استقبال پرشور از کاشی‌های نفیس موزه تاریخ حرم رضوی
کد خبر: 3503439
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶

استقبال پرشور از کاشی‌های نفیس موزه تاریخ حرم رضوی

گروه هنر: کاشی‌های نفیس به نمایش‌گذاشته شده در موزه تاریخ حرم رضوی، مورد توجه زائران و مجاوران آستان ملکوتی امام هشتم(ع) قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای بی‌بدیل از کاشی‌های قدیمی از جمله کاشی زرین‌فام و هفت‌رنگ که در بارگاه مطهر رضوی در دوره‌های مختلف تاریخی نصب بوده است، در این موزه در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار دارد.
حجت حسنی، کارشناس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی، گفت: قدمت کاشی‌های زرین‌فام به قرن 7 تا 9 قمری بر می‌گردد و کاشی‌های هفت‌رنگ نیز متعلق به دوره صفوی و قاجار است. اکثر کاشی‌های زرین‌فام در قسمت‌های داخلی حرم مطهر رضوی و اطراف ضریح و مضجع شریف نصب بوده است، اما کاشی‌های هفت‌رنگ بیشتر در نمای خارجی صحن‌ها استفاده شده است.
وی کاشی‌های زرین‌‌فام را یکی از نفیس‌ترین انواع کاشی‌ها دانست و افزود: در لعاب این نوع کاشی، اکسید مس و اکسید نقره به‌کار رفته که موجب تلألؤ و درخشندگی آن است. کاشی شش ضلعی مصور، کاشی هشت‌ ضلعی کتیبه‌دار، کاشی ستاره‌ای و کاشی ناودانی، نمونه‌هایی از این کاشی‌ها به شمار می‌رود که در موزه تاریخ حرم رضوی قرار دارد.
حسنی بیان کرد: ساخت کاشی‌ هفت‌رنگ در دوره صفوی رواج یافت و استفاده از رنگ‌های شنگرف، تغاری، مشکی و زرد در دوره‌های بعد مرسوم شد. همچنین نقوش گیاهی و حیوانی در کاشی هفت رنگ به وفور به کار رفته است و استفاده از نقوش انسانی نیز در دوره قاجار رواج بیشتری پیدا کرد.
وی از کاشی هفت‌رنگ برجسته و کاشی هفت‌رنگ کتیبه‌دار با نقش زیر لعابی به عنوان نمونه‌هایی از این کاشی‌ها‌ نام برد و گفت: در صحن آزادی می‌توان نمونه‌هایی از کاشی‌های هفت‌رنگ را مشاهده کرد.
براساس این گزارش در موزه تاریخ حرم رضوی مجموعه‌ای از اشیای ارزشمند مورد استفاده در این آستان مقدس همچون ضریح‌‌ شیر و شکر، ملمع، ضریح فولاد جوهری، کتیبه‌‌های طلای حرم مطهر رضوی، درهای چوبی، درهای طلا و نقره، پنجره فولاد حرم مطهر، ظروف شستشوی و ابریق‌های مورد استفاده در کشیک خانه و دفاتر حرم مطهر، انواع زیارتنامه‌ها، انواع وسایل روشنایی، قفل‌‌ها و عکس‌های تاریخی مربوط به اماکن متبرکه در معرض نمایش قرار دارد.
یادآور می‎شود،موزه تاریخ حرم رضوی، همه روزه از ساعت 8 تا 17:45 و در روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12 واقع در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر، پذیرای عموم زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.
captcha