به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، روز یکشنبه، 25 مهرماه نشست تخصصی «واجب فراموش شده»
با حضور محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، یوسف ریاضی، قائم مقام دبیر ستاد اجرایی امربه معروف و نهیازمنکر استان، حجتالاسلام مهدی فیروزی، معاون پژوهشی حوزه علمیه ولیعصر(عج) تبریز، حسن وجدان پرست دبیر ستاد امربه معروف و نهیازمنکر اداره کل آموزش و پرورش استان، نجف قراچورلو، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، غفار ملکی، مسئول قرارگاه امربه معروف و نهیازمنکر سپاه عاشورا، نسرین پیرسمساری، مشاور امور زنان ستاد اجرایی امربه معروف و نهیازمنکر استان، صمد عزیزی، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تبریز، ناصر برپور، کارشناس مسائل فرهنگ و اجتماعی، حبیب حیدری، کارشناس حوزه فرهنگی و اجتماعی، حجتالاسلام رحیم همزبان کارشناس و مدرس حوزه و دانشگاه و سیدرضی آقاسیدی، سرپرست معاونت
فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد.
سیدرضی آقاسیدی، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی
استان، ضمن عرض خیر مقدم به تمامی حاضرین در جلسه، به تشریح اهداف و روند برگزاری
نشست پرداخت و گفت: این جلسه به همت خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه
آذربایجانشرقی در زمینه بررسی راهکارهای اجرایی امربه معروف و نهی ازمنکر همزمان با
ماه محرم برگزار شده است.
نجف قراچورلو، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجانشرقی نیز در این نشست با اشاره به رسالت فرهنگی و پژوهشی جهاددانشگاهی گفت: در حوزه
امر به معروف و نهیاز منکر، در وهله اول باید انتظارات متناسب با امکانات و
مقدورات باشد. باید این سوالات پرسیده شود که چرا بعد از گذشت 38 سال از انقلاب، الان قانون امر به معروف و نهی از منکر تصویب شد؟ مجلس تحت فشار بود یا به اختیار خود تصویب کرد؟ چطور انتظار دارند یک ساله اجرا شود؟ مگر
برای اصول دین مجلس قانونی تصویب کرده که برای بقیه و فروع دین میخواهد
تصویب کند؟ برای بقیه فروع دین چه کنیم؟
وی افزود: نظام ما جمهوری
اسلامی بوده و احکام اسلام باید به شکل قانونی اجرا شود. فرض کنید سوگواره
محرم دولتی شود مطمئناً بعد از 10 سال جمع میشود. شاید بسیاری هم مسیر درست
نمیروند. هدف ما خوراک فکری و مسیر دادن است. باید هم در اصول و هم در
فروع دین قانون و مجری وجود داشته باشد.
قراچورلو، عنوان کرد: در صدر اسلام و در زمان حیات پیامبر(ص) اصول و فروع دین دولتی بود یا نه؟ آیا حکومت این مسایل را دنبال می کرد یا نه؟
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: چندسال پیش به کشور ژاپن سفر کرده بودیم و رفتارهایی را در متن آن جامعه مشاهده کردیم که در واقع مصداق امر به معروف و نهیاز منکر بود.
وی با تاکید بر اینکه ژاپنیها اعتقاد الهی نداشته و تنها به یک سری مسائل اجتماعی و مبانی فکری باور دارند، ادامه داد: ژاپنیها، آموزههای اعتقادی چون «احترام به بزرگتر، نریختن زبالهها در سطح شهر و...» را باور دارند که برای خودشان تبدیل به فرهنگ کردهاند و تمامی مردم بر انجام این امور اهتمام کامل دارند.
سعیدی، با اشاره به زندگی ژاپنیها و با تاکید بر اینکه آنان یک سری چارچوبهای اجتماعی را رعایت میکنند که دین ما آن را توصیه کرده است، افزود: ژاپن بایدها و نبایدها را در جامعه تقسیم کرده و از همان دوران کودکی بسیاری از مسائل اجتماعی و هنجارها را آموزش میبینند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در جامعه ژاپن، قوانین و هنجارها از همان دوران کودکی فرهنگسازی میشوند، گفت: ژاپنیها آموزش را از همان دوران مهد کودک شروع کرده و اگر به مهدکودکهای موجود در این کشور نیز مراجعه کنیم، خواهیم دید که تنها در مورد «زباله» آموزشهای تئوری و عملی مخصوصی ارائه میدهند.
وی یادآور شد: در توکیو همواره گروههایی از دانشآموزان را در سطح شهر میتوان دید که مشغول آموزش بوده و در کنار آموزشهای تئوریک، آموزشهای عملی را نیز فرا میگیرند، چرا که آموزش عملی مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.
سعیدی با مقایسه بازدید دانشآموزان ژاپنی و ایرانی از مجلس نمایندگان، یادآور شد: دانشآموزان در بازدید از مجلس، در مییابند که مجلس چیست، چه اتفاقاتی درآن میافتد و چه ضرورتی دارد، اما متاسفانه در جریان این بازدید در کشور ما دانشآموزان تنها با بینظمیهای موجود در مجلس آشنا میشوند، در حالی که این موضوع در کشور ژاپن قابل مشاهده نیست.
وی در خصوص امر به معروف و نهیاز منکر تاکید کرد: اگر بخواهیم این واجب فراموش شده را در جامعه احیا کنیم، باید از همان دوره کودکی آموزشهای لازم را به افراد ارائه بدهیم، در حالی که ما این نوع آموزشها را از مقاطع بالاتر شروع میکنیم که در این صورت هیچ نتیجه مثبتی به دست نخواهیم آورد.
عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر نقش فرهنگسازی در مورد امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: نظام آموزشی ما باید به سمت فرهنگسازی حرکت کرده و آموزش هنجارها و ارزشها را نیز از همان دوران کودکی شروع کند که در این راستا، خانواده، مساجد، بخشهای آموزشی جامعه نیز باید همکاری کرده و دستگاههای مختلف موجود در جامعه نیز هماهنگ شوند.
سعیدی، با اشاره به اینکه تمامی دستگاههای موجود در جامعه مسئولیت فرهنگسازی را در جامعه بر عهده دارند، بیان کرد: ما دستگاههای متولی فرهنگ زیادی در کشور داریم که نه تنها همپوشانی نکرده بلکه گاها نیز یکدیگر را نفی میکنند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم هماهنگی بین دستگاههای متولی فرهنگ موجود در جامعه، گفت: برخوردهای جزیرهای نهادهای مختلف فرهنگی با یکدیگر، در بسیاری از موارد باعث از بین رفتن نیروی این نهادها شده و موجب عدم پرداخت به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه میشود.
سعیدی در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی نمایندگان، نظارت بر اجرای قانون است، یادآور شد: یکی از مشکلات ما در حوزه عدم اجرایی شدن قوانین این است که مجلسها در کشور، مشغول قانونگذاری شده و از نظارت بر اجرای قانون غافل ماندهاند.
وی با اشاره به اینکه تمامی قوانین مصوب شده باید مورد نظارت قرار بگیرند، گفت: برخی از قوانین وقتی به مرحله اجرا میرسند، معلوم میشود که اصلا قانون قابل اجرایی نبوده و برخی از قوانین نیز بعد از اجرایی شدن مشخص میشود که دارای نقصان است و برخی قوانین دیگر نیز به کل منسوخ شدهاند که باید در تمامی این موارد نمایندگان مجلس نظارت داشته باشند.
یوسف ریاضی، قائم مقام دبیر ستاد اجرایی امر به معروف و نهیاز منکر استان نیز در ادامه نشست اظهار کرد: در خصوص دلایل عدم اجرایی شدن قانون امر به معروف و نهیاز منکر، بحث متعددی وجود دارد که یکی از این عوامل سیاستزدگی جامعه است.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی در دولتهای مختلف، جامعه ما نسبت به مسائل اعتقادی و دینی دچار سیاستزدگی شده و در نتیجه با کمتوجهی جامعه مواجه شده است؛ در حالی که امر به معروف و نهیاز منکر یکی از ارکان دینی مهم ما بوده و به نوعی ریشه و اصل برای ترویج دیگر فرایض دینی است.
ریاضی، با اشاره به قانون حمایت از آمران به معروف نیز متذکر شد: در تهیه این قانون به طور یقین عجله و شتاب شده و شاید از دیدگاه تمامی صاحبنظران این حوزه نیز استفاده نشده است؛ این قانون طرحی است که با فوریت از طرف نمایندگان در 24 ماده مطرح شد که نماینده دولت مخالف این طرح بود، شاید افراد مخالف بر این عقیده بودند که این طرح نیازمند بررسی جامع و کامل است.
قائم مقام دبیر ستاد اجرایی امر به معروف و نهیاز منکر استان در خصوص کارکردها و ساختارهای این ستاد اظهار کرد: برای بررسی کارکردهای ستاد و موفقیت یا عدم موفقیت آن، باید ابتدا این موضوع از چند جنبه مورد بررسی قرار گرفته و سپس بازگو شود.
وی در این راستا ادامه داد: در این خصوص ابتدا باید شرح وظایف مشخص شده و نمایان شود که برای اجرای آن ابزارهای لازم پیشبینی شده است، و آیا این ابزارها فراهم است یا خیر؛ چراکه برای انجام هر ماموریتی باید ابزارهای لازم نیز در اختیار مجریان قرار بگیرد.
ریاضی، گفت: هنوز ساختاری که برای این ستاد پیشبینی شده مصوب نشده است، چرا که این ساختار باید فرآیندهایی را طی کرده و از کانال دولتی به تصویب رسیده و نفرات نیز چینش شده و به صورت رسمی مشخص شوند.
قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ادامه داد: در حالت کلی نمیتوان گفت که عملکرد ستاد موفق بوده و یا به طور کلی ناموفق بوده است، چرا که وضعیت ستاد در وضعیتهای جغرافیای مختلف کشورمان نیز متفاوت است، و هماهنگی و تعامل موجود بین مسئولان دستگاههای مختلف نیز در هر شهر و استانی متفاوت است.
وی با تاکید بر اینکه، قرار نیست این ستادها تمامی مشکلات جامعه را حل کنند، یادآور شد: این قانون نیز در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است، و کسی که میخواهد امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کند، باید از شرایط و مراحل آن نیز آگاه باشد که ما در این راستا آموزشهای لازم را ارائه میدهیم تا فرد دچار خطا نشود.
ناصر برپور، کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در این نشست، گفت: پیام اصلی قیام اباعبدالله الحسین(ع) امر به معروف و نهیاز منکر بود و لازم است در ماه محرم به این امر بیشتر تاکید شود.
وی افزود: ملت ما اهمیت این قیام را هنوز درک نکرده است، دولت اسلامی به عنوان بازوی شیعه باید برنامهای اجرا کند که عموم مردم و ارگانها متوجه اهمیت امر به معروف و نهی از منکر شده و در مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی کنند.
برپور، اظهار کرد: آیا برای مسئولان، این مساله اهمیت ندارد که خود را ملزم به حل مشکلات جامعه از جمله مورد غفلت قرار گرفتن امر به معروف و نهی از منکر کرده و در جهت حل مشکلات گام بردارند؟
کارشناس فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: امر به معروف و نهیاز منکر مسئلهای نیست که به آن نگاه جزئی داشت. مثلاً نوع حاکمیت دولت فعلی بستگی به خود مردم دارد. این مشکل در اساس است و تا این اساس تصحیح نشود کار به جایی نمیتوان برد.
حجتالاسلام مهدی فیروزی، معاون پژوهشی حوزه علمیه استان نیز در ادامه گفت: از لحاظ شرعی، امر به معروف و نهیاز منکر جزو مهمترین فروعات دینی است که در ابتدا باید معروفها را دوست داشته باشیم و از منکرها و تقبیحها بیزاری بجوییم.
وی افزود: مرحله اول امر به معروف و نهیاز منکر قلبی، مرحله دوم لسانی و مرحله سوم عملیاتی است. در کشور ما که یک کشور و حکومت اسلامی است باید امر به معروف و نهیاز منکر در تمام ابعاد اجرایی شود که در ابتدا با تصویب قوانین مربوط به این فریضتین و بعد برای عملیاتی کردن این قوانین ساختارهای لازم را ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: ابتدا باید به فرد به فرد جامعه معروفها را بشناسانیم و آموزشهای لازم را بدهیم. مثلا برای نماز که یک عبادت فردی محسوب میشود نیازی به قانون نیست ولی برای امر به معروف و نهیاز منکر که یکی از فروعات دینی اجتماعی است، آموزش فرد به فرد لازم است تا نفرات در این مرحله ابتدایی که قلبی است به وجوب این فریضه یقین داشته باشند.
فیروزی با اشاره به اینکه تابحال به این واجب فراموش شده خوشبینانه نگاه نکردهایم گفت: وقتی فردی را نیز دعوت به نیکی یا نهی از بدی میکنیم مغرضانه پاسخ داده و جبههگیری میکند که باید دید جامعه به این قانون الهی عوض شود.
حسن وجدان پرست، دبیر امر به معروف و نهیاز منکر اداره کل آموزش پرورش استان اظهار کرد: در آموزش و پرورش تاثیر گذارترین عوامل معلمان و اساتید و بعد از آنها اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان هستند.
وی افزود: ما باید در جلسات و در بخشنامههای وزارت آموزش و پرورش، ويژگيهای گزينشی معلمان را به نحوی تعیین کنیم که از جوانانِ علاقهمند به تعليم و تربيت و مومن و انقلابی استفاده شود كه امر به معروف و نهیاز منکر را جزو آموزش خود قرار دهد به نحوی كه افراط و تفریط در كار نباشد.
وجدان پرست اظهار کرد: بحث فرهنگ در انجام فریضه امر به معروف و نهیاز منکر پايه این عمل است. طرحی در سالهای قبل با عنوان طرحِ كاد (کار تحصیل توأم با عمل ) شروع شده بود ولی زودتر از برنامهریزی که کرده بودیم متوقف شد و مقصر این ناموفقی، ما و اولیای دانش آموزان بودند که عواملی مانند به کارگیری بیهوده بچهها و ساده گرفتن دوره آموزشی عملی از سوی دانش آموزان، دست در دست هم دادند تا این طرحِ بزرگ و با برنامه، متوقف شود. مشکل ما زود یا دیر رسیدن ابلاغیه نیست، مهم عمل درست به ابلاغیهها است.
حبیب حیدری، کارشناس حوزه فرهنگی ـ اجتماعی نیز گفت: قرآن کریم به پیامبر(ص) فرمود که از طریق حکمت، منطق و نصیحت با مردم برخورد کرده و موعظه کند. از طرف دیگر اصل بعثت پیامبر(ص) ارتقای مکارم اخلاق بوده و فلسفه قیام امام حسین(ع) اصلاح امت رسول الله(ص) از طریق امر به معروف و نهی از منکر بود.
وی افزود: بعد از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی و با چشم پوشی از 8 سال دفاع مقدس، شاهد حساسیتزدایی در حوزه امر به معروف و نهیاز منکر هستیم و متاسفانه در این حوزه کم لطفیهایی انجام شده است. مثلا در اوایل انقلاب وقتی منکری دیده میشد که در شان انقلاب اسلامی و کشوری مسلمان نبود، برخورد میشد ولی متاسفانه امروزه با هجمههای فرهنگی گستردهای که علیه اسلام و مسلمین صورت میگیرد، قبح بسیاری از منکرات از بین رفته و به یک مسئله عادی تبدیل شدهاند.
حیدری ادامه داد: ریشه انقلاب اسلامی و هدف آن گسترش معروفات و ریشه کنی منکرات است و این یک کار بزرگ فرهنگی است ولی امروزه نتوانستهایم این مهم را به سرانجام برسانیم و این امر در جامعه میسر نمیشود مگر با همت و اراده جمعی که حوزه و دانشگاه و مراکز علمی و آموزشی و دستگاههای فرهنگی پیش قراولان این عرصه باشند.
این کارشناسی مسائل فرهنگی و اجتماعی، با اشاره به اینکه در تمامی دولتها ضعف در حوزه امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته گفت: از آنجایی که دستگاههای مختلف در اکثر حوزههای مربوط به امر به معروف و نهی از منکر به صورت جزیرهای عمل میکنند و گاهی در تقابل هم قرار گرفته و کارهای یکدیگر را نیز تحت الشعاع قرار میدهند؛ بنابراین مراکز آموزشی باید حساس شده و برنامه داشته باشند که لازمه آن اراده جمعی است و از دوگانگی دوری کند زیرا دوگانگی آسیب زا است.
وی گفت: لازم به ذکر است جهت احیای این امر فراموش شده باید قانون کامل و جامع با اتفاق نظر مجلس و دولت و سایر مراجع مربوطه با تمهید مقدمات لازم و تامین ابزارهای مورد نیاز نسبت به اجرایی کردن فریضیتن امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند.
سرهنگ پاسدار غفار ملکی مسئول قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر سپاه عاشورا نیز در این نشست اظهار کرد: حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) شرط دوری از تسلط اشرار، حلال بودن کسبها و آبادی شهرها و رهایی از نابودی را اقامه فریضه امر به معروف و نهیاز منکر قرار دادهاند.
وی، افزود: ما برای زنده ماندن و دوری از نابودی باید امر به معروف و نهیاز منکر که حکم الهی و ائمه معصومین و همچنین مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است را از خود و خانواده خود شروع کنیم.
ملکی با اشاره به آیهای از قرآن کریم گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه و حکم الهی است و پیامبر اسلام(ص) این عمل را ابلاغ و تشریح کرده است و ما نباید این عمل واجب را در قالب یک قانون محدود کنیم.
مسئول قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر سپاه عاشورا، با تاکید بر اینکه این بخش از فروع دین وظیفه و تکلیف شرعی، انقلابی و سیاسی ما است، ادامه داد: خداوند حکومت را از طاغوت گرفته و به ما داده و ما نیز برای ثبات و ماندگاری انقلاب اسلامی باید وظایف خود را در اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر به درستی انجام دهیم.
وی اضافه کرد: برای مسلمانان عنوان فرقی ندارد،اگر همایش هست، حکومت هست، سخنرانی هست، قانون هست برایمان فرقی ندارد باید در هر شرایطی امر به معروف و نهی از منکر بکنیم.
نسرین پیرسمساری، مشاور امور زنان ستاد اجرایی امر به معروف و نهیاز منکر نیز اظهار کرد: ما در بعد مسائل فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی دچار یک نوع روزمرگی شدیم و این موضوع باعث شده است که هرکس آنگونه که باید نتواند نقش خود را به درستی ایفا کند.
وی در خصوص عدم اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بیان کرد: در برخی موارد موضوع امر به معروف، محکم گرفته شده و در برخی موارد نیز این مهم رها شده است؛ که در واقع همان افراط و تفریط است؛ چراکه در برخی موارد جوانب را ملاحظه شده و اشخاص سلیقه خود را در اجرای این فریضه واجب اعمال میکنند.
پیرسمساری، با بیان مثالی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه تاکید کرد: در دانشگاه، از لحاظ آموزشی قوانین و مقررات خوبی وضع شده و دانشجو موظف است آن را دقیق انجام دهد مثل پاس کردن یک واحد درسی که دانشجو باید آن را انجام دهد.
مشاور امور زنان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در این خصوص افزود: در بحث کمیته انضباطی متاسفانه قانون در بعضی از دانشگاههای ما اعمال نمیشود.
وی با اشاره به اینکه هر جایی برای خود قوانین و هنجارهای خاصی دارد، تاکید کرد: در تمامی کشورها و در تمامی دانشگاهها به لحاظ پوشش چارچوب انضباطی تعریف شده است که ما نیز در بیش از 40 دانشگاه مهم جهان این موضوع را تحقیق کردیم، اما متاسفانه چطور است که در دانشگاههای ما دانشجو هر آن گونه که دوست دارد در کلاس درس حضور مییابد.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در خصوص هنجارها و ارزشها، یادآور شد: این فرهنگسازی برعهده حراست دانشگاه، نیروهای فرهنگی دانشگاه و اجرایی کردن قانون انضباطی دانشگاه است.
پیرسمساری با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر تنها در حجاب خلاصه نمیشود، تاکید کرد: امر به معروف و نهیاز منکر در تمامی مسائل موجود در جامعه ریشه داشته و هر کجا که این فریضه دینی فراموش شده باید انجام گیرد.
وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر واجب کفائی نبوده و بلکه همانند نماز و روزه واجب عینی است، اضافه کرد: چطور ممکن است که در این فریضه دینی، بخشی را محکم گرفته و بخشی دیگر را رها میکنیم؟
وی با تاکید بر اینکه سه جریان را تاکنون در راستای امر به معروف و نهی از منکر پشت سر گذاشتهایم، بیان کرد: زمانی این موضوع در جریان حاکمیتی مطرح شد که در آن سلیقه افراد دخالت داشت و زمانی نیز این قانون در حوزه مقررات انتظامی مطرح شد که کشمکشهای زیادی را در سطح اجتماع ایجاد کرد که امروز نیز این ستاد تشکیل شده است.
صمد بهروز، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تبریز نیز در ادامه نشست گفت: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت تخصصی و کارشناسی شده کار کنیم و لازمه موفقیت در این حوزه، کار عمیق و دقیق است، چون این قانون الهی دارای ظرفیتهای خاصی است که اگر رعایت نشود نتایج معکوس آن را مشاهده خواهیم کرد.
وی افزود: علت اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر موفق نشدهایم یا کم موفق شدهایم این است که بعضا شاهد عملکرد نادرست متصدیان امر هستیم و بانکداری که اکنون شاهد آن هستیم از این نوع است، این در حالی است که در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون بانکداری اسلامی به تصویب رسیده است ولی بانکها آنگونه که باید باشند نیستند و خود آنها زمینه منکر را ایجاد میکنند.
بهروز گفت: به بعضی از منکرات و زمینههای از بین بردن آنان به صورت گزینشی توجه کرده و عمل میکنیم؛ تنها با تصویب قانون مشکلات حل نمیشود و تا زمانی که در مجریها روح تعصب به این فریضتین وجود نداشته باشد این کار بر زمین میماند.
این استاد دانشگاه گفت: باید به امر به معروف و نهی از منکر همگانی در تمام ادارات و دانشگاهها عمل شود و باید از افرادی برای گسترش این واجب فراموش شده استفاده شود که اعتقاد قلبی به آن دارند.
حجتالاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی نیز گفت: امر به معروف و نهیاز منکر یکی از فروعات و واجبات دینی است.
وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) که امر به معروف و نهی از منکر فریضهای است که فرایض دیگر بر اساس آن برپا میشود، گفت: اگر این واجب عینی ترک شود، واجبات دیگر نیز به تبع آن ترک شده و دیگر در جامعه شاهد عمل به معروفات و ترک منکرات نخواهیم بود و بنا به روایتی بدیها حاکم جامعه خواهند شد.
وی ادامه داد: قانون در این خصوص یک سری نواقص اساسی دارد و نقص دیگر در نحوه پیگیری آن است که شاهد آن هستیم که پیگیری جدی و مستمری از این قانون انجام نمیشود و اگر هم در بعضی از ادارات اجرا میشود، برای اجرای آن رئیس اداره را مامور میکنند که گاها خود دچار تخلف میشود که در اینصورت کارمند اداره نمیتواند با او مقابله کند.
حجتالاسلام همزبان، با اشاره به ماجراهای اخیر مربوط به فیشهای حقوقی نجومی، گفت: وقتی مسئولین در حد وزیر و مدیر کل دارای فیشهای نجومی هستند یا نماینده مجلسی با خرج چند میلیارد وارد مجلس میشود و یا قاضی رشوه میگیرد و همه این مسئولان خود مبتلابه هستند چطور میتوانند مریض دیگری را شفا دهند و امر به معروف و نهی از منکر بکنند؟!
این کارشناس مسائل مذهبی، گفت: برای اجرای بهتر امر به معروف و نهی از منکر باید از تمامی مسئولان مطالبه گری شود و اگر تخلفی انجام شد باید مردم به خصوص جوانان پیگیر آن شوند و تا اصلاح آن، پیش بروند. در مورد این واژه باید گفتمان سازی در جامعه بخصوص میان نسل جوان انجام شود تا این فریضتین جا بیفتند.