آغاز به کار رسمی جشنواره «میم» در استان مرکزی
کد خبر: 3598984
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

آغاز به کار رسمی جشنواره «میم» در استان مرکزی

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی، دبیر جشنواره مردمی «میم» در استان مرکزی ضمن تشریح اهداف این جشنواره و تأکید بر جایگاه مادر در خانواده، آغاز به‌کار رسمی جشنواره مردمی «میم» را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی، دبیر جشنواره  مردمی «میم»، امروز، 23 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری این جشنواره با اشاره وضعیت فرهنگی جامعه گفت: علیرغم کثرت فعالیت‌های فرهنگی که اکثراً هم با توان مردمی انجام می‌شوند معمولاً امر مسئله یابی و پاسخگویی به آسیب‌های اجتماعی در آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر وضعیت فرهنگی اراک را مرور کنیم متوجه می‌شویم که آسیب‌ها و فجایع جدی در فرهنگ رخ داده است طبق اعلام رسمی نهادها در استان مرکزی متأسفانه سالیانه حدود 5 هزار طلاق اتفاق می‌افتد این آسیب‌ها پیامدهای ناگوار فرهنگی و اجتماعی به همراه دارد. 
حجت‌الاسلام تاج‌آبادی افزود: استان مرکزی بیش از 25 هزار زن سرپرست خانوار دارد، از این تعداد فقط حدود 3 هزار نفر شاغل هستند البته در کیفیت شغل این افراد نیز باید دقت نظر داشت چراکه برخی از همین مشاغل به تنهایی آسیب‌زا هستند.
دبیر جشنواره  مردمی «میم» ادامه داد: بیش از نیمی از این آمار به اراک تعلق دارد، استان مرکزی سومین استان پیر کشور و میانگین سنی جمعیت آن بیش از 34 سال است، نرخ باروری در استان مرکزی در بدترین شکل ممکن قرار دارد، علاقه به مادر شدن به شدت کاهش یافته و براساس گزارش‌ نهادهای رسمی، وضعیت یاس و نامیدی بسیار پررنگ شده است.  
وی افزود: درواقع کلانشهر صنعتی اراک دچار فقر مهر و محبت است، عشق در شهر ما رنگ باخته و در نتیجه هویت هم از بین می‌رود، درواقع محبت، هویت ساز است در غیر این صورت نباید انتظار همبستگی و اتحاد داشته باشیم و هر جا اتحاد نباید پیشرفت عمومی هم معنا ندارد.
دبیر جشنواره مردمی «میم» تصریح کرد: با توجه به آسیب‌هایی که در استان به چشم می‌خورد با همفکری فعالان و مؤسسات فرهنگی و مردمی مختلف به این نتیجه رسیدیم که جشنواره مردمی «میم» را شکل دهیم با توجه به تجربه‌ای که از عدم حمایت نهادهای دولتی داشتیم بر آن شدیم که این جشنواره را به شیوه مردمی برگزار کنیم.
حجت‌الاسلام تاج‌آبادی افزود: عنوان «میم» از نام مادر انتخاب شده، در این جشنواره به دنبال نشان دادن جایگاه و منزلت مادران هستیم توجه به این جایگاه بسیاری از مشکلات اجتماعی و عدم همبستگی را حل می‌کند. در بخش هنری جشنواره با همکاری مؤسسه آیه، 400 اثر از هنرمندان جمع‌آوری و از این تعداد 30 اثر در رشته‌های عکاسی، طراحی پوستر و  نقاشی انتخاب شد.
وی ادامه داد: 31  مسجد در استان مرکزی مراسم اعتکاف را برگزار کردند 1900 نشریه اعتکاف مادرانه در این ایام توزیع کردیم برای شناخت ظرفیت‌های دانش‌آموزی با همکاری صدا و سیما و بسیج دانش‌آموزی مسابقه انشاء و خاطره نویسی با موضوع «مادر بهترین معلم من» نیز در حال برگزاری است.
حجت‌الاسلام تاج‌آبادی گفت: با اتکا به ظرفت اعتکاف، سلسله کارگاه‌های آموزشی مادرانه با دو موضوع رابطه بین مادرخوب شدن و همسر خوب بودن و رابطه بین انتخاب همسر و مادر خوب شدن راه‌اندازی شد، البته جشنواره مردمی«میم» از ولادت امام مهدی(عج) به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است.
وی افزود: شعار جشنواره «میم»؛ سرآغاز مادری است و با وجود نهادهای فرهنگی مختلف، موازی کاری محسوب نمی‌شود به اعتقاد ما ریشه موازی کاری در خودرأیی است ، صرفاً به دنبال برانگیختن احساسات مادران نیستیم بلکه به دنبال حساس کردن نگاه جامعه به جایگاه مادری هستیم، مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که جایگاه مادری در استان رنگ باخته و همین عاملی است که استان مرکزی جزو  3 استان پیر کشور باشد.
حجت‌الاسلام  تاج‌آبادی ادامه داد: برگرداندن جایگاه مادری از آسیب طلاق جلوگیری می‌کند، مادری که همه دغدغه‌اش امرار معاش است چه ظرفیت و توانی برای تربیت فرزندان خواهد داشت؟ افرادی که تمایل به همکاری با جشنواره را دارند می‌توانند با شماره های 34851250 و 34851270  تماس بگیرند یا به آدرس تلگرام mim_festival@ مراجعه کنند.
captcha