سند پیشیگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان مرکزی تدوین شد
کد خبر: 3545357
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶

سند پیشیگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان مرکزی تدوین شد

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خبر داد: استان مرکزی به عنوان اولین استان در کشور، سند و برنامه عملیاتی طرح پیشیگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی را تدوین و نهایی کرد.

ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ ﻓﺘﺢآﺑﺎدی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی دستگاه‌های متولی بر اساس شرح وظایفی که به آنها محول شده است فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند، به عنوان مثال در حوزه آسیب اجتماعی اعتیاد شورایی وجود دارد که در سطح ملی و استانی در حال فعالیت است یا در بخش آسیب‌های اجتماعی، دیگر دستگاه‌های اجرایی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی، دادگستری و...هر کدام در حوزه پیشگیری مأموریتی دارند.
وی ادامه داد:  قوه قضاییه بر اساس قانون، مسئولیت اصلی پیشگیری از وقوع جرم را در کشور دارد این نهاد معاونت‌هایی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی تشکیل داده اما به واسطه تعدد مسائل اجتماعی و نگرانی‌هایی که در جامعه ایجاد شده بود این معضلات به صورت گزارش به مقام معظم رهبری اطلاع داده شد و آخرین اطلاعات درباره آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور طی جلسات متعدد محضر ایشان ارائه می‌شود و رهبر معظم انقلاب برای رفع و مقابله با این آسیب‌ها تأکید کردند جلساتی هر شش ماه یک بار با حضور ایشان برگزار شود که خوشبختانه تاکنون چهار جلسه با حضور ایشان و وزرای کشور برگزار شده است.
فتح‌آبادی تصریح کرد: در این جلسات که با حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود گزارشاتی در خصوص آخرین اطلاعات از وضعیت آسیب‌های اجتماعی خدمت ایشان ارائه می‌شود که در این چهار جلسه‌ای که برگزار شد رهبر معظم انقلاب یک سری راهبردها را تعریف کردند و دغدغه‌های خودشان را نسبت به رفع آسیب‌های اجتماعی اعلام و اشاره کردند که ما در بحث آسیب‌های اجتماعی عقب هستیم و تاکیدی که به همه قوا و همه وزرا داشتند برای انجام کا‌رهای فوق‌العاده در این زمینه است.
 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: در این جلسات مقام معظم رهبری چند موضوع را به عنوان موضوع محوری برای رفع و مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان کردند، یکی از تأکیدات ایشان کار فوق‌العاده برای رفع این معضلات بود و حتی از عملکرد بعضی وزارتخانه‌ها که گزارش وظایف جاری خود را به عنوان کار فوق‌العاده ارائه داده بودند ابرزا نارضایتی کردند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این جلسات در بین ده‌ها آسیب اجتماعی، ناهنجاری و جرایمی که وزارتخانه‌ها اعلام کردند روی 5 آسیب اجتماعی‌ اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، بی‌بندباری و مناطق خاص، تأکید کردند که باید در این زمینه‌ها باید کار ویژه انجام شود.
فتح‌آبادی در ادامه گفت: پیرو تأکید ایشان، وزارت کشور در پی شورای اجتماعی و به کمک دستگاه قضایی 18 آسیب را در کنار پنج آسیب اصلی که مقام معظم رهبری تأکید کردند، به شکل راهبرد ملی تعریف و تقسیم کار انجام داد و بعد از مشخص شدن این 18 دسته آسیب اجتماعی، وظیفه پی‌گیری و انجام کار ویژه برای رفع آنها به 25 دستگاه واگذار شد از آن طرف،  25 دستگاه موظف شدند با همکاری وزارتخانه‌ها طرح‌ها و برنامه‌های خود را در این خصوص پی‌گیری کنند که خوشبختانه این تقسیم کار صورت گرفته و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه معضل طلاق یکی از آسیب‌هایی است که مقام معظم رهبری برای رفع آن تاکید ویژه دارند گفت: برای رفع این معضل شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت پیدا کرده که یک سند ملی در این خصوص تدوین کند و شورای انقلاب فرهنگی هم برنامه‌ای در این خصوص تدوین و به 10 استانی که بیشترین آسیب طلاق را دارند ابلاغ کرد استان مرکزی هم جزو یکی از 10 استانی بود که ابلاغیه سند برای آن آمده است .
فتح‌آبادی در ادامه گفت: این سند به همراه برنامه‌ها و راهبردها ابلاغ شد ولی با وجود اینکه سند کاملی بود، برنامه‌ها و طرح‌ها به دلیل اینکه کلی مطرح شده بودند قابلیت اجرا نداشت به عنوان مثال در این سند آمده است انجام مشاوره در خصوص طلاق توسط بهزیستی صورت گیرد ولی در این سند مشخص نشده است این مشاوره چند ساعت باید باشد؟ این مشاوره‌ها چه جامعه هدفی را باید پوشش بدهد و... در این خصوص به این نتیجه رسیدیم که این سند را با برش استانی باید تعریف و اجرا کنیم  و در این راستا با کمک گروه‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی در قالب جلسات متعدد و کارشناسی، متناسب با مأموریت‌ها، سند استانی را تدوین کردیم.
وی تصریح کرد: تقریبا 4 ماه است درگیر تدوین سند هستیم در این سند استانی هسته‌ها، مأموریت دستگاه‌ها را مشخص کردیم و در سند ذکر کردیم که به عنوان مثال دانشگاه در حوزه مشاوره چه فعالیت و برنامه‌هایی را باید انجام دهد و... که خوشبختانه این کار باعث شد یک بانک جامعه اطلاعاتی استانی درخصوص تعداد مراکز مشاور فعال در استان و... ایجاد شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در خصوص ایجاد بانک اطلاعاتی مراکز مشاور در استان گفت:  پس از تشکیل این بانک اطلاعاتی باید برای این مراکز مشاوره محتوا تعریف می‌کردیم  و کارکنان آن مراکز به صورت تخصصی باید توسط ما آموزش می‌دیدند  تا توانسته باشیم مرکز مشاوره اثرگذار در زمینه طلاق داشته باشیم.
فتح‌آبادی با اشاره به اینکه سند استانی نه فقط در حوزه طلاق بلکه آسیب‌های اجتماعی تدوین شده است گفت: در این سند حوزه‌های   آموزش، حمایت، پژوهش برای رفع و مقابله با معضلات اجتماعی و اینکه چه کار‌هایی باید انجام شود تا در حوزه شهرستان‌ها ورود پیدا کنیم و چه فعالیت‌هایی باید صورت گیرد و... تعریف شده است.
وی بیان کرد: استان مرکزی به عنوان اولین استان کشور است که سند و برنامه عملیاتی طرح پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی را تدوین می‌کند، مدیران دستگا‌ها برنامه‌هایی که به آن دستگاه و با همفکری خودشان ابلاغ شده است و در سند نیز آمده است امضا کرده‌اند و امضای نهایی توسط استاندار مرکزی صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه محل اعتبار برنامه‌هایی که در این سند آمده است از طریق طرح ملی تعریف می‌شود گفت: ما تاکیدمان در این سند استفاده از ظرفیت دستگاه‌هاست، ضمن اینکه قصد نداریم منابع مالی جدیدی خلق و به دستگاه واگذار کنیم و از دستگاه‌ها بخواهیم شما برای انجام این کار یک ردیف سازمانی برای جذب کارشناس برای انجام این برنامه ایجاد کنید.
 فتح‌آبادی تصریح کرد: برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌هایی که در این سند برای رفع معضلات اجتماعی آمده است حدود 300 میلیون تومان از طریق ملی برای اجرای برنامه‌هایی که فرا بخش بوده اختصاص می‌‌دهند، در سند و برنامه عملیاتی طرح پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان، بالای 30 الی 40 همایش و نشست با موضوع خانواده در نظر گرفته شده است که قرار است از  اساتید به نام در بحث طلاق، زناشویی و اجتماعی برای برنامه‌ها استفاده شود، حضور اساتید، پذیرایی، اجاره سالن و... هزینه بالایی در بردارد که مبلغ در نظر گفته شده در این موارد هزینه می‌شود، خوشبختانه طی تأکیدی که مقام معظم رهبری داشتند سازمان مدیریت‌ و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، منابع مالی این آسیب‌ها را تعریف کرده است و فکر می‌کنم 400 میلیارد تومان امسال در قانون بودجه در بحث آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور ظرفیت ایجاد می‌کنند که این رقم با توجه به نوع و حجم آسیب و جامعه هدف باید بین استان‌ها تقسیم شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 97 قانون برنامه پنجم توسعه به نوعی باید سند آسیب‌های اجتماعی توسط بهزیستی تدوین شود گفت: سازمان بهزیستی کشور در این مساله ورود پیدا کرد و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این خصوص کمک کرد و مسئولیت اصلی آن را در استان به عهده اداره‌کل بهزیستی محول کردیم که این سند استانی را تدوین کند و چارچوب‌ها، حجم کار و مسئولیت سایر دستگاه‌ها و تعاریف آن مشخص شود، بهزیستی استان تا بخش زیادی ورود پیدا کرد ولی به دلیل عدم همکاری سایر دستگاه‌، بهزیستی نتوانست این سند را تدوین و به صحنه اجرا برساند و برای مدتی متوقف شد.
فتح‌آبادی ادامه داد: برای رفع این مشکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ورود پیدا کرد و پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که در قالب بهزیستی نمی‌توان این سند را تدوین کرد و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی مجبور شد متولی این قضیه شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار کرد:  به همین منظور قبل از این که بحث‌های مقام معظم رهبری و تاکیدات ملی پیش آید ما از سال 94 تدوین سند را نهایی کردیم یعنی وارد فاز مطالعاتی آن شدیم و با 44 دستگاهی که مشخص کردیم برنامه‌های عملیاتی این سند را تدوین و در کارگروه‌های مختلف کلیات سند را تصویب کردیم.
فتح‌آبادی در پایان بیان کرد: سند و برنامه عملیاتی طرح پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با امضای مدیران دستگاه‌ها و استاندار مرکزی نهایی شده است و دستگاه‌ها مکلفند بر اساس برنامه‌ها و مأموریت‌هایی که خودشان تعریف کردند اهداف را دنبال کنند این برنامه‌ها حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود ضمن این که برنامه‌ها بر اساس همان 23 آسیبی است اولویت داشتند، در بحث اجرای برنامه‌ها، دستگاه مورد نظر مجری و دادگستری استان به عنوان ناظر بر کار است و اگر برنامه‌ها تحقق پیدا نکند آن دستگاه با استانداری طرف حساب نیست بلکه باید به دادگستری پاسخ دهد که اگر دادگستری متوجه شود دستگاهی برنامه را اجرا نکرده مدیر آن دستگاه را احضار، توبیخ و طبق قوانین با دستگاه و مدیر برخورد می‌کند.
captcha