تحکیم باورهای اعتقادی؛ گام اول در راه پیشگیری از اعتیاد
کد خبر: 3617361
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

تحکیم باورهای اعتقادی؛ گام اول در راه پیشگیری از اعتیاد

گروه اجتماعی: عضو بعثه مقام معظم رهبری گفت: اولین قدم در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، تحکیم باورهای اعتقاد به خدا و معاد در بین افراد جامعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله حسن ضیا توحیدی، عضو بعثه مقام معظم رهبری در نشست بررسی راهکارهای فرهنگی و دینی در مبارزه با اعتیاد که ظهر امروز 19 تیرماه در سالن اجتماعات اداره کل سازمان تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد بیان کرد: مفاسد اجتماعی از جمله دزدی، شرب خمر، قمار، تعدی به حقوق دیگران و ... نه تنها از دید جوامع دینی بلکه از دید جوامع غیر دینی نیز منفور است.
وی با اشاره به اینکه آغاز کار برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از اهمیت به‌ سزایی برخوردار است، اظهار کرد: حدود 50 سال قبل یکی از کشورها بر اساس تحقیقاتی که انجام داد به این باور رسیدند که یکی از مهم‌ترین علل وقوع جرایم در این کشور، مسئله استفاده از مشروبات الکلی است.
آیت‌الله توحیدی با بیان اینکه برای ممنوع کردن مصرف مشروبات ابتدا باید زمینه ترویج این فرهنگ بین مردم فراهم شود، ادامه داد: بر همین اساس با صرف هزینه‌های بالایی 140 محقق و دانشمند را به کارگیری کردند تا در خصوص مضرات مشروبات الکلی به تحقیق و پژوهش پرداخته و در جامعه به تبیین این مضرات بپردازند.
وی اضافه کرد: در انتخاباتی که برای مجلس این کشور برگزار شد، اکثر افراد تمایل داشتن به حزبی رأی دهند که از تصویب قانون ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی در این کشور صرف نظر کند، این در حالی است که خداوند در قرآن با نزول سه آیه توانست جمعیت زیادی را از مصرف مشروبات منصرف کند.
آیت‌الله توحیدی گفت: با نگاهی به رفتار پیامبر اسلام(ص) و چگونگی دعوت انبیاء به دین و خدا باوری می‌توان به این باور رسید که تنها راه پیشگیری از مفاسد تعمیق باورهای دینی در بین افراد جامعه است.
وی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) در جامعه ای مبعوث شد که مفاسد بیداد می‌کرد، گفت: ایشان در ابتدا زیربنای باورها را تقویت کردند و پس از آنکه مردم به باور درستی از خدا و معاد رسیدند، همه آنچه را که خلاف دین بود به افراد جامعه تذکر دادند.
آیت‌الله توحیدی اظهار کرد: خداوند در کلام وحی با سه آیه مصرف شرب خمر را ممنوع اعلام کرده است و توانسته تأثیر بیشتری در این خصوص نسبت به سایر کشورهایی که سرمایه‌گذاری کلان انجام می دهند، داشته باشد.
وی گفت: شاید بسیاری از مسلمانان به مضرات مصرف مشروبات الکلی آگاهی نداشته باشند، اما در حقیقت باور به خدا و معاد باعث شده به خاطر تأکید قرآن بر عدم مصرف مشروبات، از مصرف آن خودداری کنند.
آیت‌الله توحیدی با بیان خاطرات خود در سفر به کشور غنا که 80 درصد آن را مسیحیان تشکیل می‌دهند افزود: مسیحیان کشور غنا بر اساس ممنوعیت شرب خمر در بین مسلمانان در مراسم خود راننده مسلمان استخدام می‌کنند تا از خطرات ناشی از تصادفات در امان باشند.
وی در خصوص مصرف مواد مخدر اظهار کرد: درست است آیه‌ای مستقیماً در خصوص تحریم مواد مخدر در قرآن وجود ندارد، اما بر اساس آیات و روایات آنچه به بدن فرد ضرر قابل توجهی برساند از نظر اسلام و علما اسلامی حرام است.
آیت‌الله توحیدی در پایان به ترویج باورهای اعتقادی و سپس بیان حکم ریشه‌ای منکرات اجتماعی توسط مبلغان تأکید کرد.
captcha