نماز مطلوب قرآن؛ حلقه مفقوده جامعه/ مدیریت بدون ایمان گرفتاری می‌آورد
کد خبر: 3557186
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲

نماز مطلوب قرآن؛ حلقه مفقوده جامعه/ مدیریت بدون ایمان گرفتاری می‌آورد

گروه اجتماعی: مدرس ستاد اقامه نماز کشور و معاون سابق توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز تأکید کرد: شرط اول نماز خوب، همان شرط اول اسلام یعنی نیت خالصانه است، نماز خوب باید دائمی باشد خشوع داشته باشد، در واقع نماز مطلوب قرآن، حلقه مفقوده جامعه امروز و درمان آسیب‌هاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی منیری، مدرس ستاد اقامه نماز کشور و معاون سابق توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز، در دومین دوره طرح مبین که امروز، 7 دی‌ماه در کانون امام خمینی(ره) اراک با حضور مدیران دوره متوسطه، آموزگاران ابتدایی و مسئولان انجمن اولیاء و مربیان مدارس استان برگزار شد گفت: بهتر است به نماز نگاه متفاوت‌تری نسبت به قبل داشته باشیم، باید به  نماز به عنوان یک حلقه مفقوده نگاه کرد با این نگرش می‌توان راهکار عملی ارائه داد.
وی افزود: وقتی از آسیب‌های اجتماعی صحبت به میان می‌آید اذهان‌ متوجه مؤلفه‌هایی مانند اعتیاد، طلاق و خشونت می‌شوند اما اینکه آیا نماز می‌تواند از این آسیب‌های جلوگیری کند باید مورد توجه و بحث قرار گیرد.
 منیری با بیان اینکه یکی از شاخص‌های فساد و آسیب در هر جامعه‌ای تعداد زندانیان است گفت: جمعیت ایران در سال 57، 35 میلیون نفر بود و تعداد زندانیان نیز 10 هزار نفر، جمعیت امروز ایران 80  میلیون نفر اعلام شده یعنی حدود 2 برابر نسبت به سال 57، پس اگر بخواهیم میزان زندانیان امروز را متناسب با رشد جمعیت درنظر بگیریم باید 20 هزار زندانی داشته باشیم در حالیکه آمار نشان می‌دهد 500 هزار  نفر زندانی داریم.
وی افزود: حتی اگر ارشاد، آموزش‌وپرورش، حوزه علمیه و ... هیچ کاری در این مدت انجام نداده باشند نباید با چنین رشدی مواجه باشیم، برای هر زندانی روزانه 40 هزار تومان هزینه می‌شود یعنی 20 میلیارد تومان روزانه هزینه کل زندانیان می‌شود که در ماه 600 میلیارد تومان و در سال 72 میلیارد تومان، به عبارت دیگر یعنی 7 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های زندانیان می‌شود.
مدرس طرح مبین ادامه داد: تعداد پرونده‌های مفتوحه در ایران با با پرونده‌های مفتوحه در چین برابری می‌کند، این در حالی است که بسیاری از آسیب‌ها نیز منجر به زندان و پرونده‌سازی نمی‌شوند، باید دید با وجود اینکه در امور فرهنگی هزینه و کار می‌کنیم چرا این میزان آسیب و زندانی داریم، یکی از دلایل عدم خروجی مناسب امور فرهنگی این است که نسل جدید نسبت به ما بی‌اعتماد شده‌اند که ریشه آن نیز به خود ما برمی‌گردد.
معاون سابق توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز کشور افزود: نزدیک به 40 سال است که تبلیغ دین‌داری می‌کنیم، هزاران فاضل و روحانی داریم، صدا و سیما در اختیار ماست اما همچنان آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش است، قبل از انقلاب حضور جوانان در مساجد پررنگ بود اما امروز با جود همه هزینه‌ها و تبلیغاتی که برای جذب جوانان به مسجد داریم استقبال قابل قبول نیست باید دید علت چیست؟
وی افزود: 40 هزار نماز جماعت در مدارس کشور اقامه می‌شود چرا با این تعداد نماز، خروجی مناسب را نمی‌گیریم چرا این نمازها در کاهش آسیب‌ها تأثیر ندارند، قبل از انقلاب اسلامی، در مدارس ایران 29 تشکیلات برای تغییر در روح و رفتار  دانش‌آموز وجود داشت امروز ما چه تشکیلاتی در مدارس داریم؟
منیری تصریح کرد: استان مرکزی به همراه استان‌های تهران و البرز در بحث آسیب‌های اجتماعی جزو خط قرمزها هستند خروجی اعداد درباره این استان‌ها تکان دهنده است، امام خمینی(ره) معتقد بودند نماز کارخانه انسان‌سازی است باید دید چرا با چنین پتانسیلی، امروز نتایج اقامه نماز، مطلوب نیست، باید به نظرات امام خمینی(ره) بپردازیم تأکید ایشان بر نماز خوب است همانطور که قرآن نیز نماز را مانع فحشا و منکر می‌داند.
وی تأکید کرد: اگر قرار باشد هر نمازی انسان را از فساد حفظ کند داعشی‌ها از همه بیشتر نماز می‌خوانند بنابراین اکتفا کردن به ظاهر نماز از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری نمی‌کند در واقع اگر شاهد افزایش منکرات هستیم باید ریشه آن را در عدم اقامه نماز مطلوب جست‌وجو کرد.
مدرس طرح مبین ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به تأکیدات رهبری بر اقامه نماز گفت: ایشان تأکید دارند که همه باید در حرکت بزرگ اقامه نماز که شایسته است جهاد نامیده شود خود را ملزم بدانیم و از بهترین شیوه‌های استفاده کنیم یکی از این راه‌ها محبت به افرادی است که نماز را سست می‌شمارند یا رها کرده‌اند همانطور که رهبری تأکید دارند اقامه نماز مطلوب سخت است و البته پاداش عظیمی دارد.
وی تأکید کرد: آیا افزایش آسیب‌های اجتماعی به این دلیل نیست که طرز نگاه و ارتباط‌‌‌مان با خداوند تغییر کرده است، عده‌ای اولویت خود را اقتصاد می‌دانند، اقتصاد برای ما هم مهم است اما به عقیده ما اقتصاد بدون فرهنگ جامعه کاپیتولاسیونی به ارمغان می‌آورد.
منیری با اشاره به شرایط  نماز مطلوب افزود: شرط اول نماز خوب، همان شرط اول اسلام یعنی نیت خالصانه است، نماز خوب باید دائمی باشد خشوع داشته باشد نه اینکه هنگام نماز یاد بدهکاری‌ها و مشکلات‌مان بیافتیم بلکه باید با حضور قلب اقامه شود، درواقع  نماز مطلوب قرآن، حلقه مفقوده جامعه امروز و درمان آسیب‌هاست.
وی افزود: نماز باعث توجه به فقرا می‌شود، چنانچه در 70 مورد در قرآن  نماز در کنار زکات آمده است، نماز خوب باید از هرگونه سهل‌انگاری و ریاکاری به دور باشد و در وقت خودش اقامه شود، اثرات درمانی نماز بر کسی پوشیده نیست در چالش‌هایی مانند مرگ عزیزان اقامه نماز بسیار آرامش بخش است، امروز یکی از دلایل اصلی مرگ و میر سرطان و از دلایل اصلی سرطان استرس است، نماز مطلوب به انسان آرامش می‌دهد و درمان کننده است.
منیری با اشاره به دغدغه‌های رهبری درباره فرهنگ ادامه داد: باید از کلیت نماز محافظت کرد، نباید نماز را با انجام گناه از بین برد گناهانی مانند غیبت، تهمت و دروغ،  مطلوب‌ترین نماز از نگاه پیامبر اسلام(ص) اول وقت بودن، به جماعت و در مسجد اقامه شدن است، نماز اول وقت برای مسلمانان بسیار مهم است چنانچه زمان‌دار بودن این عبادت ما را از سایر عبادات به ویژه در مسیحیت مجزا می‌کند.
وی با اشاره به کم‌کاری در حوزه اقامه نماز ادامه داد: امام علی(ع) معتقدند که مردم به امرای خویش بیشتر شبیه هستند تا به والدین، باید روی مسئولان بیشتر کار شود ظاهر مردم باطن مسئولان است، مدیریت باید هدفمند و ارزشی باشد، در هیچ کجای قرآن برای نماز خواندن به ما مدال نمی‌دهند اما برای ترک آن آیات عذاب بسیاری داریم؛ لذا نماز یک وظیفه است نه لطف.
مدرس طرح مبین ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: برپایی نماز باید مداوم باشد به نوعی نماز ادای حق است همانطور که معنای اقامه داشتن امری، ادای حق به صوت تمام و کمال است، پس وقتی می‌گویند نماز را برپا دارید یعنی باید تمام حق آن را ادا کنیم، ظاهر نماز باید حفظ و در وقت خودش خوانده شود تا به نماز فاسد و ناقص تبدیل نشود در این صورت کارکرد خود را از دست می‌دهد.
وی افزود: ظاهر در کنار باطن اهمیت دارد، داعش صرفاً به ظاهر نماز می‌پردازد که نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست، مدیران جامعه باید در وهله اول خودشان برای اقامه نماز اول وقت پیش قدم باشند برخی  پیشرفت می‌کنند و پست مدیریت می‌گیرند اما توجهی به نماز اول وقت ندارند مدیریت بدون ایمان بی‌فایده است و جامعه را دچار گرفتاری می‌کند.
captcha