراموشی سپرده شد در حالی که اگر به درستی اجرا می‌شد سالیانه کاهش 5 درصدی اعتیاد را تجربه می‌کردیم.
captcha