از مهم‌ترین دلایل طلاق تا برگزاری گردهمایی روحانیان در آستانه ماه رمضان
کد خبر: 3599309
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
در نشست آسیب‌های اجتماعی دادگستری عنوان شد؛

از مهم‌ترین دلایل طلاق تا برگزاری گردهمایی روحانیان در آستانه ماه رمضان

گروه اجتماعی: نشست بررسی وضعیت طلاق و ازدواج به میزبانی دادگستری‌ کل استان مرکزی و با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، مدیرکل اوقاف و معاون اعزام تبلیغات اسلامی برگزار و ضمن بررسی علل طلاق بر استفاده از طرفیت ماه رمضان در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نشست آسیب‌های اجتماعی با محور  وضعیت ازدواج و طلاق استان با حضور حجت‌الله درودگر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسینی اراکی، مدیرکل اوقاف استان و حجت‌الاسلام وروانی، معاون اعزام اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در محل اداره‌کل دادگستری، امروز، 24 اردیبهشت‌ماه برگزار شد.
درودگر در این نشست گفت: استفاده از ظرفیت متولیان فرهنگی از جمله اوقاف، تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه می‌تواند در تحقق اهداف ارزشی یاری رسان باشد.
وی با بیان اینکه سه آسیب طلاق، اعتیاد و خشونت در خانواده و فضای عمومی جامعه مورد تأکید رهبری است، ابراز کرد: بیشترین آمار فراوانی پرونده‌ها به توهین و ضرب و شتم اختصاص دارد، این امر نشان می‌دهد درصد خشونت در خانواده و فضای عمومی جامعه زیاد است برای حل این مشکل باید فکری اساسی کرد. 
درودگر از کاهش آمار ازدواج در سال 95 نسبت به سال 94 ابراز نگرانی کرد و افزود: در حوزه طلاق افزایش آمار قابل توجهی را در دو سال گذشته شاهد نبودیم، اما برای افزایش آمار ازدواج باید تدبیرعملی اندیشید. 
وی یکی از مشکلات پیشروی خانواد‌ه‌ها را طلاق توافقی برشمرد و گفت: یکی از بزرگترین علل طلاق با استناد به آمار، خیانت زوجین است، اعتیاد، عدم مهارت زناشویی، بیکاری و مشکلات اقتصادی، اختلالات شخصیتی، سن پایین ازدواج، ازدواج مجدد، مشکلات عاطفی، عدم پایبندی به مسائل اجتماعی، عدم تناسب فرهنگی، تنوع طلبی جنسی، دخالت اطرافیان و بیماری‌های اعصاب و روان از دیگر عوامل طلاق هستند. 
وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌ها می‌توانیم در برابر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی با قدرت بایستیم، استفاده از ظرفیت ماه مبارک رمضان و اعزام مبلغ به مناطق مختلف شهری و روستایی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. 
درودگر در ادامه برلزوم آموزش روحانیون اعزامی به مناطق مختلف شهری و روستایی تأکید کرد و افزود: در وهله اول باید آسیب‌های اجتماعی برای مبلغان موشکافی و تبیین شود، کار تبلیغ در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی باید هدفمند و با برنامه‌ریزی درست صورت گیرد.
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام سید محمدباقر حسینی اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی نیز در این نشست آمادگی این مجموعه را برای همکاری در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی با معاونت اجتماعی دادگستری اعلام کرد. 
وی ادامه داد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه سالانه بیش از 5 هزار روحانی جهت تبلیغ به مناطق مختلف روستایی و شهری اعزام می‌کند، از محل درآمد موقوفات، امورات مبلغان را تأمین می‌کنیم، در طول سال نیز دوره‌های آموزشی برای مبلغین برگزار می‌شود. 
حجت‌الاسلام حسینی اراکی افزود: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان دارای ظرفیت‌های خوبی برای همکاری با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان دارد، برای محل برگزاری دوره نیز می‌توانیم از ظرفیت امامزاده محمدعابد(ع) و امامزاده آمنه خاتون(س) استفاده کنیم، در زمینه تدریس نیز روحانیونی که در این اداره مشغول به فعالیت هستند در زمینه علمی در سطح بسیار خوبی قرار دارند که نسبت به آسیب‌ها و ارائه راهکارهای رفع آن اشراف کامل دارند. 
وی تصریح کرد: استفاده از قرارگاه خاتم، ظرفیت سپاه و بسیج می‌تواند در رفع مشکلات جوانان در آستانه ازدواج مثمرثمر باشد، تهیه جهیزیه، کمک به رفع مشکل بیکاری و مسکن، به جوانان انگیزه لازم برای شروع زندگی را خواهد داد. 
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام ابوالفضل وروانی، کارشناسان امور مبلغین اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در تبلیغات اسلامی برای رفع آسیب‌های اجتماعی کمیته‌ای فعال است که مشکلات اقصی نقاط استان را رصد و پیگیری می‌کند، اعزام مبلغ دائم به مناطق پرخطر جهت کاهش آمار جرائم یکی از اقدامات اجرایی است. 
وی اظهار کرد: یکی از سازمان‌های موفق در امر تبلیغ و اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی است که در مناسبت‌های مختلف این کار را انجام می‌دهد، جهت افزایش بصیرت و روشنگری نیز چند روز مانده به اعزام، گردهمایی روحانیون  برگزار می‌شود، با قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان نیز این گردهمایی 4خرداد برگزار خواهد شد. 
حجت‌الاسلام وروانی یکی از اقدامات خوب مبلغان را فعالیت در حوزه کاهش آمار طلاق عنوان کرد و افزود: ما در 140 روستا روحانی مستقر داریم، فعالیت این افراد به حدی تأثیرگذار است که مردم برای رفع مشکلات خانوادگی به آنها مراجعه می‌کنند، این سازمان از اساتید معرفی شده از سوی معاونت اجتماعی دادگستری استقبال می‌کند تا مباحث مدنظر را به سمع و نظر روحانیون اعزامی برسانند. 
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: دادگاه‌ها باید در امر طلاق سختگیری بیشتری داشته باشند، امامان جماعت در مساجد، فعالیت حوزه اجتماعی و فرهنگی باید در این زمینه وارد شوند و از سوی دیگر قضات نیز نسبت به حکم طلاق سختگیری بیشتری داشته باشند.
captcha