از تدوین سند حقوق کودک تا توانمندسازی شهروندان فراموش شده
کد خبر: 3617176
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

از تدوین سند حقوق کودک تا توانمندسازی شهروندان فراموش شده

گروه اجتماعی: در نشست نمایندگان شبکه‌ها و مؤسسات مردم نهاد استان مرکزی با جانشین قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حقوق شهروندی گزارشی از روند فعالیت‌های مؤسسات از جمله تدوین سند حقوق کودک با برش استانی ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به دنبال برگزاری همایش حقوق شهروندی و نشست جانشین قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حقوق شهروندی با خانه سازمان‌های مردم نهاد استان، نمایندگان شبکه‌ها و سمن‌های خانه، ضمن بیان دغدغه‌ها، گزارش عملکرد خود را ارائه دادند.
در این نشست اسماعیل تاج آباد، نایب رئیس هیات امناء خانه سازمان مردم نهاد استان گفت: امروزه در نگاه شهری نباید فقط به مباحث عمرانی پرداخت بلکه در کنار آن پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد. بودجه شهرداری‌ها در سال گذشته 800 میلیارد تومان بود که متاسفانه رقم ناچیزی از آن به حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله پیشگیری و مبارزه با اعتیاد اختصاص پیدا می‌کند. 
وی در ادامه گفت: باید بودجه بندی شهرداری‌ها تغییر کند و بخشی از اعتبارات به حوزه فعالیت‌های شهری در کاهش و پیشگری از آسیب‌های اجتماعی اختصاص یابد. شهرداری و شورای شهر باید بیش از گذشته از ظرفیت خانه‌ سازمان‌های مردم نهاد در فعالیت‌های اجتماعی استفاده کنند. 
به گزارش ایکنا؛ اشرف بهادری،عضو شورای کلانشهر اراک نیز گفت: رمز موفقیت خانه سازمان‌های مردم نهاد استان، همدلی و وفاق بین مسئولین شبکه‌ها و سمن‌ها با مسئولین استانی است. شبکه‌های تخصصی این خانه بازوان پرقدرت شورای اسلامی شهر در کلیه کمیسیون‌های تخصصی هستند. تبریز، شهر بدون متکدی یکی از طرح‌هایی بود که تحت عنوان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بازدید کردیم، این طرح در اراک مطرح شد که می‌طلبد خیرین شهر در این طرح مشارکت داشته باشند.  
بهادری تصریح کرد: طبق ماده 17 شهرداری نمی‌توانیم به مؤسسات مردم نهاد کمک کنیم، ولی تمام درصدهای سرفصل از اعتبارات بودجه شهرداری را به خانه سازمان‌های مردم نهاد اختصاص داده‌ایم. مدیریت مددسراهایی که توسط شهرداری ساخته شده است به خانه سازمان‌های مردم نهاد واگذار کردیم تا بتوانند بصورت تخصصی از آن استفاده کنند. 
به گزارش ایکنا؛ بوالحسنی، نماینده سمن‌ها در هیات نظارت استان گفت: خانه سازمان‌های مردم نهاد متشکل از دو قسمت اداره بازرسی و هیات امنای خانه است، کمیسیون بین‌الملل در رابطه با رایزنی با سازمان‌های بین‌الملل، کمیسیون حقوقی، کمیسیون اقتصادی نیز از بخش‌های خانه است. 
وی با بیان اینکه اکثر اعضای شبکه خانه در کمیته صیانت حقوق شهروندی استان عضو هستند گفت: با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد این کمیته توانسته چندین کار شاخص همچون بازرسی مطب‌های پزشکی، بازرسی بیمارستان‌ها، بازرسی نوروزی به مدت 4 سال، بازرسی‌های صیانت حقوق شهروندی در بحث عفاف و حجاب ادارات به مدت 4 سال را انجام دهد.
به گزارش ایکنا؛ سیاوش آقاخانی، نماینده شبکه محیط زیست گفت: علاوه بر تعامل سمن‌های خانه با مسئولین نهادهای استانی همدلی که بین اعضای شبکه‌ها وجود دارد راز موفقیت خانه است. در بعضی از استان‌ها اختلافات سازمان‌های مردم نهاد مانع از فعالیت گروهی شده است. 
وی در ادامه گفت: با اعتمادی که به خانه شده است بازرسی‌ها و مطالبه گری به ما واگذار شده و خوشبختانه خانه بدون هیچ تعارفی در امر نظارت جدی است  اصول نطارتی ما نظارت مردم بر حاکمیت و مردم بر مردم است. 
به گزارش ایکنا؛ نماینده شبکه خیرین با بیان اینکه یکی از کارهای شاخص خانه ارائه  مشاوره است گفت: تمام مددجویان استان مرکزی در بانک اطلاعاتی شبکه خیرین ثبت‌نام می‌شوند و با بودجه‌ای که از ماده 17 شهرداری گرفته می‌شود، از طریق صندوق«سها» که متعلق به شبکه خیرین است از مددجویان حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد. به دنبال یکی کردن بانک اطلاعاتی بهزیستی و کمیته امداد هستیم. 
به گزارش ایکنا؛ بروجردیان، نماینده شبکه خیرین حامی معلولین گفت: در این شبکه با چند باور فعالیت می‌کنیم اول اینکه سهمی از مسئولیت‌های اجتماعی داشته باشیم، دوم اینکه معلول را شهروند فراموش شده می‌دانیم بخاطر اینکه این افراد با مشکلات متعددی از اشتغال گرفته تا امور روزمره زندگی مواجه هستند.
وی ادامه داد: تلاش ما در راستای مناسب سازی فضای فیزیکی در بحث اشتغال، ورزش، هنر و... است توفیقاتی هم داشتیم از جمله توانمندسازی معلولین برای شرکت در مسابقات ورزشی، خود اشتغالی در کارگاه‌های چرم و شیشه. 
به گزارش ایکنا؛ نماینده شبکه سلامت گفت: این شبکه از سمن‌های فعال استان مرکزی است و انتظار دارد در ساختار شبکه بازنگری مجدد صورت گیرد. در دو سال گذشته دو سمن را از دست دادیم و در حوزه تالاسمی و دیابت نیز انجمن فعالی نداریم. 
وی ادامه داد: ساختاری که در شبکه تعریف شده است مشابه ساختار سمن‌هاست به عنوان مثال در ساختار شبکه خزانه دار تعریف شده است در حالی که شبکه‌ها فعالیت مالی ندارند که نیاز به خزانه دار داشته باشند. به عقیده بنده برای شبکه‌ها باید اساس نامه‌ای متفاوت از سمن‌ها تدوین شود، تأکید ما بر این است که سمن‌های حوزه سلامت تبدیل به کمیته‌های امداد کوچک نشوند. 
به گزارش ایکنا؛ صالحی، نماینده شبکه اجتماعی و اعتیاد گفت: این شبکه متشکل از 60 سمن است و در حوزه اعتیاد، کودکان کار، طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. با توجه به اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد در ذیل این شبکه کار می‌کنند در استان معتاد متجاهر و زن معتادی که به دلیل نبود پناهگاه شب را در خیابان بگذراند نداریم. 
وی ادامه داد: در حوزه کودکان کار چند سمن فعال وجود دارد، کودکان کار بازمانده از تحصیل را شناسایی کرده و با روش آموزش کشوری، مباحث درسی را به آنها آموزش می‌دهند. 
صالحی با بیان اینکه موفقیت دیگر این شبکه در کاهش آسیب طلاق است، گفت: با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی و کانون زندگی پایدار، آموزش‌های پیش از ازدواج را اجباری کردیم در حال حاضر نیز اولویت استانی ما کاهش خشونت خانگی است که در این حوزه با دادگستری طرحی را در حال تدوین داریم. 
به گزارش ایکنا؛ نماینده کمیسیون حقوقی گفت: در این کمیسیون تهیه، تنظیم و بازبینی اساس نامه‌ها و دستورالعمل‌های ارجاعی از سوی هیات مدیره خانه سازمان‌های مردم نهاد را بر عهده دارد و علاوه بر آن خدمات مشاوره‌ای به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که زیر مجموعه خانه هستند، ارائه می‌دهد. 
به گزارش ایکنا؛ ملکی، نماینده شورای هماهنگی شهرستانی گفت: در سطح شهرستان‌ها 250 سمن داریم که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. شورای هماهنگی شهرستانی در راستای افزایش ظرفیت‌های سمن‌های شهرستانی راه اندازی شد. شورای شهرستانی تشکیل شده از 12 نمایند در هیات نظارت، هر دو سال یک‌بار انتخابات هیات نظارت نیز در شهرستان انجام می‌شود و سمن‌های هر شهرستان یک نماینده را انتخاب می‌کنند. 
وی افزود: بازرسی عفاف و حجاب در بحث حقوق شهروندی، بازررسی مراکز بهزیستی، بازرسی از مدارس آموزش‌و پرورش از اقدامات مثبت این شوراست.در بازرسی عفاف و حجاب، ادارات شهرستان بسیار ضعیف عمل کردند و این موضوع را به کمیته حقوق شهروندی انعکاس دادیم همین امر باعث شد فرماندار شهرستان‌ها اعتراض کنند و سال قبل اجازه بازرسی ندادند. 
به گزارش ایکنا؛ مریم لطیفی رئیس شورای بانوان نیز گفت: این شورا متشکل شده است از نمایندگان سمن‌هایی که در حوزه بانوان فعالیت دارند مباحث کلان زنان و خانواده از سیاست‌های این شوراست، تدوین سند حقوق کودک با برش استانی برگرفته از سند ملی حقوق کودک، بازرسی از آرایشگاه زنانه از فعالیت‌های شاخص این شورا در سال گذشته است.
captcha