ایجاد مراکز ماده 16 اعتیاد بانوان در استان مرکزی
کد خبر: 3568625
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
شاه‌محمدی تأکید کرد:

ایجاد مراکز ماده 16 اعتیاد بانوان در استان مرکزی

گروه اجتماعی: دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: ایجاد مراکز ماده 16 برای بانوانی درگیر اعتیاد یکی از نیازهای اساسی استان در کاهش اعتیاد بانوان استان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نبی‌الله شاه‌محمدی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، در اولین جلسه کمیته تخصصی بانوان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که با حضور جمعی از بانوان مشاور دستگاه‌های اجرایی استان امروز، دوشنبه 11 بهمن‌ماه در استانداری برگزار شد گفت: در شورای هماهنگی مواد مخدر 5 کمیته تخصصی فعالیت دارد که جای کمیته بانوان با توجه به روند رو به رشد اعتیاد بانوان خالی بود که خوشبختانه در جلسه شورای مواد مخدر استان این تصمیم گرفته شد که کمیته تخصصی بانوان ذیل این کارگروه فعالیت کند.
وی ادامه داد: از این کمیته انتظار می‌رود نسبت به اعتیاد بانوان و وضعیت و آمار اعتیاد در استان رصد دقیق و موشکافانه‌ای داشته باشد که در این رصد مولفه‌های آسیب‌پذیری زنان و دختران، راهکارها و ارائه الگوهای مناسب جهت پیشگیری از اعتیاد بانوان باید در نظر گرفته شود.
شاه‌محمدی با ابراز نگرانی از آمار رو به رشد اعتیاد زنان در سطح کشور گفت: در استان مرکزی آمار اعتیاد زنان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است به طوریکه امسال رتبه استان مرکزی در بحث اعتیاد از جایگاه 22 در سال‌های گذشته به جایگاه هفتم کشور رسیده است که همین روند رو به رشد اعتیاد استان عامل اصلی رشد دوبرابری اعتیاد در حوزه زنان است.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه اقدامات مؤثر جهت جلوگیری از توزیع مواد مخدر در سطح استان صورت گرفته است، بیان کرد: تاکنون 65 درصد کشفیات در حوزه مواد مخدر استان داشته‌ایم هر چند آمار کشفیات بالاست ولی شبکه توزیع مواد مخدر در کشور وسیع است و امکان اینکه تمام شبکه‌های توزیع در سطح کشور شناسایی و ریشه کن شود وجود ندارد.
وی ادامه داد: استان مرکزی داری 10 محور مواصلاتی است که از هر 10 محور مواد مخدر وارد استان می‌شود با وجود اینکه اقدامات و همکاری‌های مناسب از سوی دستگاه‌های متولی و شورا برای جلوگیری ازورود مواد مخدر به استان صورت گرفته است اما هنوز خطر ورود مواد مخدر به استان ریشه کن نشده است.
شاه‌محمدی تصریح کرد: آمار اعتیاد زنان در استان با اینکه نسبت به استان‌های دیگر کم است ولی حتی این کم بودن نگران کننده است و باید راهکار و روش مناسب برای مقابله با روند رو به رشد این معضل در حوزه زنان اجرایی شود که به عقیده بنده آموزش محور بودن فعالیت‌ها و اقدامات پیشگیرانه به عنوان بهترین راهکار است.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تصریح کرد: استان مرکزی دارای 121 مرکز متادون درمانی است که 3000 نفر از افرادی که دچار اعتیاد می‌شوند به این مراکز مراجعه می‌کنند ولی متأسافانه طبق بررسی‌ها حتی یک نفر از بانوان معتاد هم در این مراکز درمان نمی‌شود زیرا بانوانی که دچار اعتیاد می‌شوند به دلیل ترس از برچسب خوردن، از دست دادن کانون خانواده، اطلاع فرزندان از بیماری آنها و... به این مراکز رجوع نمی‌کنند و بیشتر در منزل با متادون خود درمانی می‌کنند که این روش به تنهایی ضرر و وابستگی فرد به مواد مخدر را بیشتر می‌کند.
وی ادامه داد: ایجاد مراکز ماده 16 برای بانوانی که دچار اعتیاد شده‌اند یکی از نیازهای اساسی است، بانوانی که باید در مراکز 16 نگهداری و درمان شوند در مراکز 15 ترک اعتیاد درمان می‌شوند اما به دلیل اینکه این افراد بدون تمایل به ترک اعتیاد، دستگیر و به این مراکز اعزام می‌شوند نه تنها روند ترک اعتیاد آنها زمان بر می‌شود بلکه با دادن اطلاعات غلط و تشویق دیگر بانوانی که قصد ترک اعتیاد دارند به مصرف مواد مخدر، باعث می‌شوند روند درمان دیگران هم با مشکل مواجه شود.
شاه‌محمدی در پایان بیان کرد: آموزش‌وپرورش استان در حوزه کاهش و پیشگیری اعتیاد  اقدامات بسیار مناسبی انجام داده است که می‌توان به آموزش مقطع دوم دبیرستان در سطح شهرستان اراک در مناطق یک و دو اشاره کرد.
captcha