مدیریت هزینه‌ها؛ از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3556010
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

مدیریت هزینه‌ها؛ از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که مدیریت هزینه‌ها از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: کسی‌که کار اقتصادی و تولیدی می‌کند اگر هزینه‌ها را مدیریت نکند دچار رکود و ورشکستگی خواهد شد.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از لرستان، در رابطه با شرایط و موانع تحقق اقتصاد مقاومتی، به کاهش هزینه‌ها و کم کردن خرج‌ها اشاره کرد و گفت: مدیریت هزینه‌ها به این معنا که هزینه‌ها و خرج‌ها هم در زندگی شخصی و هم حکومتی کاهش داده شوند. چراکه کسی‌که کار اقتصادی و تولیدی می‌کند  اگر هزینه‌ها را مدیریت نکند دچار رکود و ورشکستگی خواهد شد.
وی با یادآوری این‌که کم کردن خرج‌ها و کاهش هزینه‌ها از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: در روایت داریم یکی‌از صفات مؤمن کم خرج کردن و بار مالی کم داشتن است مؤمن باید کم‌هزینه ولی پُر منفعت، زحمت‌کش، بی‌‎دردسر و خدمت‌گذار به مردم باشد کمااینکه علامه مجلسی در جلد 67 بحارالانوار از پیامبراکرم(ص) نقل کرده که به امام علی(ع) فرموده است: «ای علی ایمان مومن کامل نمی‌شود مگر این‌که کم‌خرج ولی پُرکار و پُر منفعت باشد» و در سیره امام علی(ع) آن وقت که به حکومت رسید می‎بینیم که فرمود:« به خدا سوگند من در زندکی اداری و شخصی کم‌خرج ولی پُرکار و پُر منفعت هستم» این امام همام خرجش کم ولی منفعتش زیاد بود و این سیره ائمه‌اطهار(ع) است.
نماینده  ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که مؤمن کمکش نیکو و برکت و منفعتش زیاد است و همیشه کم‌کار دیگران است ولی خرجش کم است، اظهارکرد: مؤمن پُرکار و پُرتلاش است و سود و منفعت مادی و معنوی مؤمن برای مردم زیاد اما خرجش اندک است کمااینکه مؤمن سعی می‌کند به اندازه ضرورت از بیت‌المال استفاده کند او هر امتیازی را برای خودش نمی‌خواهد و به اندازه نیاز حقوق می‌گیرد.
دریافت حقوق‌های نجومی چنگ‌انداختن به بیت‌المال است
آیت‌الله میرعمادی دریافت حقوق‌های نجومی توسط برخی مدیران را به‌نوعی چنگ‌انداختن به بیت‌المال دانست و گفت: این نوع حقوق‌های نجومی با دین اسلام و سیره ائمه‌اطهار سازگاری ندارد چنین فردی نه مؤمن و نه انقلابی است چنین مدیری برای بیت‌المال و اموال عمومی ارزش قائل نیست فقط به فکر خودش است پس چنین شخصی اهل ایمان نیست چراکه اهل ایمان کم‌خرج و کم‌هزینه است و به بیت‌المال دست‌درازی نمی‌کند مؤمن باید پُرکار و ُپر منفعت و پُربرکت باشد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان از سلمان و ابوذر به‌عنوان نمونه افراد کم‌خرج ولی پُرمنفعت یادکرد و گفت: نبی مکرم اسلام به ابوذر فرموده است: «ای ابوذر! در زندگی کم‌خرج ولی پُرمنفعت باش» کمااینکه در دوران خودمان نیز شهید مدرس یک چهره شاخص و برجسته و کم‌خرج و پُر منفعت بود، خانه‌اش ساده بود به‌نحوی که فرش خانه‌اش زیلو بود او کم‌خرج ولی پُرمنفعت بود این شهید مجلس سخنانش را با صراحت بیان می‎کرد و می‎گفت: «من چون چیزی ندارم و از کسی چیزی نمی‌خواهم از کسی هم باکی ندارم و حرفم را با شجاعت می‌زنم» او نمونه یک انسان کم‌خرج و کم‌هزینه ولی پُرمنفعت بود.
این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه از امام راحل(ره) به‌عنوان شاخص‌ترین و عالی‌ترین مصداق کم‌هزینه و پُرمفعت یادکرد و ادامه داد: امام خمینی(ره) پُربرکت و پُرمنفعت برای مردم بود او هیچ خرجی برای مردم و حکومت نداشت او هیچ چیزی از بیت‌المال برای خودش نبرد آیا مدیرانی که امروز حقوق‌های نجومی از بیت المال می‌گیرند از امام خجالت نمی‌کشند.
 وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) نطام اسلامی را به‌وجود آورد و امروز همه دنیا از انقلاب بهره می‌برند آیا زندگی مدیرانی که حقوق‌های نجومی دریافت کرده‌اند با زندگی و سیره امام راحل(ره) تطابق و هم‌خوانی دارد.
آیت‌الله میرعمادی از امام خمینی(ره) را مصداق بارز حدیث پیامبراکرم(ص) که فرمود: «مؤمن کم‌هزینه اما پُر منفعت است» دانست و افزود: امام خمینی(ره) کم‌هزینه پُر منفعت بود او یک ریال از بیت‌المال سهم و حقوقی نبرد اما برای مردم و انقلاب و اسلام بسیار پُرمنفعت و بابرکت بود ما نیز باید با الگوگیری از امام راحل(ره) کم‌خرج باشیم، هزینه‌ها و خرج‌های اصافی را کم کنیم.
وی گفت: امروز شاهد هستیم چه در منازل و چه در ادارات بسیاری از هزینه‌ها و خرج‌ها و تجهیزات اضافه است و این مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است اگر می‎خواهیم اقتصاد مقاومتی تحقق یابد باید هزینه‌ها و خرج‌های اضافه و تشریفاتی را کم کنیم. 
captcha