علل عدم اجرایی شدن قانون امر به معروف و نهی از منکر/ در مباحث فرهنگی با تعدد مراکز تصمیم‌گیری مواجهیم
کد خبر: 3538633
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

علل عدم اجرایی شدن قانون امر به معروف و نهی از منکر/ در مباحث فرهنگی با تعدد مراکز تصمیم‌گیری مواجهیم

گروه اجتماعی: عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در بیان علل عدم اجرایی شدن قانون امر به معروف و نهی از منکر گفت: در راستای مباحث فرهنگی جامعه، با تعدد مراکز اجرایی و تصمیم‌گیری مواجه‌ایم که هر کدام برای خود دارای نظرات و دیدگاه‌هایی هستند که بعضا ممکن است با یکدیگر در تناقض باشند، از این‌رو باید این نهادها را در کنارهم قرار دهیم تا هماهنگ عمل کنند.

نظام آموزشی به سمت فرهنگ‌سازی حرکت کند/ در مباحث فرهنگی با تعدد مراکز تصمیم‌گیری مواجه‌ایم
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اینکه برخی از قوانین موجود نیازمند بازنگری بوده و باید حذف شود، گفت: چند مورد از این نوع قوانین را اخیراً حذف کردیم که وجود چنین قوانین منسوخ نیز در نتیجه‌ غفلت نمایندگان از نظارت بر اجرای قانون است، در حالی که باید این وظیفه‌ مجلس نمایندگان تقویت شده و به صورت "محتوایی و مفهومی" موضوع نظارت تقویت شود.
در مباحث فرهنگی با تعدد مراکز اجرایی و تصمیم‌گیری مواجه‌ایم
وی در بیان دیگر علل عدم اجرایی شدن قانون امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: در راستای مباحث فرهنگی جامعه، با تعدد مراکز اجرایی و تصمیم‌گیری مواجه‌ایم که هر کدام برای خود دارای نظرات و دیدگاه‌هایی هستند که بعضا ممکن است با یکدیگر در تناقض باشند، از این‌رو باید این نهادها را در کنارهم قرار دهیم تا هماهنگ عمل کنند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رسیدگی به امور مساجد، حاکمیتی است، اضافه کرد: مساجد ما نقش‌های موثری در جریان فرهنگ‌سازی دارند که امروزه امور آن بر عهده‌ مردم گذاشته شده است، در حالی که مساجد جزو وظایف حاکمیتی بوده و هزینه‌ احداث آن نیز باید از سوی حاکمیت تامین شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت، جزوی از حاکمیت است، بیان کرد: در برخی موراد عملکرد سیاسی دولت‌ها باعث شده است که فکر کنیم، دولت جدای از نظام می‎باشد؛ در حالی که چنین نبوده و دولت بخشی از حاکمیت است که باید در جهت حاکمیت آرمان‌های این نظام حرکت کند.
در برخورد با امر به معروف و نهی‌از منکر برداشت‌های متفاوتی وجود دارد
وی با بیان اینکه در برخورد با امر به معروف و نهی از منکر برداشت‌های متفاوتی وجود دارد، تاکید کرد: برخی از دستگاه‌های موجود در جامعه این تلقی را دارند که امر به معروف و نهی از منکر تنها در چند موضوع خلاصه می‌شود، در حالی که این مهم در کلیه مسائل ریشه داشته و امری کلان است.
وی با تاکید بر اینکه نظارت بر اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر در دو نوع خلاصه می‌شود، گفت: یک نوع نظارت بر نحوه یا بازخورد موضوع بوده و دیگری نیز نظارت بر عملکرد افراد است که این نوع دوم نظارت باعث می‌شود که به نوعی احساس عدم امنیت در افراد ایجاد شود.
سعیدی در خصوص کارکرد و ساختار ستادهای امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: طبق مطالعات تطبیقی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی انجام دادیم، مشخص شد که در سیستم‌ها و نظامات کشورمان اشکال وجود دارد و بخش عمده‌ای از مشکلات موجود نیز در نتیجه‌ شرایطی است که سیستم‌ها برای افراد فراهم کرده‌اند.
وی در مقایسه‌ ایران با جوامعی که از لحاظ قانونی مترقی هستند،تاکید کرد: بررسی‌هایی در این خصوص انجام دادیم، در چهار شهر کشور شاهد فرار مالیاتی هنگفت برخی از تاجران بودیم، در حالی که اگر شرایطی فراهم شود که تمامی دریافتی‌ها و برداشتی‌های فرد مشخص شده و در پایان نیز مشخص شود که چه مقدار آن از کجا آمده است، جلوی بسیاری از درآمدهای هنگفت و تخلفات گرفته می‌شود.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه، در کشورهای مترقی سیستم‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که هیچ راهی برای عبور از قانون و دریافت اضافی نیست، تشریح کرد: در حالی که این شرایط در سیستم‌های ما فراهم بوده و بخشی از مشکلات اجرای امر به معروف و نهی از منکر جامعه‌ ما نیز ناشی از این است که سیستم‌ها دارای اشکالات اساسی است.
نظام بانکی نیازمند اصلاح است
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اصلاح اشکالاتی که در سیستم‌های مختلف جامعه وجود دارد، بیان کرد: نظامات بانکی ما باید اصلاح شود، چرا که بزرگترین رباخوار در کشور ما بانک‌ها هستند که وام‌هایی بهره در بهره می‌دهند، چیزی که مورد تایید هیچ یک از مراجع تقلید نیست.
وی با بیان ماجرایی و با اشاره به اینکه شخصی 800میلیون تومان وام از بانک گرفته و سرمایه‌گذاری کرده بود که در نتیجه‌ این مقدار وام، بانک سود سه میلیارد و 700میلیون تومانی مطالبه کرده بود، تاکید کرد: این فرد اعتراض می‌کند که ارائه‌ کدام تولید و خدمات در شرایط فعلی کشور بالای 20درصد سود دارد که بانک در قبال این مقدار پول از وام‌گیرندگان سود 38 درصدی مطالبه می‌کند؟
وی با تاکید بر لزوم اصلاح سیستم مالیاتی، نظام اداری و ... اضافه کرد: سیستم ما باید اصلاح شود چرا که اگر اصلاح نشود، حتی مترقی‌ترین قوانین دنیا هم در قبال چنین شرایطی توان پاسخگویی را نخواهد داشت.
رسانه‌ها مطالبه گر باشند
سعیدی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و با تاکید بر روحیه‌ مطالبه‌گری در راستای امر به معروف و نهی از منکر گفت: باید خبرگزاری‌ها مطالبه‌گر بوده و از مسئولان مربوطه به جای سوالات پیش پاافتاده، مطالبه کنند که برای جامعه و در راستای فرهنگ‌سازی چه اقداماتی انجام داده‌اند!
وی با اشاره به جوابگویی مسئولان در نتیجه‌ رسانه‌ای شدن فیش‌های حقوقی نیز افزود: خبرنگاران باید در خصوص موضوعات متعدد جامعه مطالبه کنند، چرا که در نتیجه‌ فضایی که توسط رسانه‌ها در جامعه ایجاد شد مسئولان نیز مجبور به پاسخگویی در خصوص فیش‌های حقوقی شدند.
وی در خصوص تاثیر رسانه‌ها در برخورد با مفاسد موجود در جامعه، یادآور شد: در راستای اولین مرحله از رسانه‌ای شدن فیش‌های حقوقی، در کمیسیون اصل 90، ده جلسه در این راستا تشکیل شد و مسئولان نیز مجبور به پاسخگویی شدند چرا که اگر مطالبه‌گری نباشد عدالت و اصلاح در سیستم‌ها نیز اتفاق نخواهد افتاد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان مثالی از مبارزه با قاچاق، و با تاکید بر اینکه قاچاق جزو منکرات است، اضافه کرد: سالانه حدود 27 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور اتفاق می‌افتد که این حجم قاچاق از روش‌های ساده نبوده و کاملا موضوعی سازمان‌ یافته که از کانال‌های رسمی اتفاق می‌افتد.
سعیدی کرد: در بحث قاچاق کالا باید به ریشه‌ این موضوع وارد شده و اصلاح کنیم، چرا که اگر ریشه این موضوع حل شود بقیه موارد نیز حل خواهد شد، از این رو تا زمانی که ساختارها اصلاح نشده و قوانین و مقررات بازنگری نشوند، ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد.
captcha