درگیر تعارفات اداری در ارزیابی اقدامات کاهش اعتیاد هستیم
کد خبر: 3648914
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
عباسی:

درگیر تعارفات اداری در ارزیابی اقدامات کاهش اعتیاد هستیم

گروه اجتماعی: کارشناس شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: دستگاهی دوره‌ آموزشی کاهش اعتیاد را با حضور 100 نفر برگزار می‌کند در حین ارائه آمار این تعداد به 150 تا 200 نفر می‌رسد که نه می‌توان این آمار را رد و نه قبول کرد در واقع یکی از آسیب‌ها در بحث کاهش اعتیاد تعارفات بروکراسی اداری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ابراهیم عباسی، کارشناس  شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، در ششمین جلسه تدوین سند اعتیاد استان که امروز، سه شنبه 11 مهرماه در استانداری برگزار شد گفت: با وجود اینکه دستگاه‌های استان اقدامات مطلوبی در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام می‌دهند اما متأسفانه نه فقط در سطح استان بلکه در کشور شکل آموزش در این حوزه، موثر نیست.
وی ادامه داد: متأسفانه دستگاه‌ها صرفاً به آموزش و آمار شرکت کنندگان بسنده می‌کنند در صورتی که باید اثربخشی آموزش‌ها نیز سنجیده شود. در جلسات اعتیاد، کارشناسان دستگاه‌ها با ارائه آمار نشان می‌دهند که چقدر در این حوزه فعال هستند اما مشخص نیست از تعداد نفرات آموزش دیده چه تعداد در کل جلسات آموزشی حضور داشته‌اند به عنوان مثال دستگاهی دوره‌ آموزشی با حضور 100 نفر برگزار می‌کند در حین ارائه آمار این تعداد به 150 تا 200 نفر می‌رسد که نه می‌توان این آمار را رد و نه قبول کرد در واقع یکی از آسیب‌ها در بحث کاهش اعتیاد تعارفات بروکراسی اداری است.
عباسی با اشاره به افزایش نرخ شیوع اعتیاد در استان گفت: اشکال اصلی در این حوزه شیوه اجرای برنامه‌های پیشگیری است، بدون تعارف باید گفت تا زمانی که نتوانیم طرح‌ها و فعالیت‌های نو با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی جامعه ارائه دهیم شاهد کاهش نرخ اعتیاد نخواهیم بود.
کارشناس  شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تاکید کرد: اعتیاد مسأله تک بعدی نیست که با یک راهکار بتوان آن را ریشه کن کرد، این معضل رابطه مستقیمی با عدم توانمندی افراد در ساختار اجتماعی دارد در واقع هر چقدر بتوانیم در حوزه پیشگیری و آموزش روی این مسأله کار ویژه کنیم شاهد کاهش معضل اعتیاد در سطح جامعه خواهیم بود.
وی گفت: امروزه در کشور با سندروم سندها مواجه هستیم در واقع کارشناس هر نهادی اقدام به تدوین سند کرده و به ظن خود سندی جامع و کامل تدوین کرده است، متأسفانه شاهد هستیم سندی با صرف هزینه و وقت زیاد، تدوین و در ماه‌های اول بر اجرای آن تاکید هم شده اما بعد از گذشت چند ماه به حال خود رها شده است.
عباسی ادامه داد: یکی از این اسناد، سند جامع پیشگیری اعتیاد ایران است که بالاترین مسئولان و صاحب نظران کشور در قالب ساعت‌ها کار کارشناسی آن را تدوین کردند و قرار بود در بازه زمانی سال 90 تا 94 اجرایی شود و اعتباری بالغ بر 105 میلیارد تومان برای اجرای آن در نظر گرفته شد اما آنچه در استان شاهد بودیم در سال اول اعتباری بالغ بر 40 میلیون تومان برای اجرای آن در نظر گرفته و از سال 91 به بعد حتی هزار تومان هم برای اجرای این سند به استان پرداخت نشد.
کارشناس  شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در پایان بیان کرد: سند درمان اعتیاد از سال 95 با ابلاغ وزیر کشور در حال اجرا است، سند تحقیق و پژوهش اعتیاد هم اخیراً تصویب شده ولی متأسفانه اشکالات زیادی دارد که یکی از بارزترین آن عدم ارائه آمار صحیح برای ارزیابی و بازخورد سند است.
captcha