مراکز توزیع قلیان در زاهدان پلمب می‌شود
کد خبر: 3617700
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸

مراکز توزیع قلیان در زاهدان پلمب می‌شود

گروه اجتماعی: مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون 4 واحد مرکز عرضه قلیان در سطح شهر زاهدان پلمب شده و به سایر مراکز نیز تذکرات ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، به‌نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ‌عبدالرزاق پاکزاد، مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، گفت: تاکنون 4 واحد مرکز عرضه قلیان در سطح شهر زاهدان پلمب شده و به سایر مراکز نیز تذکرات ابلاغ شده است.
مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، افزود: مصرف دخانیات از طریق افزایش بار بیماری‌ها و هزینه مراقبت‌های بهداشتی و کاهش بهره‌وری باعث افزایش هزینه‌های اقتصادی خانواده‌ها می‌شود.
وی بیان کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت هر وعده مصرف قلیان دودی معادل مصرف حدود 200 نخ سیگار را وارد ریه افراد می‌کند.
پاکزاد هشدار داد: استفاده از تنباکوهای معطر که حاوی 70-80 درصد مواد افزودنی و اسانس و ترکیبات شیمیایی است، به دلیل ایجاد بو وطعم میوه‌ها و گیاهان‌، بسیاری از جوانان و افراد را با ایجاد تصور ذهنی غلط نسبت به مفید بودن مصرف آن گمراه می‌کند و در بررسی‌های انجام شده روی این تنباکوها مقادیر بسیاری مواد سمی و سرطان زا شناسایی شده است.
وی به باورهای نادرست در خصوص مصرف قلیان اشاره کرد و گفت: یکسری باورهای نادرست درباره مصرف قلیان وجود دارد که سبب افزایش مصرف آن شده است، از جمله اینکه فکر می‌کنند چون با آب همراه است، ضرری ندارد، در حالی که کاملا غلط است.
مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه دود استفاده از قلیان بر روی تمام افراد خانواده تاثیر می‌گذارد، گفت:در صورتی که کودکی در محل کشیدن قلیان حضور داشته باشد، احتمال ایجاد عفونت‌های ریوی، آسم و سندرم مرگ ناگهانی در آنان افزایش می‌یابد.
captcha