مشارکت سمن‌ها در مقابله با اعتیاد تقویت شود
کد خبر: 3615914
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
بختیاری:

مشارکت سمن‌ها در مقابله با اعتیاد تقویت شود

گروه اجتماعی: فرماندار اراک گفت: از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد همچون انجمن NA در امر مقابله با اعتیاد باید بیشتر استفاده شود، مسئولان نباید فعالیت آن‌ها را محدود کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حسین بختیاری، فرماندار اراک در شورای اداری شهرستان اراک که امروز، چهارشنبه 14 تیرماه در سالن جلسات فرمانداری اراک برگزار شد، گفت: در راه مبارزه با مواد مخدر  3 هزار شهید تقدیم شده است و این انتظار می‌رود که دستگاه‌های اجتماعی که مرتبط با این آسیب اجتماعی هستند در حوزه اطلاع رسانی، پیگیشری و آموزش فعالیت راهبردی داشته باشند. امروزه با فعالیت انبوه شبکه مواد مخدر هیچ کس نمی‌تواند این ادعا را کند که خود و خانواده‌اش در امر اعتیاد مصون خواهند ماند.
وی در ادامه گفت: اعتیاد همه رده‌های سنی، مقاطع تحصیلی و قشرهای جامعه را تهدید می‌کند در کنترل و پیشگری آن علاوه بر دستگاه‌های متولی همه دستگاه‌ها و مردم باید تلاش کنند و تا زمانی که اراده جمعی در جامعه مبنی بر کاهش اعتیاد محقق نشود شاهد کاهش نرخ اعتیاد نخواهیم بود.
بختیاری تصریح کرد: با توجه به صنعتی شدن مواد مخدر کنترل و درمان آن نسبت به مواد سنتی بسیار دشوارتر و زمان بر شده است و متاسفانه گزارش‌هایی که از عوارض مصرف این مواد ارائه می‌شود تکان دهند است. هر روز یک نوع ماده مخدر شیمایی تولید می‌شود که مقابله با آن نیاز به اقدامات و راهکارهای درمانی دارد به عنوان مثال ماده گل با مصرف یک الی دوبار عوارض تکان دهنده‌ای برای فرد دارد.
فرماندار اراک با بیان اینکه مؤثرترین راهکار مقابله با اعتیاد امر پیشگیری است، گفت: طی تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتیاد یکی از پنج آسیب مهم کشور شناخته شده و خوشبختانه دستگاه‌ها پای کار آمدند ولی نیاز است از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد همچون انجمن NA  استفاده شود.این انجمن در سراسر کشور فعالیت‌های اثر بخشی برای ترک اعتیاد انجام داده که نیاز است در استان از این انجمن‌ها حمایت ویژه شود و دستگاه‌ها اگر مکان و فضای بلااستفاده‌ای دارند در اختیار این انجمن قرار دهند چون اکثر جلسات آنان در پارک‌ها برگزار می‌شود.
وی تاکید کرد: هر چه سمن‌ها مورد حمایت قرار گیرند شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود زیرا سمن با ساختار مردمی که دارد با قشر عام مردم در ارتباط بوده و فعالیت‌ها را بر اساس نیازسنجی مخاطبان انجام می‌دهد. سمن‌ها پل ارتباطی مردم با مسئولین هستند فعالیت آن‌ها را نباید محدود کنیم سیستم را بسته نکنیم که نتوانند با دستگاه اجرایی مشارکت داشته باشند.
بختیاری گفت: آمارهایی که محرمانه نیستند باید با سهولت در اختیار سمن‌ها و مردم قرار گیرد و این حق جامعه است که از این آمار اطلاع داشته باشند. و زمانی سمن‌ها می‌توانند فعالیت‌های اثر بخش در  جامعه داشته باشند که آمارها بطور شفاف در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
فرماندار اراک با بیان اینکه بیکاری جوانان بزرگترین معضل جامعه است، گفت: تا زمانی که کلیه دستگاه‌ها عزم همگانی برای ایجاد فرصت‌های شغلی نداشته باشند شاهد بیکاری خواهیم بود گرچه فرهنگ و انتظار جوانان برای کار تغییر کرده ولی نیاز است نسبت به گذشته به این امر توجه خاصی شود. در بحث ایجاد اشتغال، روستاها فراموش نشود و خوشبختانه استان مرکزی توانسته در بحث اشتغال خرد روستایی موفق عمل کند.
وی با اشاره به اعتباراتی که از سوی شورای برنامه بودجه استان به اراک در سال جدید اختصاص یافته است، گفت: 77 میلیارد تومان برای بحث عمرانی در نظر گرفته شده است که 65 میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی و 12 میلیارد تومان از محل آلودگی هوا اختصاص یافته است.
بختیاری ادامه داد: اعتبار عمرانی اراک در بخش‌های مختلف تخصیص یافته که بیشترین اعتبار به دانشگاه علوم پزشکی، نوسازی مدارس، راه و شهرسازی و... اختصاص دارد کلیه دستگاه‌ها موظف هستند این اعتبار را در راستای برنامه ششم توسعه هزینه کنند.
فرماندار اراک در پایان بیان کرد: دستگاه‌ها علاوه بر اعتبارات استانی باید به دنبال جذب اعتبارات ملی نیز باشد و طی تصمیمی که در شورای برنامه‌ریزی استان گرفته شد عملکرد مثبت دستگاه بر اساس جذب اعتبارات ملی خواهد بود.
captcha