11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد
کد خبر: 3583036
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱

11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد

گروه اجتماعی: رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور گفت: 73 درصد جمیعت کشور شهرنشین است که از این میزان، 11 میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حسین اسدبیگی، رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، در پنجمین نشست شورای مدیران منطقه، که امروز، شنبه 21 اسفندماه، در مرکز علمی کاربردی بهزیستی استان مرکزی برگزار شد گفت: در صورت تصویب شورای نگهبان قرار است 100 میلیارد تومان به بهزیستی برای 140 شهرستانی که فاقد اورژانس اجتماعی هستند تعلق گیرد، در شهرستان‌های بالای 50 هزار نفر جمعیت، اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌کنیم.
وی در ادامه گفت: در بحث رفع مشکل حاشیه نشینی تاکنون 3 جلسه با معاونت‌های نهادهای متولی اجتماعی کشور تشکیل شده، در این مناطق جمعیت شهری زیادی ساکن هستند که خود وزارت راه و شهرسازی این مناطق را به سه بخش سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و بافت‌های تاریخی تقسیم‌بندی کرده است.
اسدبیگی تصریح کرد: در سال 2001 تخمین زده شده که حدود 32 درصد از جمعیت شهری دنیا و در کشورهای در حال رشد حدود 43 درصد جمعیت شهری در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند، در کشور ما 73 درصد جمیعت، شهرنشین هستند که از این میزان درصد، 11 میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه در برخی از استان‌ها همچون تهران حاشیه نشینی به سال‌های 1330 بر می‌گردد گفت: در استان خراسان رضوی، شهر مشهد با جمعیت حاشیه نشین بالغ بر 900 هزار نفر جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه گفت: کمبود امکانات، پایین بودن سطح بهداشت عمومی، فقر و بیکاری، ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری از مشکلات مناطق حاشیه نشین است که سازمان بهزیستی در این مناطق برای رفع این معضلات خدمات ارائه می‌دهد.
اسد بیگی با اشاره به اینکه فعالیت‌های سازمان بهزیستی در این مناطق به دو بخش تقسیم می‌شود گفت: این خدمات شامل بخش ساختاری و بخش محتوایی است که بخش ساختاری شامل پایگاه‌های خدمات اجتماعی، سازمان‌های اجتماع محور اعتیاد، مجتمع‌های خدمات بهزیستی، روستاها، مهدهای حاشیه‌ای و... می‌شود.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور بیان کرد: کودکان سنین مهد کودک، کودکان خیابانی، کودکان در معرض خشونت، دختران و زنان در معرض خشونت، زنان سرپرست خانوار، زنان و مردان معتاد در بخش محتوایی این اماکن گنجانده می‌شوند.
وی در ادامه گفت: 1200 مهدکودک در مناطق حاشیه نشین، 7700 مهدکودک در روستا توسط سازمان بهزیستی به 220 هزار کودک در مناطق غیررسمی خدمات ارائه می‌دهد، در این مهدکودک‌ها 2400 مربی در حال فعالیت هستند که در بخش حاشیه نشین 10 میلیارد ریال و در بخش روستا 160 میلیارد ریال برای مهد کودک‌ها تخصیص یافته است.
اسدبیگی تصریح کرد: تاکنون توانمندسازی اجتماع محور با رویکرد کاهش فقر صورت گرفته که می‌توان به 97 محله توانمند شده  و 900 گروه خودیار اشاره کرد، توسط 250 کارشناس با اعتبار تخصیص یافته 23 میلیارد تومان به 180هزار خانم سرپرست خانوار آموزش داده شده است.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور گفت: تعداد 163 پایگاه خدمات اجتماعی با حضور 300 کارشناس به یک میلیون نفر افراد تحت پوشش در گروه هدف کودک آزاری، دختران و زنان در معرض خشونت و... خدمات ارائه می‌دهند که اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال برای این کار اختصاص یافته است.
وی در ادامه گفت: 480 پایگاه سلامت اجتماعی در مناطق حاشیه نشین در حال فعالیت هستند که با حضور 520 نفر تسهیل‌گر به 5 میلیون نفر خدمات ارائه می‌دهند و یک میلیارد تومان برای انجام این کار اختصاص یافته است.
اسد بیگی در پایان بیان کرد: در مناطق حاشیه نشین تعداد 5100 CBO(گروه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد) در حال فعالیت است که 3 میلیون نفر را تحت پوشش دارد در این خصوص 3 میلیارد و 570 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
captcha