تبعیت از سیره سیاسی امام موسی کاظم(ع)/ بهترین نسخه راهبری امروز
کد خبر: 3494614
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴

تبعیت از سیره سیاسی امام موسی کاظم(ع)/ بهترین نسخه راهبری امروز

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، سیره حضرت موسی بن جعفر(ع) را بزرگ‌ترین شگرد سیاسی ائمه(ع) در مقابل دشمنان زمان دانست و تاکید کرد: امروزه ما نیز نه تنها قدرت نظام را با فاصله گرفتن از قدرت‌های استکباری توسعه می‌بخشیم بلکه شخصیت مستقل خود را هم حفظ می‌کنیم که در این مسیر بهترین نسخه راهبری، شیوه سیاسی امام موسی کاظم(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در طلیعه هفته پاسدار و همزمان با هفته عقیدتی ـ سیاسی در سپاه،  دیدار مقامات و مسئولان سپاه امام رضا(ع) با آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی صبح امروز، سه‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه در محل دفترشان در مشهد برگزار شد.
در مقدمه این دیدار، واعظی، به عنوان قاری منتخب سپاه امام رضا(ع) آیات نخستین سوره جمعه را با این مضمون «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ، آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است‏ خدايى را كه پادشاه پاك ارجمند فرزانه است تسبيح مى‌‏گويند» تلاوت کرد و در ادامه سردار یعقوبعلی نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) با عرض تسلیت به مناسبت شهادت موسی بن جعفر(ع) به ایراد سخن پرداخت.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از سپاه انتظارات خاصی دارند، اظهار کرد: ایشان در فرازی می‌فرمایند: «سپاه نباید از انقلاب دفاع محافظه‌کارانه داشته باشد» بلکه باید بر اساس منویات معظم‌له دفاع پیش‌برنده داشته باشد.
به انجام رساندن رسالتی سخت
سردار نظری، رسالت سپاه را در این عرصه، سخت ارزیابی کرد و افزود: باید هم از درون و هم از بیرون جهادی و انقلابی عمل کنیم، از درون باید سازمانی، پویا، با نگاه انقلابی و با تفکر جهادی بسازیم و تلاشهای‌مان را در این زمینه بیشتر کنیم.
وی ابراز کرد: به دلیل پیچیدگی سازمانی‌مان، بایستی برنامه‌های متناسب با پیشرفت انقلاب اسلامی را در دستور کار خود داشته باشیم تا بدین وسیله به پیشرفت و رشد سازمان خود کمک کنیم.
فرمانده سپاه امام رضا(ع) هدف از این دیدار را تجدید عهد و میثاق با آرمان‌های نظام اسلامی برشمرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا در انجام تعهدات و وظایف خود مستحکم  و با همراهی عنایات خداوند متعال ادامه مسیر دهیم و شرمنده شهدا، ولی امر خود و مه فعالان و تلاش‌گران این عرصه نباشیم.
باید پیشتاز و الگوساز باشیم
وی درخصوص فلسفه وجودی و انجام وظیفه در این مجموعه نیز عنوان کرد: اولاً تلاش داریم تا نگاه و روح ما در همه ابعاد جهادی و انقلابی، نه مانند سایر سازمان‌ها اداری عمل کنیم؛ ما ماموریت نظامی، امنیتی، فرهنگی را توامان داریم و باید پیش از همه نظرات ولی امر مسلمین را جاری و عملی سازیم.
سردار نظری با ذکر توضیحی در این رابطه بیان کرد: رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری کرده‌اند، باید حداقل در زمینه اقتصاد مقاومتی با توجه به توان خود به الگوسازی و بسیج کردن سایر نیروهای کشور بپردازیم، چرا که ما در این عرصه نسبت به سایر سازمان‌ها قدرت مانور زیادی نداریم.
وی با اشاره به اقدامات فرهنگی سپاه در شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور تأکید کرد: امکان ندارد که برنامه‌های فرهنگی ما با این منظور متناسب نباشد، پس کار سختی در پیش رو داریم ولی روحیه جهادی در این شرایط سخت به یاری ما می‌آید تا از پشتوانه‌های معنوی که در این استان در اختیار داریم، کمال استفاده را ببریم.
در بخش دیگری از این نشست، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با طرح این پرسش که معنای 12 امام چیست، سخن را آغاز کرد و گفت: در هر زمان امام معصوم آن دوره حضور داشت و امام دیگری نیز همراه ایشان زندگی می‌کرد ولی تا زمان حیات آن امام فعالیت و حضور خاصی نداشت.
معنای اعتقادی به امامان 12گانه
وی ابراز کرد: معنای اعتقاد ما به امامان 12گانه با وجود حضور یک امام خاص در هر دوره زمانی آن است که ما از مجموعه آموزه‌های هدایتی ایشان در حال بهره‌مندی هستیم، در مبانی اعتقادی‌مان، امام مرده و زنده نداریم، امام حی است و ما همواره به محضرش شرف‌یاب شده و درخواست‌های خودمان را میگ‌وئیم و جواب آن را می‌گیریم.
آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: با وجود اینکه در حال حاضر حضرت مهدی(عج) امام زمانه ماست اما در ذیل عنایات 12 امام نیز هستیم؛ پس باید از آموزه‌های کلامی و عملی ایشان در زندگی خود نیز استفاده کنیم.
وی در رابطه با سیره سیاسی حضرت موسی بن جعفر(ع) نیز سخنانی را با این مضمون ایراد کرد: امام هفتم شیعیان در شرایطی زندگی می‌کردند که بنی‌العباس برای تثبیت مبانی فکری و حکومتی خودشان در حال انجام دو اقدام بودند؛ اولاً هر مبدأ قدرتی را که رودررویشان موجب چالش قدرت سیاسی خود می‌یدند، از میان برمی‌داشتند.
ظلم بنی‌عباس بیشتر بود
عضو مجلس خبرگان رهبری به دومین کار حکومت عباسی در آغاز استقرارشان اشاره کرد و ادامه داد: تمام تلاش‌شان را به کار بستند تا مظلومیت ائمه اطهار(ع) را به عنوان جریان ارزشی در خدمت قدرت خود قرار دهند؛ با این اوصاف ظلم بنی‌عباس از بنی‌امیه بیشتر بود زیرا بنی‌امیه فقط به دنبال سرکوب ائمه بودند اما بنی‌عباس هم پیگیر از بین بردن ائمه معصومین(ع) و هم در خدمت گرفتن معصومیت حجت خدا در خدمت نظام استکباری‌شان بودند.
وی اضافه کرد: امام موسی بن جعفر(ع) در این راستا نه تنها با این جریان همراهی نکرد و در استخدام آنان در نیامد بلکه در دستگاه حکومتی نیز نفوذ کرد؛ از آنجایی که هارون تمایل داشت علم، شخصیت سیاسی و عبادت ایشان را در جریان حکومت عباسی قرار بگیرد، امام هفتم در عین حفظ فاصله به حکومت ایشان نفوذ کرده و سیاستمداران کلیدی همچون علی بن یغطین را شیعه کرد.
بزرگ‌ترین شگرد سیاسی ائمه(ع)
آیت‌الله علم‌الهدی، سیره حضرت موسی بن جعفر(ع) را بزرگ‌ترین شگرد سیاسی ائمه در مقابل دشمنان زمان دانست و تصریح کرد: امروزه ما نیز نه تنها قدرت نظام را با فاصله گرفتن از قدرت‌های استکباری توسعه می‌بخشیم بلکه شخصیت مستقل خود را هم حفظ می‌کنیم و در این مسیر بهترین نسخه راهبری، شیوه سیاسی امام موسی کاظم(ع) است.
وی با بیان اینکه شهید آیت‌الله مرتضی مطهری مصداق عینی منش سیاسی این امام همام بودند، اظهار کرد: با وجودی که موقعیت آموزشی، سازندگی و دانشگاهی شهید مطهری با قدرت رو به توسعه بود، دوشادوش آن، با تمام قدرت در برابر نظام شاهنشاهی مبارزه سیاسی می‌کرد؛ یعنی همزمان در سنگر حوزه و دانشگاه در فعالیت‌های سیاسی و علمی به عنوان مرجع انقلابی در مقابل قدرت حاکم حفظ موضع می‌کرد.
خطیب نماز جمعه مشهد ابراز کرد: وقتی که دستگاه جور بنی عباس دید که نمی‌تواند از مظلومیت و مرجعیت علمی حضرت موسی کاظم(ع) سوء استفاده کرده و جلوی توسعه امامت را بگیرد لذا ایشان را به مدت 14 سال به زندان انداخته و به شهادت رساندند.
وی همچنین تاکید کرد: در اواخر عمر شریف حضرت، حکومت بی عباس با پیشنهاد پس دادن حق فدک به امام خواستند تا موضع و شخصیت مظلومانه ائمه را از ایشان سلب کنند که حضرت موسی بن جعفر(ع) در آن شرایط با انتخاب صریح زاویه انقلابی خودشان و پذیرفتن محدودیت و سختی زندان، شخصیت و موضع را حفظ کردند.
آیت‌الله علم‌الهدی ابراز کرد: در موضع استکبارستیزی نمی‌توان با شخصیت محافظهکارانه  و با ژست آکادمیک و سازش‌کارانه وارد میذان عمل شد؛ شخصیت علمی و سیاسی شهید مطهری در این زمینه با زندای شدن و مقابله با حکومت ظلم و در عین حال برخورداری از شخصیت علمی، مصداق عملی این سیره سیاسی به شمار می‌روند تا اینکه حکومت ایشان را به عنوان اولین چهره انقلابی از عرصه سیاسی حذف کرد.

captcha