نبود مطالعه و معرفت نسبت به حضرت فاطمه(س)، منجر به تولید اشعاری بی‌ارزش می‌شود
کد خبر: 3573718
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹

نبود مطالعه و معرفت نسبت به حضرت فاطمه(س)، منجر به تولید اشعاری بی‌ارزش می‌شود

گروه فرهنگی: یک شاعر آیینی ضمن اشاره به ارادت شاعران غیر دینی و غیر مسلمان به حضرت زهرا(س)، بیان کرد: نبود مطالعه و معرفت نسبت به شخصیت حضرت فاطمه(س) سبب می‌شود تا اشعاری به وجود آید که حتی ارزش بیان ندارد و علت به وجود آمدن این آثار توجه به حرکات نمایشی در برخی از مراسم‌ عزاداری است و ارزش اشعار پخته شعرای غیردینی بسیار بیش از آن است.

سیدمسلم موسوی، شاعر آیینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ضمن اشاره به پررنگ بودن اشعار فاطمی میان سایر اشعار و ادبیات آیینی، بیان کرد: شعر فاطمی از اشعار خاص آیینی است که بسیار مورد توجه شاعران و هنرمندان عرصه ادبیات آیینی بوده است.
وی با بیان اینکه در بخش‌هایی از اشعار آیینی کم‌کاری‌های فراوانی دیده‌ می‌شود، ادامه داد: برخی ائمه از جمله حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) همواره مورد توجه شاعران آیینی بوده‌اند اما در رابطه با برخی ائمه(ع) نیز کم‌کاری‌هایی وجود دارد، خوشبختانه به علت شخصیت بزرگ و خاص بانوی دو عالم این مسئله در شعر فاطمی به لحاظ کمیت شرایط خوبی داشته است.
استمرار ارزشمند شعر آیینی با همراهی جوانان میسر است  
موسوی با بیان اینکه بسیاری از شاعران بزرگ آیینی در بحث اشعار فاطمی ورود کرده و آثار فاخر ارائه نموده‌اند، افزود: پیشکسوتان باید با جذب جوانان مستعد در این زمینه به ادامه حیات این مسیر پر برکت توجه داشته‌ باشند تا آن دسته از آثار فاخر حفظ شده و شاهد تولید اشعاری سطحی نباشیم.
وی با اشاره به کلام رهبر انقلاب در رابطه با ظرفیت مطلوب شعر آیینی در مشهد، اضافه کرد: در شعر فاطمی و آیینی شاهد رشد مطلوبی بودیم اما تا رسیدن به نقاط عمیق و متعالی آن فاصله داریم و با توجه به ظرفیت بالقوه و بالفعل موجود در خراسان و با جذب جوانان می‌توان موفقیت‌هایی در این زمینه به دست آورد و از این نگرانی که مبادا میدان خالی بماند و خلأ جدیدی به وجود آید، آسوده خاطر خواهیم بود.
موسوی با عنوان این مسئله که اثر رباعی می‌تواند از یک یا چند منبر بیشتر باشد، گفت: باید از قدرت موجود در زبان فارسی برای ترویج فرهنگ و شناخت هر چه بیشتر ائمه(ع) استفاده شود و با افزایش علم و آگاهی در زمینه شناخت عمیق و معرفت اهل‌بیت(ع) آثاری پر محتوا ایجاد شود.
علم و عرفان لازمه ایجاد آثار فاخر
وی در ادامه بیان کرد: به وجود آمدن اشعار و آثار سطحی در بخش ادبیات آیینی ناشی از کمبودها و کم‌توجهی‌ها در دو بخش معرفت‌ و علم و آگاهی است و این اطلاع کم و ناپختگی و عدم توجه به بعد علمی کار، برخی را در زمینه اشعار آیینی وارد مسیری می‌کند که نتیجه آن نگاهی ادبیاتی و ارزشی نیست و یک فعالیت نمایشی مورد نظر خواهد بود.
موسوی با توصیف شخصیت حضرت زهرا(س) به عنوان یک بانوی کامل و عالم به علم آسمان و زمین، ادامه داد: پر رنگ بودن اشعار آیینی به خصوص در بخش اشعار فاطمی به دلیل عظمت شخصیت این بانوی بزرگوار اسلام است که در تمامی بخش‌های زندگی یک نمونه کامل دینی و اسلامی است و به قولی ایشان مادر مؤمنان هستند.
برخی آثار با عظمت شخصیت حضرت زهرا(س) مرتبط نیست 
این شاعر مشهدی ضمن اشاره به ارادت شاعران غیر دینی و غیر مسلمان به حضرت زهرا(س)، بیان کرد: نبود مطالعه و معرفت نسبت به شخصیت حضرت فاطمه(س) سبب می‌شود تا اشعاری به وجود آید که حتی ارزش بیان ندارد و علت به وجود آمدن این آثار توجه به حرکات نمایشی در برخی از مراسم‌ عزاداری است و ارزش اشعار پخته شعرای غیردینی بسیار بیش از آن است.
وی با بیان اینکه ما در سرودن اشعار آیینی به ویژه اشعار فاطمی آزاد نیستیم، ادامه داد: چون شاخصه‌های مطرح و نابی در زندگی حضرت زهرا(س) وجود دارد نمی‌توان با یک نگاه غیر علمی و سطحی از آرایه‌های ادبی مختلفی استفاده کرد و ما برای ارائه آثار حول شخصیت بزرگترین بانوی عالم باید به خوبی متوجه اهمیت کار باشیم.
توجه به رفتار نمایشی در مداحی‌ها و جدا شدن از معارف ناب
موسوی با مهم خواندن شرط معرفت و معنویت در شاعر برای تولید آثار ارزشمند آیینی، افزود: غفلت از این شرط مهم ناشی از توجه فراوان به رفتارهای نمایش به ویژه مداحی بوده و به وجود آمدن چنین ادبیاتی در زمینه آثار مذهبی باعث می‌شود تا آثاری که ناشی از افراد غیر خود ساخته است، رفتارهای نامناسب را در زندگی‌ها رواج داده و ما را از زندگی دینی که سرشار از معارف اهل‌بیت(ع) است، جدا نگه دارد. 
وی با اشاره به برخی از اشعار ارزشی در زمینه ادبیات آیینی و فاطمی، اضافه کرد: ارائه این آثار در قالب‌هایی مثل مداحی‌ها سبب می‌شود تا همراهی یک شعر با محتوا، تخیل، تصور و آهنگ مناسب یک اجرای مناسب، قابل تحسین و مؤثر به وجود آورد به گونه‌ای که هم جذاب بوده و هم یک کار ارزشمند تولید می‌شود.
captcha