زمین ماندن قانون امر به معروف به ضعف اعتقادی برخی از مسئولان برمی‌‌گردد
کد خبر: 3537181
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

زمین ماندن قانون امر به معروف به ضعف اعتقادی برخی از مسئولان برمی‌‌گردد

گروه اجتماعی: امام جمعه آشتیان با انتقاد از وضعیت نامناسب اجرای قانون امر به معروف گفت: اوایل انقلاب که مردم نسبت به این فریضه دغدغه داشتند عده‌ای گفتند مملکت قانون دارد و اجازه دهید از راه قانون با منکران برخورد شود اما همین قوانین نیز اجرا نشد و کار به امروز رسید که برخی از مسئولان اساساً اعتقادی به این فریضه الهی ندارند.

حجت‌الاسلام غلامرضا نیشابوری، امام جمعه شهرستان آشتیان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: در رابطه با اهمیت امر به معروف و نهی از منکر مطالب جامع و کاملی بیان شده است اگر چه کمتر به این شاخصه مهم اسلامی در جامعه توجه می‌شود.
وی بابیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف انبیا و اوصیای الهی است، تصریح کرد: انبیا مولد خوبی‌ها و بازدارنده از بدی‌ها هستند، آنها به عنوان پدران دلسوز جامعه همت خود را برای سعادت و خوشبختی مردم که همچون فرزندان آنها هستند به کار بردند.
 حجت‌الاسلام نیشابوری روح دین را در گرو امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و افزود: در رابطه با اهمیت این فریضه الهی تعابیر عجیبی در روایات آمده و امیر‌المؤمنین(ع) می‌فرمایند؛«تمام کارهای نیک و جهاد در راه خدا در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره آب دهانی است در مقابل دریای خروشان».
امام جمعه آشتیان گفت: درباره اینکه چرا اسلام این فریضه الهی را مایه سعادت و بهروزی می‌داند باید گفت که اگر این فریضه اجرا شود سایر واجبات نیز عملی خواهند شد و حکومت نیز قوام و پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود نااهلان چشم طمع به حکومت نخواهند داشت و جامعه از گزند بلاها در امان خواهد بود، امروز علیرغم اینکه فساد جامعه بشری را فرا گرفته کسی حاضر نیست انجام این فریضه الهی را برعهده بگیرد درواقع این زمینه شاهد کوتاهی عمومی هستیم.
حجت‌الاسلام نیشابوری تصریح کرد: یکی از راهکارهای اجرای امر به معروف و نهی از منکر عمومی شدن این فریضه در جامعه است، افراد جامعه مانند سرنشینان یک کشتی هستند که اگر کشتی سوراخ یا آسیب ببیند کسی در امان نخواهد بود و همگی غرق خواهند شد، گاهی برخی گمان می‌کنند انجام این دستور الهی در جامعه موجبات سلب آرامش، دخالت درامور شخصی و فراهم کننده خشونت در جامعه است، در حقیقت این افراد معنای واقعی این فریضه را به درستی درک نکرده‌اند، اگر امر به معروف به گونه‌ای که در شرع مقدس بیان شده اجرا شود هیچگاه با آزادی فردی و امنیت منافات نخواهد داشت؛ ازاین رو امید است با نهادینه شدن این دستور الهی کاری کنیم جامعه‌ای بدون منکر داشته باشیم.
وی افزود: لبیک گفتن واقعی به ندای امام حسین(ع) زمانی است که ما منکرات را از جامعه دور و به سلامت واقعی نزدیک نماییم، افرادی که قادر به انجام امر به معروف و نهی از منکر هستند اما به هر دلیلی از انجام آن سرباز می‌زنند دشمنان خدا تلقی می‌شوند.
حجت‌الاسلام نیشابوری بیان کرد: متأسفانه پس از گذشت بیش از 37 سال از انقلاب مهمترین اصل قانون اساسی(اصل هشتم) معطل مانده است، قانون امر به معروف برای تصویب به شورای نگهبان رفته و مورد تأیید قرار‌ گرفته، به دولت نیز ابلاغ ‌شده اما دولت از اجرای آن سرباز می‌زند.
وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه رئیس جمهور کشور یک روحانی هستند و از دروس حوزوی بهره برده‌اند از دولت انتظار داریم اهتمام بیشتری در اجرای امر به معروف داشته باشد، علیرغم اینکه قانون امر به معروف به شورای حل اختلاف قوا نیز رفت باز هم مورد تأیید مجدد قرار گرفت اما دولت حاضر نیست این قانون را اجرا کند.
حجت‌الاسلام نیشابوری به توضیح عدم استقبال مردم از تذکر لسانی و بی‌تفاوتی در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و اظهار کرد: مقصر اصلی در بی‌تفاوتی مردم نسبت به این فیضه، مسئولان کشور به ویژه قوه مجریه است، مردم در اوایل انقلاب در برابر منکرات احساس وظیفه می‌کردند و حضور در صحنه داشتند و اجازه انجام  هیچگونه منکری را در جامعه نمی‌دادند، در همان زمان مسئولان گفتند، کشور قانون دارد و مردم نباید دخالت کنند بگذارید قانون با منکران برخورد کنند.
وی ادامه داد: همین عامل باعث شد تا مردم از صحنه اجرای امر به معروف و نهی از منکر کنار بروند و از طرف دیگر برخی مسئولان اعتقادی به امر معروف نداشتند و الان هم ندارند و این امر یکی از معضلات کشور ماست برخی از مسئولانی که ادعای امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند در عمل موافق اجرای این فریضه نیستند و از آمران و ناهیان حمایت نمی‌کنند، این مسئولان از طرفی مردم را کنار زدند و از طرف دیگر خود نیز اعتقاد به انجام فریضه نداشتند کار به این جا رسید  که منکرات روز به روز در جامعه افزایش یافت و امروز هم کسی نیست که با آن مبارزه کند.
این مقام مسئول اظهار کرد: عامل دیگر بی‌تفاوتی مردم به تذکر لسانی برخوردهای ناشایست با آمران به معروف در قوه قضائیه است هنگامی که یک عامل منکر از آمر به معروف شکایت می‌کند به جای اینکه با عامل منکر برخورد کنند با آمر به معروف برخورد می‌کنند و این باعث دلسردی نیروهای معتقد به انقلاب و نظام شده است.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به انواع منکرات در جامعه پرداخت و اظهار کرد: بار مسئولیتی یک دسته از منکرات به مردم و دسته دیگری به مسئولان باز می‌گردد، مردم باید منکراتی نظیر اسراف، خرید کالاهای خارجی، دوری از سبک زندگی دینی، عروسی‌های مبتذل، طلاق و بدحجابی را کنار بگذارند.
حجت‌الاسلام نیشابوری ادامه داد: به طور قطع مسئولان نیز در حیطه کاری خود با منکراتی مواجه هستند که وظیفه قوه مجریه و قضائیه باید با آنان برخورد کند به ویژه جرائمی که حکم جرائم مشروط را پیدا می‌کنند و بر اساس قوانین قضایی هر جرم مشروطی در قانون جمهوری اسلامی جرم است و برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه رهبری بارها رسماً اعلام کردند که اردوهای دانشجویان مختلط انجام نشود، اما همچنان در جلوگیری از این منکرات اقدام جدی از دولت‌مردان صورت نگرفته است، قاچاق کالا، تولید و فروش لباس‌های بدن‌نما، کم فروشی و گران فروشی، استفاده از خودروی دولتی برای امور شخصی، کم کاری، اختلاس، عدم تکریم ارباب رجوع، گسترش فقر، عمل نکردن به وعده‌ها، بی‌بند و باری در سینما از جمله منکراتی است که قابل کتمان نیست، امروز متأسفانه برخی دولتی‌ها و مجلسی‌ها در برابر این منکرات سکوت کرده‌اند.
امام جمعه آشتیان تأکید کرد: با وجود اینکه سال‌ها از قرائت وصیت‌نامه امام(ره) و تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گذرد اما هنوز شاهد بی‌توجهی دولت و مجلس در این حوزه هستیم، جلساتی نیز با هزینه‌های کلان برگزار می‌شود بدون اینکه کمترین بازدهی داشته باشند و علت این امر نیز این است که برخی از مسئولان اعتقادی به امر به معروف ندارند و برای سرگرم کردن خود جلسات را برگزار می‌کنند.  
حجت‌الاسلام نیشابوری تصریح کرد: برخی از آمران به معروف به دلیل تهدید جانی از انجام این فریضه الهی صرف نظر می‌کنند، معضل اصلی در این حوزه نیز مسئولان هستند، باید روی باور این مسئولان کار کرد.
امام جمعه آشتیان در پایان گفت: ایستادن در برابر ولایت و رهبری از منکرات بزرگی است که توسط برخی از مسئولان شاهد هستیم برخی به جای انجام تکالیف خود را در عرض رهبری می‌بینند این امر بزرگترین منکر است، برخی فرامین و دغدغه‌های رهبری را توجه می‌کنند و جنبه ارشادی به آن می‌دهند یا نهایتاً سکوت می‌کنند مردم و مسئولان بالادستی باید در این زمینه تذکر جدی بدهند.
captcha