آموزش بیش از 50 هزار مبلغ برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه
کد خبر: 3617496
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲

آموزش بیش از 50 هزار مبلغ برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه

گروه اجتماعی: بیش از 50 هزار مبلغ در سراسر کشور آموزش لازم در راستای پیشگیری اعتیاد در جامعه دیده‌اند تا مانع گسترش این معضل اجتماعی شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، داوود میرزایی‌مقدم، دکترای جامعه شناسی در نشست راهکارهای دینی و فرهنگی در پیشگیری از اعتیاد که ظهر روز دوشنبه 19 تیرماه در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد گفت: با استناد بر مطالعات و بر اساس مطالعه میدانی، در خصوص رویکرد فرهنگی و دینی در پیشگیری از اعتیاد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مبلغان و مداحان با شعار اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از چهار سال پیش آغاز شد.
وی با بیان اینکه طی این مدت 50 هزار و 200 مبلغ و مداح در سراسر کشور آموزش لازم را در این موضوع دیده‌اند، افزود: هرسال حدود 300 کارگاه در این خصوص با استانداردهای آموزشی از سوی سازمان تبلیغات و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شود.
میرزایی‌مقدم اظهار کرد: بیش از 82 درصد زمین‌های افغانستان زیر کشت خشخاش است و با توجه به گستردگی مرز ایران با این کشور، قاچاق این ماده خانمان سوز در سطح بالایی قرار دارد، از این رو ما باید با اقدامات پیشگیرانه مانع گسترش اعتیاد شویم.
وی افزود: کارگاه‌های آموزشی اقدامات پیشگیرانه در خصوص اعتیاد در 12 استان بزرگ برگزار و نتایج خوبی به دست آمد.
میرزایی‌مقدم علل وقوع اکثر جرایم را اعتیاد برشمرد و ابراز کرد: 49 درصد قتل، 82 درصد تجاوز جنسی، 69 درصد منجر به قتل، 50 درصد حوادث رانندگی، 27 درصد خودکشی، 50 درصد همسر آزاری و 30 درصد کودک آزاری ناشی از اعتیاد به مواد مخدر است.
وی گفت: در حالت خوشبختانه 15 درصد از معتادان به طور کلی مصرف مواد را ترک کرده ولی متاسفأنه 85 درصد دیگر دوباره به استفاده از مواد مخدر مبادرت می‌ورزند.
این دکترای جامعه شناسی افزود: همچنین 80 درصد معتادان به توزیع مواد مخدر اشتغال دارند و روزانه 8 معتاد به دلیل استفاده نامناسب از مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهد.
وی اظهار کرد: 98 و نیم درصد مردم ایران پاک و مسئولیت‌ پذیرند، اما مواد مخدر صنعتی را نمی‌شناسند.
این دکترای جامعه شناسی اضافه کرد: سود خالص تجارت مواد مخدر 500 تا 600 میلیارد دلار در سال برآورد شده است و گردش مالی این تجارت غیر قانونی 1500 تا 1600 میلیارد دلار است.
میرزایی مقدم افزود: مواد مخدر در کنار تجارت نفت، اسلحه و توریست به عنوان یک صنعت غیرقانونی جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.
وی گفت: گردش مالی سالانه مواد مخدر شیشه در ایران حداقل به 8 هزار میلیارد می‌رسد که معادل 2 برابر بودجه ماهانه یارانه که دولت به مردم می‌دهد.
این دکترای جامعه شناسی در خصوص راهکارهای مبارزه با اعتیاد گفت: مبارزه با عرضه مواد، درمان معتادان، آموزش خانواده‌های آسیب‌دیده، تحکیم بنیان خانواده و ... از جمله مواردی است که می‌توان در این راستا انجام داد.
وی با اشاره به اصل و ریشه دین در خصوص کاهش اعتیاد در جامعه گفت: ضعف ایمان، تمسک به غیر خدا، دور شدن از عقل سلیم، نشاط کاذب، زیادخواهی و طمع، ناسپاسی نعمات الهی، نبودن آرامش، سردرگمی و بی هدفی و لذت جویی کاذب از عوامل گرایش به اعتیاد است.
captcha