بزرگترین مشکل کودکان کار جلسات بدون خروجی مسئولان است
کد خبر: 3629579
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
اکبری:

بزرگترین مشکل کودکان کار جلسات بدون خروجی مسئولان است

گروه اجتماعی: عضو داوطلب سرای یاری کودکان در نشست خبری این سمن گفت: بزرگترین معضل کودکان کار در استان این است که در کارگروه‌ها و جلسات به جای پرداختن به مشکل و ارائه راهکار، صورت مسأله را پاک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حسین اکبری، عضو سیکا، در نشست خبری که امروز، 21 مردادماه، در سرای یاری کودکان(سیکا) برگزار شد، گفت: این سازمان مردم نهاد نزدیک به 4 سال است که در سکونت‌گاه‌های غیررسمی فعالیت می‌کند، محور فعالیت‌های این مؤسسه برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگی ویژه کودکان کار و آسیب دیده است.
وی گفت: در واقع سیکا به دنبال فراهم کردن فضای با نشاط کودکی است، دغدغه تمام افرادی که به عنوان داوطلب در سیکا کار می‌کنند خدمت‌رسانی به این کودکان است، ما خانواده‌هایی را که در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شناسایی می‌کنیم با قوانین کودک، آشنا و حمایت‌های فرهنگی و آموزشی از کودکان را فراهم می‌کنیم.
اکبری تصریح کرد: کودک کار پدیده‌ای جهانی است، متأسفانه از کودکان کار در ایران و به ویژه در استان مرکزی آنطور که انتظار می‌رود حمایت نمی‌شود در جلساتی هم که به این منظور برگزار می‌شود فقط به چند مصوبه بدون اجرا بسنده می‌شود در واقع این جلسات هیچ خروجی اثربخشی برای کودکان کار ندارند.
عضو داوطلب سرای یاری کودکان گفت: از آبان سال گذشته در شورای اجتماعی و فرهنگی استان مصوب شد بیمه سلامت از طریق مؤسسه سیکا در کوی علی‌ابن‌ابیطالب با همکاری نهاد‌های متولی اجرایی شود، متأسفانه این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: متأسفانه شاهد سودجویی عده‌ای از اتفاقات ناگواری چون کودک آزاری هستیم ولی این دلیل نمی‌شود که مسئولان از پاسخگویی و ارائه آمار شفاف به رسانه‌ها خودداری کنند، با بیان نکردن این مشکلات دردی از کودکان آزار دیده دوا نمی‌شود و چرخه کودک آزاری همچنان ادامه دارد.
اکبری عنوان کرد: متاسفانه علی رغم اینکه آموزش‌وپرورش ادعا می‌کند تحصیل برای دانش‌آموزان رایگان است ولی حداقل در سیکا شاهد هستیم کارنامه دانش‌آموز به خاطر 10 هزار تومان بدهی صادر نشده است وقتی پیگیری می‌کنیم این نهاد می‌گوید اسامی این دانش‌آموزان را اعلام کنید تا در حق آن‌ها مساعدت شود. سؤال اینجاست تکلیف دانش‌آموزی که معرفی نامه سیکا ندارد و با مشکلات عدیده اقتصادی روبرو است چه می‌شود؟
عضو داوطلب سرای یاری کودکان با بیان اینکه متأسفانه اورژانس اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: اورژانس اجتماعی و بهزیستی مدام نداشتن بودجه را بهانه می‌کنند و خدمات را با تأخیر انجام می‌دهند.
وی بیان کرد: قانون حمایت از کودکان و نوجوان سال 81 تصویب شد، این قانون بیشتر جنبه قضایی داشت و راهکارها و تناسب جرم در آن دیده نشده بود به همین جهت در سال 87 مورد بازبینی قرار گرفت اما متأسفانه هنوز اصلاحات این قانون تصویب نشده و به نوعی فراموش شده است.
اکبری تاکید کرد: بزرگترین معضل کودکان کار در استان این است که در کارگروه‌ها و جلسات به جای پرداختن به مشکل و ارائه راهکار، صورت مسأله را پاک می‌کنند، کودکان کار را با کودکان خیابانی یکی می‌دانند در حالی که این دو متمایزند، این نگاه باید در سطح کلان تغییر کند.
به گزارش ایکنا؛ در ادامه این نشست نادیا گرجی، عضو داوطب سیکا گفت: جمع سیکا دانشجویی و با اهداف ارائه خدمات و آموزش به کودکان آسیب دیده در قالب کارگروه‌های تخصصی آموزش، بهداشت، مددکاری و... فعالیت می‌کند.
وی در ادامه گفت: این سمن علاوه بر شناسایی خانواده‌های آسیب دیده و ارائه خدمات به ساکنان منطقه حاشیه نشین کوی علی‌ابن‌ابیطالب، در منطقه باغ خلج هم فعالیت دارد و با گسترش فعالیت‌ها به سایر مناطق حاشیه‌ای شهر نیز خدمات ارائه خواهد داد، سیکا یک مؤسسه خیریه نیست بلکه بیشتر به دنبال آموزش و ارائه خدمات فرهنگی و بهداشتی برای کودکان کار و آسیب دیده است.
گرجی گفت: برخی کودکان این مناطق وضعیت خوبی ندارند شخصاً شاهد اعتیاد کودک 8 ماهه بودم یا کودک هشت ساله‌ای که مصرف کننده جدی مواد مخدر بود. اکثر خانواده‌های این مناطق مهاجران کم بضاعت و برخوردار از سطح پایین خدمات بهداشتی و اجتماعی هستند.
عضو داوطلب سیکا ادامه داد: بسیاری از کودکان شناسایی شده توسط سیکا فاقد شناسنامه و هویت هستند، البته نه به این معنا که از اتباع بیگانه باشند بلکه کودکان ایرانی که به دلیل اعتیاد یا ازدواج‌ موقت والدین بدون شناسنامه زندگی می‌کنند، متأسفانه برخورد ثبت احوال با این موارد نیز مناسب نیست و به جای اینکه مشکل را حل کند بیشتر دنبال انگیزه داوطلب سیکا برای پیشقدم شدن در شناسایی و حل مشکل کودک است.
گرجی تصریح کرد: مؤسسات متعددی در بحث کودکان کار فعالیت دارند ولی آنچه هنوز نتوانسته این مؤسسات را کنار هم جمع کند تا یکصدا از حقوق کودکان کار دفاع کنیم اختلاف سلیقه در روند فعالیت‌هاست، مواجهه و حل مشکل کودکان کار نسخه واحد ندارد بلکه باید بر اساس شرایط تصمیم گرفت ولی آنچه مسلم است این است که کودک کار بیش از کودک معمولی غرور دارد و از ترحم بیزار است.
وی در پایان گفت: سیکا سال گذشته با اورژانس اجتماعی تفاهم نامه امضا کرد و مقرر شد مواردی که به تشخیص سیکا نیاز به خدمات و مداخلات تخصصی دارد به اورژانس اجتماعی گزارش شود و خوشبختانه تعامل خوبی برقرار است ولی به عقیده بنده اورژانس اجتماعی باید بیش از گذشته فعال باشد.
captcha