استفاده از ظرفیت سمن‌ها در راستای کاهش اعتیاد
کد خبر: 3554104
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
حسن‌بیگی تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت سمن‌ها در راستای کاهش اعتیاد

گروه اجتماعی: معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: موسسات مردم نهاد از ظرفیت‌های بالقوه و خوبی برای کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برخوردار هستند که ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه متولی باید از ظرفیت‌ آنها استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، شکرالله حسن بیگی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی، امروز، 24 آذرماه، در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه ماده مخدر گل مهلک‌ترین ماده مخدر صنعتی در جهان محسوب می‌شود گفت: متأسفانه از سال گذشته کاشت این ماده مخدر در بعضی از مناطق کشور از جمله استان مرکزی شروع شده و خوشبختانه شورای مبارزه با مواد مخدر استان اقدامات مناسبی برای جلوگیری از کار انجام داده است.
وی با بیان اینکه معتادین متهاجر در سطح استان مرکزی نسبت به بقیه استان‌های کشور کم است گفت: در استان مرکزی که به عنوان استان مفاخر کشور محسوب می‌شود نباید حتی یک معتاد متجاهر وجود داشته باشد که خوشبختانه با پیگیری مستمر شورای مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی استان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
حسن‌بیگی در ادامه گفت: مراکز ترک اعتیاد ماده  16تنها مراکزی هستند که معتادان متهاجر در آنها نگهداری می‌شوند که این مرکز در اراک در منطقه داود‌آباد قرار دارد، باید تمامی دستگاه‌ها از جمله شهرداری اراک برای تجهیز و رفع کمبود امکانات این مرکز اقدام کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی تصریح کرد: به منظور بررسی و رفع آسیب‌های اجتماعی در کشور جلسه‌ای هر چهار ماه یک با حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود که در این جلسات مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر انجام کار فوق‌العاده برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند، با توجه به تأکید ایشان، استان مرکزی امسال در قالب تدوین دو سند کنترل و کاهش طلاق و سند کنترل و مقابله با اعتیاد با مشارکت دستگاه‌های استان اقدامات مناسبی انجام داده است، استان مرکزی به عنوان اولین استان در کشور توانست سند پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی را تدوین و به امور اجتماعی کشور ارائه دهد.
 وی با بیان اینکه که فعالیت مؤثر در حوزه پیشگیری و کنترل، زمان‌بر و دیر بازده است گفت: اگر آسیب اجتماعی کنترل و پیشگیری نشود به جرم تبدیل شده و تبعات سنگین و جبران ناپذیری برای فرد و جامعه خواهد داشت.
حسن‌بیگی گفت: از سال های گذشته تاکنون صندوق حمایت از معتادین را پیگیری کردیم اما متأسفانه هنوز این صندوق راه‌اندازی نشده است، باید این صندوق با حضور خیرین و فعالان سازمان‌های مردم نهاد برای حمایت از معتادان و خانواده‌های آنها در استان تشکیل شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی در ادامه گفت: دولت مصوبات خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و کاهش اعتیاد در جامعه دارد، که در جلسه 132 مبارزه با مواد مخدر که با حضور ریاست جمهور برگزار شد موارد مهم مربوط به هر استانی مشخص شد که اگر دو بند از آن مصوبات اجرایی شود می‌تواند در کاهش اعتیاد نقش بسزایی داشته باشد.
وی تصریح کرد: دو مصوبه مهم که در جلسه 132 ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مطرح شد شامل تدوین آیین نامه مشمولیت ترک اعتیاد برای بیمه و اجرای بیمه تحت پوشش درمانی و کاهش معتادان بی‌بضاعت است که قرار شد وزارت کار و تعاون این آیین‌نامه را تدوین کنند.
حسن‌بیگی با اشاره به اینکه در بحث کنترل و پیشگیری در زمینه آسیب‌های اجتماعی آموزش مهمترین نقش را ایفا می کند گفت: به لحاظ اینکه هر اداره و نهاد عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های جداگانه‌ای برای آموزش و پیشگیری از اعتیاد دارد باید برای اینکه برنامه‌ها اثربخش‌تر و جامعه‌تر برگزار شود کمیته آموزشی ذیل ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تشکیل شود تا این کمیته بر اساس نوع کارکرد دستگاه، وظایف و حیطه آموزشی دستگاه را مشخص کند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی در پایان بیان کرد: موسسات مردم نهاد از ظرفیت‌های بالقوه و خوبی برای کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان برخوردار هستند که ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه متولی برای کاهش اعتیاد باید با این سمن‌ها تعامل خوبی داشته باشد و از ظرفیت‌ آنها برای مشارکت در فعالیت‌ها استفاده کنند.
captcha