فعالیت‌های پیشگیرانه اعتیاد در روستاها مغفول مانده است
کد خبر: 3610963
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹
شاه‌محمدی:

فعالیت‌های پیشگیرانه اعتیاد در روستاها مغفول مانده است

گروه اجتماعی: دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گفت: فعالیت‌های پیشگیرانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در روستاها مغفول مانده که ستاد مبارزه مواد مخدر استان یکی از اولویت‌های خود را در هفته مبارزه با مواد مخدر به روستاها اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نبی‌الله شاه‌محمدی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که امروز، یکشنبه 28 خردادماه در سالن جلسات دانشگاه بهزیستی برگزار شد، گفت: به مناسبت 28 ژوئن مصادف با 5 تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر از سوی دبیرخانه استان برنامه‌های تکلیفی به دستگاه‌ها ابلاغ شده است که به دلیل تلاقی با عید فطر با چند روز تأخیر اجرا می‌شود.
وی گفت: سالروز ملی مبارزه مواد مخدر دوشنبه 12 تیرماه است که استان مرکزی همزمان با شش استان همجوار برنامه‌هایی در این خصوص با رویکرد مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برگزار خواهد کرد. این برنامه‌ها از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به استان‌ها در قالب شیوه نامه اجرایی ابلاغ شده است که بر دو محور برنامه‌های فرهنگی در امر پیشگری و توسعه مشارکت‌های مردمی تأکید دارد.
شاه‌محمدی تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت قرار دادن اعتیاد نسبت به سایر آسیب‌های اجتماعی و تاکید بر انجام کارهای فوق‌العاده و لزوم مشارکت هر چه بیشتر ظرفیت مردمی و دستگاه‌ها، برنامه‌ها در قالب نمایشگاه‌ها، نشست و کارگاه‌های آموزشی، تبلیغات محیطی و... به اجرا درخواهد آمد.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گفت: حتی‌المقدور سعی شده است که محوریت برنامه‌ها از مرکز استان به شهرستان‌ها سوق پیدا کند و در این خصوص مصوبات جلسات به فرمانداری شهرستان‌ها ابلاغ شده است که برنامه ویژه نسبت به گذشته داشته باشند.
وی عنوان کرد: با توجه به تأکید شیوه نامه اجرایی، علاوه بر مرکز استان، نمایشگاهی در سطح شهرستان‌ها برگزار خواهد شد که در نظر داریم دو نمایشگاه در شهرستان ساوه و شازند  به مناسبت این هفته راه‌اندازی شود و علاوه بر آن در سایر شهرستان‌ها با همکاری نیروهای انتظامی نمایشگاه موقت برگزار خواهد شد.
شاه‌محمدی تاکید کرد: در انتخاب محل برگزاری نمایشگاه اعتیاد باید سهولت رفت و آمد مردم و اختصاص غرفه برای اجرای برنامه سمن‌های فعال این حوزه در نظر گرفته شود.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان  تصریح کرد: نمایشگاه‌های سیار در حوزه پیشگری از اعتیاد همچون سال‌های گذشته برپا می‌شود و دستگاهی که به مناسبت این هفته برنامه ویژه دارد باید در قالب کمیته فرهنگی، پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مطرح  کند. در اجرای برنامه‌ها باید از ظرفیت شهرداری، هلال احمر، کانون فرهنگی و هنری مساجد و... بهره گرفته شده و نقش آن پر رنگ دیده شود.
وی گفت: به مناسبت این هفته از ظرفیت ائمه جمعه و فرمانداری‌ها استفاده شده است و قرار است امسال از دستگاه‌های فعال در حوزه پیگشیری از اعتیاد با امضای استاندار تقدیر بعمل آید که شناسایی دستگاه برتر از طریق کمیته فرهنگی، پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان صورت خواهد گرفت.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ادامه داد: طبق دستورالعمل اجرایی باید اولویت برگزاری برنامه‌های هفته اعتیاد در مناطق آلوده شهر باشد که در این راستا قرار است نمایشگاه شادی و بهداشت روان با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و مؤسسه ایمن گران سعادت در شهرک ولیعصر برگزار شود.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های پیشگرانه در حوزه اعتیاد باید از شهرها به روستاها سوق داده شود گفت: فعالیت‌های پیشگیرانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در روستاها مغفول مانده است که ستاد مبارزه مواد مخدر استان یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های خود را در این بخش قرار داده است.
شاه‌محمدی در پایان بیان کرد: طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل که از طرف بهزیستی استان قرار است اجرا شود از طرح‌های موفق در حوزه پیشگری است با توجه به اینکه استان مرکزی ظرفیت بالایی در کاشت این نوع ماده مخدر دارد این طرح بطور ویژه در اراک و ساوه باید اجرا شود.
captcha