‌مسائل معنوی از زوایای اصلی کاهش جرائم و معضلات اخلاقی در جامعه است
کد خبر: 3608336
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

‌مسائل معنوی از زوایای اصلی کاهش جرائم و معضلات اخلاقی در جامعه است

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از اساتید دانشگا‌های استان کردستان با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان به دلیل حاکم شدن فضای معنوی جرائم کاهش پیدا می‌کند، گفت: قرآن و مسائل معنوی یکی از زوایای اصلی کاهش جرائم و و معضلات اخلاقی در جامعه است.

واحد بکرایی، دکترای الهیات و از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان در حاشیه نمایشگاه قرآن و عترت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، نمایشگاه قرآن و آموزش قرآن را از شاخص های اصلی ترویج قرآن در جامعه دانست و اظهار کرد: در نمایشگاه قرآن به دلیل اینکه هر قشر و صنفی با هر سطح سوادی می‌توانند با آثار و تولیدات قرآنی آشنا شوند؛ لذا می‌توانند علاقه‌مندی‌های خود را به مسائل قرآنی در این نمایشگاه پیدا کنند.

وی افزود: مسائل آموزشی قرآن به دلیل اینکه زمینه برای آشنایی هرچه بیشتر شرکت‌کنندگان در کلاس‌های قرآنی فراهم می‌شود و از پایه تا سطح پیشرفته این کلاس‌ها برگزار می‌شود، نیز یکی دیگر از شاخص‌های ترویج قرآن در جامعه محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برگزاری برنامه‌های نمادین قرآنی به پیشرفت بُعد معنوی جامعه و ترویج هنجارهای اجتماعی، تبدیل ضد هنجار به هنجار، حاکم شدن روح معنویت، بازدارندگی معنوی در کاهش جرم و جنایت، برقراری نظم و انضباط و الگوپذیری از قرآن در فرهنگ جامعه کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در جامعه موجب کاهش جرائم و معضلات اخلاقی در جامعه می شود، عنوان کرد: اگر در راستای کاهش جرائم و معضلات اخلاقی در جامعه مثلثی را به سه زاویه دخیل بدانیم بدون شک یکی از آن زوایا قرآن و مسائل معنوی است دو زاویه دیگر قوانین شسته رفته و ضمانت اجرایی قانون است.

خانواده اولین رکن نشر و ترویج معارف قرآنی در جامعه هستند

بکرایی بیان کرد: خانواده اولین رکن نشر و ترویج معارف قرآنی در جامعه هستند و مرحله بعدی آن نظام آموزشی از تحصیلات ابتدایی و آکادمیک تا دانشگاه است چراکه والدین معلمان  و معلمان والدین دوم و بی تردید هر دو جایگاه بستر مناسبی در زمینه نشر و ترویج معارف قرآنی هستند مازاد بر این، بستر مناسبی برای اجرای عملی الگوهای اخلاقی قرآنی هستند.

وی اعلام کرد: برگزاری جلسات سنتی و خانگی قرآن نشان از نقش بسزای خانواده در ترویج امور قرآنی و عجین شدن الگوهای قرآنی با تربیت افراد جامعه دارد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر بپذیریم قرآن کریم کتاب با ابعاد گسترده و متنوع اجتماعی، اخلاقی،  قانونی، تاریخی، هنری، و ... است قطع به یقین سرمشق قرار دادن مفاهیم اخلاقی گزاره‌های اجتماعی تمدن ایرانی را پررنگتر خواهد کرد به عنوان مثال سوره حجرات سراسر پند یا تعریف گزاره‌های اخلاقی است.

captcha