عاشورا یک سبک زندگی است/ لزوم توجه شاعران عاشورایی به مباحث غدیر و مهدویت
کد خبر: 3447438
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کاشی:

عاشورا یک سبک زندگی است/ لزوم توجه شاعران عاشورایی به مباحث غدیر و مهدویت

گروه هنر: مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه عاشورا یک حادثه معمولی نیست، گفت: عاشورا یک جریان، فرهنگ و سبک و مدل زندگی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کاشی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران شب گذشته، 20 آبان در پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور که در دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز برگزار شد، با بیان اینکه عاشورا یک حادثه معمولی نیست، گفت: عاشورا یک جریان، فرهنگ و سبک و مدل زندگی است.
وی افزود: عاشورا یک روش تعالیم زندگی است که در آن چگونه زیستن و چگونه مردن را برای ما ترسیم کرده است چراکه امام حسین(ع) با خون خود یک حیات عزتمندانه را برای ما ترسیم کردند.

تبیین نگاه‌های مختلف به عاشورا
کاشی با تصریح اینکه به عاشورا از دریچه‌های مختلف می‌توان نگاه کرد، عنوان کرد: نخستین دریچه، عبرت‌آموزی است و همان نگاهی است که قرآن به ما تعلیم فرموده است تا از وقایع گذشته خود عبرت بگیریم؛ چرا عده‌ای توانستند در معیت امام خود حرکت کرده و بر عکس عده‌‌ای نتوانستند امام زمان خود را همراهی کنند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در امور عشایر کشور، دریچه دیگر را زیبایی‌های کربلا دانست و گفت: صداقت، همزبانی، همدلی، همراهی و معیت با امام، ایثار، گذشت، وحدت، هماهنگی و غیره همگی از زیبایی‌های کربلا محسوب می‌شوند همانطور که حضرت زینب(س) نیز فرمود که جز زیبایی در کربلا چیز دیگری ندید.
وی ابراز کرد: نگاه دیگری که می‌‌توانیم به عاشورا داشته باشیم، درباره پیام‌هایی است که این حادثه عظیم برای حیات فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما دارد و امروز به تمام این درس‌ها و پیام‌ها نیازمندیم و باید برای زندگی خود به عاشورا نگاه کرده و از آن درس بگیریم.

امام حسین(ع) را کافران و یهود و نصارا نکشتند
کاشی با بیان اینکه سه نگاه مذکور همگی ریشه قرآنی دارند، گفت: از جمله عبرت‌هایی که می‌‌توانیم از عاشورا بگیریم این است که کافران و یهودی‌ها و نصارا امام حسین(ع) را نکشتند بلکه مسلمان‌نماها و شیعه‌نماها آن امام همام را شهید کردند و این برای ما عبرت است و باید به این عبرت‌ها توجه کرد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران در ادامه سخنان خود به رابطه هنر و شعر با عاشورا اشاره کرد و گفت: آنچه که امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) از آغاز حرکت و نهضت خود مدنظر داشتند و بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش به واسطه حضور حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) دنبال شد، مسئله تبلیغ، روشنگری و ابلاغ پیام‌های عاشورا و افشای ماهیت‌های دشمنان اسلام است.

انتقال معارف اهل بیت(ع) در قالب شعر؛ فاخرترین رسالت شاعران
وی تأکید کرد: مهم‌ترین، ارزشمندترین و فاخرترین رسالتی که شعرا و هنرمندان دارند این است که احساسات و عواطف پاک و ریشه‌دار آن‌ها در معرفت و عشق و محبت به خاندان اهل بیت(ع) دارد لذا می‌توانند معارف و شعائر امام حسین(ع) را در قالب شعر و با استفاده از ابزار هنر منتقل کنند.
کاشی با بیان اینکه این رسالت تمام کسانی است که از موهبت الهی شعر و هنر بهره‌مند هستند، می‌باشد و موهبتی که خداوند به هر کسی عطا نمی‌کند، گفت: از زمانی که مسئله هنر به نهضت عاشورا پیوند خورد، یکی از مهم‌ترین خروجی آن ترویج فرهنگ عاشورا و ماندگاری نهضت امام حسین(ع) است.

ایجاد یک  ادبیات غنی و ارزشمند در سایه توجه شاعران به عاشورا
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: از سوی دیگر از وقتی که شاعران و هنرمندان ما اشعار خود را با عاشورا پیوند زدند یک ادبیات غنی، کهن و ارزشمندی را به عنوان یک افتخار در جامعه شیعی به وجود آوردند.
وی به حدیثی از امام صادق(ع) درباره شعر عاشورایی اشاره کرد و گفت: آن امام همام فرمود هیچکس برای امام حسین(ع) و عاشورا و کربلا شعری نگفت مگر اینکه خداوند به واسطه این شعری که یا خودش درباره آن گریست و یا دیگران را گریاند، او را مستحق بهشت می‌کند.

شاعران بن‌مایه محتوای اشعار خود را زیبایی‌ها و عبرت‌های کربلا قرار دهند
کاشی با یادآوری اینکه در سیره ائمه اطهار(ع) همواره شاعران را تشویق و ترغیب به سرودن اشعار می‌کردند، گفت: رسالت شاعران اهل هنر این است که عبرت‌های عاشورا و زیبایی‌های کربلا را بن مایه و سرمایه محتوایی اشعار خود قرار دهند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه در تبلیغ رعایت عنصر مکان و زمان مهم است، گفت: باید این مسئله را در تبلیغ پیام‌ها و زیبایی‌های عاشورا را نیز مدنظر قرار داد چراکه امروز جامعه اسلامی ما از نظر مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی به شدت نیازمند درس‌های عاشوراست.
وی در ادامه سخنان خود به ظرفیت‌های جامعه عشایری کشور اشاره کرد و گفت: زندگی جامعه عشایری ما عموماً و عشایر جنوب کشور خصوصاً بر اساس ولایت‌مداری، محبت و عشق به اهل بیت(ع) و تبعیت از آن‌هاست و از سوی دیگر روحیه استبدادستیزی، سلحشوری و حضور در عرصه‌های شهادت نیز در این جامعه تبلور یافته است و مصداق آن همین دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز است که 92 شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

نعمت اصلی کشور، مسئله ولایت است
کاشی عنوان کرد: اگر وجود شاعران ارزشمند و ولایتمداری یک نعمت الهی است، لذا طبق آیات قرآن در روز قیامت از این نعمت سئوال می‌شود ضمن اینکه نعمت اصلی و محوری ما مسئله ولایت است که در روز قیامت از تمام مسئولان استانی و کشوری سئوالی می‌شود که برای این نعمت‌ها چه انجام داده‌اند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران خطاب به شاعران عشایری که در این مراسم شرکت کرده بودند، گفت: تنها به همین مقدار بسنده نکنید چرا که عاشورا آنقدر پیام دارد که راهی که تاکنون طی کرده‌ایم همچنان ادامه دارد.
وی همچنین بر لزوم توجه به مسائل دیگری جز عاشورا از سوی شاعران ولایتمدار و محب اهل بیت(ع) عشایری تأکید کرد و گفت: توجه به مسئله غدیر، مهدویت و تبیین فرهنگ انتظار از جمله مواردی است که باید شاعران آیینی عشایری ما به آن توجه داشته باشند.

captcha