عملکرد دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی تشریح شد/ اعلام اولویت‌های 96
کد خبر: 3591217
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲

عملکرد دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی تشریح شد/ اعلام اولویت‌های 96

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ضمن تشریح عملکرد سال گذشته، اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی سال 96 را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، غلامرضا فتح آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، امروز، 30 فروردین‌ماه در جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان که در استانداری برگزار شد در تشریح عملکرد دفتر امور اجتماعی و فرهنگی در سال گذشته به اجرای 20 عنوان جشنواره، همایش و نشست اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره ملی اقوام ایرانی و روستا جزو برنامه‌های ملی بود که به میزبانی استان مرکزی اجرا شد. 
وی یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه دفتر امور اجتماعی و فرهنگی را بررسی آسیب های اجتماعی و مدیریت و ساماندهی  عوامل آسیب‌زا برشمرد و اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌ها، تنظیم پروتکل اجرایی با 45 دستگاه، افتتاح مرکز ویژه زنان آسیب دیده، تولید دهه‌ها اثر علمی، فیلم، اپلیکیشن، انیمیشن، حضور 4هزار زوج در برنامه‌های فرهنگی جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های سال گذشته بوده است. 
فتح‌آبادی تصریح کرد: تدوین و انتشار 15 شماره هفته نامه تحلیل، تدوین کتاب اطلس جامع نظام سلامت استان، تدوین کتاب اطلس جامع آموزش عالی استان از جمله فعالیت‌ها در حوزه مطالعات و تحقیقات بوده است. 
وی ادامه داد: کمک به توسعه و تجهیز مراکز دیالیز استان در قالب 450دستگاه، هماهنگی جهت تسریع در پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت در بیمارستان ولیعصر(عج)، خنداب و آیت‌الله خوانساری، کمک به اجرای طرح تحول نظام سلامت، تشکیل هیئات اندیشه‌ورز استان از جمله محورهای کلی فعالیت‌ها بوده است. 
این مقام مسئول بابیان اینکه در حوزه فعالیت اجتماعی سال گذشته جلساتی ساماندهی و برگزار شد و امسال نیز این جلسات با قدرت ادامه پیدا می‌کند، افزود: ساماندهی جلسات حوزه اجتماعی و فرهنگی برای تشکیل 30 کارگروه شورا و ... با فراوانی 116 جلسه، بسترسازی برای اجرای طرح سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در استان به عنوان پایلوت کشوری، پیگیری ثبت شهر اراک به عنوان شهر یادگیرنده از طریق یونسکو و قرار گرفتن این شهر بین 100 شهر یادگیرنده جهان، پیگیری تکمیل پروژه‌های فرهنگی از جمله کتابخانه مرکزی و تالار مرکزی از دیگر برنامه‌های اجرایی سال گذشته است. 
فتح‌آبادی ادامه داد: طق سرشماری سال 95 میزبان آمار سوادآموزی نسبت به سرشماری دوره قبل، قابل قبول است، آمار باسوادی در کشور 6/87 درصد و در استان 87  درصد است، خوشبختانه با فعالیت‌هایی که انجام شده توانستیم فاصله خود را با میانگین کشوری کم کنیم. 
وی یکی دیگر از فعالیت‌های دفتر امور اجتماعی را افزایش 100 سمن عنوان کرد و افزود: با شروع فعالیت این سمن‌ها در سال گذشته آمار سمن‌های استان به 400 مورد رسید، بسیاری از امور به سمن‌ها واگذار شده و با استفاده از این ظرفیت، خدمات گسترده‌ای را انجام خواهیم داد. در حوزه اجتماعی شاهد فعالیت‌هایی در ارائه مشاوره‌های داوطلبانه، راه‌اندازی طرح سامانه سحام بوده‌ایم. 
فتح آبادی تصریح کرد: ارزیابی و بازدید از 400 مطب پزشک و ارسال نتیجه پیگیری به ستاد صیانت، بازدید و ارزیابی تمام 19 بیمارستان استان و رفع مشکلات پیشرو، ارزیابی عملکرد مدارس مناطق یک و دو اراک، بازدید از 600 دستگاه اجرایی استان در حوزه حقوق شهروندی و عفاف و حجاب از دیگر برنامه‌های اجرایی بوده است. 
وی در ادامه در تشریح برنامه‌های سال جاری گفت: امسال برنامه‌ها با رویکرد جدیدی دنبال می‌شود، سال گذشته بیمارستان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت امسال 45 درمانگاه استان و 25 درصد از مطب پزشکان که سال گذشته مورد بازدید قرار گرفتند نیز بازرسی مجدد می‌شوند. 
فتح‌آبادی گفت: ارزیابی و بازدید از آزمانیشگاه‌ها و داروخانه‌های استان، بازدید و ارزیابی خانه سالمندان، ارزیابی 400 سمن فعال، ارزیابی شهرداری‌های 32 گانه، ارزیابی عملکرد 600 دستگاه اجرایی در حوزه صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب از جمله برنامه‌های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری برای سال جاری است. 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی به تشریح برنامه‌های حوزه نظارت و ارزیابی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: بازرسی 500 واحد خدمات رسانی و رفاهی نوروزی از جمله برنامه‌های اجرایی است، امسال بازدید از مدارس 15 گانه استان، بازدید و بررسی تخصصی واحدهای تابعه بهزیستی، بازدید و بررسی تخصصی عملکرد اداره‌کل بیمه سلامت، بازدید و بررسی تخصصی عملکرد دفاتر ثبت اسناد و املاک استان، فعال‌سازی کمیته مردمی صیانت از حقوق شهروندی، ایجاد نهادهای مردمی، ایجاد سامانه دریافت نظرات، پیشنهادات و شکایات مردمی، ارزیابی عملکرد فرمانداری‌ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی از برنامه حوزه نظارت است. 
وی همچنین تدوین و انتشار هفته‌نامه تحلیل، بروزرسانی اطلس آموزش عالی و اطلس سلامت، تدوین سیمای استان با تأکید بر شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی، تدوین کتاب قوانین و مقررات سازمان مردم نهاد، گردآوری قوانین و مقررات کارگروه‌ها، ستادها، شورا در حوزه اجتماعی و فرهنگی، احصاء مصادیق نقض حقوق شهروندی، بروزرسانی کتاب سازمان‌های مردم نهاد استان، تشکیل دوره آموزشی و تخصصی برای کارشناسان اجتماعی و فرهنگی فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی، برپایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی سازمان‌های مردم نهاد، تدوین پروتکل اجرایی برای تحقیق مفاد تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با دانشگاه آزاد، اراک و پیام نور، تشکیل دوره آموزشی و تخصصی ویژه سازمان، تدوین پروتکل اجرایی برای ساماندهی و هدایت پایان‌نامه‌های دانشگاهی، آموزش مسئولان دبیرخانه‌های کارگروه‌های شورا در حوزه فرهنگی و اجتماعی و آموزش رؤسای ادارات بازرسی دستگاه‌های اجرایی استان از جمله برنامه‌های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی در حوزه تحقیق، پژوهش و آموزش است. 
فتح‌آبادی یکی از مهمترین برنامه‌های سال جاری را پرداختن به آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: تقویت برنامه‌های کانون زندگی پایدار(ایجاد کلینیک‌های تخصصی، برگزاری همایش خانواده، بازآموزی مربیان پرورشی آموزش‌وپرورش و بازآموزی مشاورین)، ایجاد 10 سرای محله در سکونتگاه‌های غیر رسمی، تقویت و ایجاد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر سکونتگاه‌های غیر رسمی، افزایش نقش انجمن مددکاری اجتماعی سازمان روانشناسی و مشاوره، انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تدوین سند برنامه‌های عملیاتی استان در سکونتگاه‌های غیر رسمی با تأکید بر برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی، تحلیل و پردازش آسیب‌های اجتماعی استان از جمله برنامه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی است. 
وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مناسبت‌های اجتماعی و فرهنگی، مذهبی و ...، برپایی کمپین حوزه اجتماعی از جمله هفته بخشش، هفته امید به زندگی و هفته فرهنگی، برنامه‌ریزی برای هدایت نذورات مذهبی جهت رفع نیازهای جامعه، تشکیل مجامع استانی و شهرستانی سلامت، تشکیل جلسات و هیئت اندیشه‌ورز استان، احصاء فاز دوم شاخص‌های سرمایه اجتماعی استان از برنامه‌هایی هستند که در حوزه سرمایه اجتماعی اجرایی خواهند شد. 
فتح‌آبادی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های در دستور کار دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هماهنگی در راستای ایجاد خانه شهروند، برنامه‌ریزی برای ایجاد شهر خلاق و شهر دوستدار کودک از سوی مجامع بین‌المللی، اجرای برنامه‌های شهر یادگیرنده در اراک، بسترسازی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، افزایش نقش مسئولیت اجتماعی، تشکیل منظم تمام جلسات کارگروه‌ها، شورا و ستادها می‌باشد. 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در پایان، با اشاره به برنامه‌های فرهنگی دفتر امور اجتماعی اظهار کرد: هماهنگی برای اجرای 20 جشنواره فرهنگی و هنری، تقویت برنامه‌های دبیرخانه دائمی جشواره مفاخر، تولید آثار فرهنگی و هنری با همکاری صدا و سیما، تدوین پروتکل اجرایی برای شهرها و ارائه برنامه‌های راهبردی، تولید فیلم مستند در حوزه آسیب‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت هنر برای تبیین مسائل اجتماعی، بسترسازی جهت تعامل بین هنرمندان، نخبگان و فعالیت اجتماعی با مدیران استانی، بسترسازی برای ایفای نقش مؤثر مؤسسات و گروه‌های هنری در عرصه اجتماعی، تقویت برنامه‌های معاونت فرهنگی مراکز آموزش عالی از دیگر برنامه‌هایی است که در سال جاری اجرایی خواهد شد.
captcha