10 درصد جمعیت استان مرکزی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند
کد خبر: 3547782
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹

10 درصد جمعیت استان مرکزی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: 140 هزار نفر معادل 10 درصد از جمعیت استان، در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند و استان در این زمینه رتبه 22 کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی، در نشست کارگروه ارتقای وضعیت امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت استان که امروز، دوشنبه یکم آذرماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: در بحث سکونت‌گاه‌های غیررسمی، استان مرکزی با داشتن 140 هزار جمعیت در این مناطق، در رتبه 22 کشور قرار دارد به عبارت دیگر 10 الی 11 درصد از جمعیت استان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند، وضعیت استان‌های دیگر در این زمینه نسبت به استان مرکزی وخیم‌تر است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه بعد از اراک دارای بیشترین جمعیت در بحث سکونت‌گاه‌های غیررسمی است، گفت: باید دستگاه‌ها در کنار مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد برای رفع این معضل نه در قالب برنامه مدون و تعریف شده بلکه در قالب کار فوق‌العاده همان‌طور که مقام معظم رهبری در جلسه کارگروه آسیب‌های اجتماعی از مسئولان و دستگاه‌ها درخواست کردند فعالیت کنند.
فتح‌آبادی در ادامه گفت: در جلسات کارگروه آسیب‌های اجتماعی که با حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود گزارشاتی در خصوص آخرین اطلاعات از وضعیت آسیب‌های اجتماعی خدمت ایشان ارائه می‌شود، در چهار جلسه‌ای که با حضور ایشان برگزار شد، رهبر معظم انقلاب یک سری راهبردها را تعریف کردند و دغدغه‌های خودشان را نسبت به رفع آسیب‌های اجتماعی اعلام فرمودند، و اشاره کردند که ما در بحث آسیب‌های اجتماعی عقب هستیم و تأکیدی که به همه قوا و همه وزرا داشتند برای انجام کارهای فوق‌العاده در این زمینه بود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: در این جلسات مقام معظم رهبری چند موضوع را به عنوان موضوع محوری برای رفع و مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان کردند، یکی از تأکیدات ایشان کار فوق العاده برای رفع این معضلات بود و حتی از عملکرد بعضی وزارتخانه‌ها که گزارش وظایف جاری خود را به عنوان کار فوق‌العاده ارائه داده بودند ابراز نارضایتی کردند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این جلسات در بین ده‌ها آسیب اجتماعی، ناهنجاری و جرایمی که وزارتخانه‌ها اعلام کردند روی 5 آسیب اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، بی‌بندباری و مناطق خاص، تأکید کردند که باید در این زمینه‌ها کار ویژه انجام شود.
فتح‌آبادی تصریح کرد: استان مرکزی به عنوان اولین استان کشور است که سند کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را تدوین و و نهایی کرده است و این سند از امروز اول آذرماه قابل اجرا می‌باشد و هر دستگاه بنا به شرح وظایفی که در این سند برای آن در نظر گرفته شده است موظف است که برنامه‌های این سند را در قالب برنامه‌ها و فعالیت‌های مدون به عرصه اجرا برساند.
مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری مرکزی با بیان اینکه به منظور رفع و کنترل آسیب‌های اجتماعی ستادی با عنوان فامسا(ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی) در دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی شکل گرفته است گفت: تمامی نهادهای ذیربط با ارائه برنامه‌ها و ایده‌‌های نو، سعی در یاری و کمک به همکاران ما در این ستاد داشته باشند.
وی ضمن نارضایتی از عملکرد فرمانداری‌ها در حوزه کاهش و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی گفت: انتظاری که از شهرداری، شورای شهر و مدیریت شهری داریم این است که در این مناطق حضور پر رنگ‌تری داشته و به ایفای نقش بپردازند.
فتح‌آبادی تأکید کرد: متأسفانه در 28 درصد جمعیتی که در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی هستند یک فرزند معلول وجود دارد، که علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که این افراد دارند باید ماهانه هزینه‌های درمانی بالایی را برای این فرد در نظر بگیرند که باید از این خانواده‌ها حمایت‌های بیشتری شود.
مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری مرکزی تصریح کرد: صدا و سیما نفش مؤثری برای آگاه‌سازی افراد جامعه نسبت به این معضل دارد که باید با ساخت و تولید برنامه‌های مستند به مسئولان و مردم، این معضل را هشدار دهند، قرار شده است که یک مؤسسه هنری برای 10 استان کشور در این زمینه مستند تولید کند اما متأسفانه اسم استان مرکزی جز این 10 استان نیست.
وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها باید با اجرای برنامه‌های فوق‌العاده سعی در ریشه کنی معضلات اجتماعی داشته باشند گفت:  تمام  نهادها اعم از علوم پزشکی، بیمه سلامت، فنی و حرفه‌ای، آموزش‌وپرورش و... با جدیت به این حوزه ورود پیدا کنند و برنامه عملیاتی ارائه دهند و با توجه به خواسته مقام معظم رهبری لازم است که دستگاه‌ها به ارائه گزارش تصویری از نحوه فعالیت خود و اثربخشی آن اقدام کنند.
فتح‌آبادی در پایان بیان کرد: طرح سیمای محل یکی از طرح‌های موفق در زمینه رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی است زیرا این طرح با استفاده از پتانسیل‌ افراد می‌تواند زودتر از بقیه طرح‌ها به نتیجه برسد و در کنار این طرح اجرای طرح اورژانش اجتماعی نیز پیشنهاد می‌شود.
گفتنی است: تهیه برنامه بهداشتی توسط دانشگاه علوم پزشکی در قالب مرکز و پایگاه سلامت در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی استان، پوشش همه جانبه بیمه سلامت رایگان در این مناطق همراه با اطلاع رسانی، ایجاد پایگاه مشاوره سیار توسط بهزیستی، فراهم کردن امکان استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بهسازی سیمای شهری توسط شهرداری، تهیه بانک جامع اطلاعاتی از وضعیت ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان مرکزی از مصوبات این کارگروه بود.
captcha