شاخصه‌های اختصاصی دستگاه‌ها در رابطه با حقوق شهروندی شناسایی شود
کد خبر: 3374691
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
آشناگر:

شاخصه‌های اختصاصی دستگاه‌ها در رابطه با حقوق شهروندی شناسایی شود

گروه اجتماعی: معاون فرماندار خرم‌آباد حفظ کرامت انسانی ارباب‌رجوع را از اهداف طرح صیانت از حقوق شهروندی بیان کرد و گفت: مدیر هر دستگاه موظف است پنج مورد از شاخصه‌های اختصاصی دستگاه مربوطه در رابطه با حقوق شهروندی را احصا و در این راستا برنامه‌ریزی کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، محمود آشناگر، معاون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فرماندار خرم‌آباد امروز، هشتم مهرماه در جلسه صیانت از حقوق شهروندی و حجاب و عفاف گفت: دستورالعمل 9‌گانه مربوط به حقوق شهروندی و دستورالعمل 10گانه در  رابطه با حجاب و عفاف به ادارات شهرستان ابلاغ شده و در زمینه حقوق شهروندی و حجاب و عفاف ادارات مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.

حفظ کرامت انسانی ارباب‌رجوع؛ از اهداف طرح صیانت از حقوق شهروندی

وی هدف از اجرای این برنامه‌ها را حفظ کرامت انسانی ارباب‌رجوع و ادای حق و حقوق آن‌ها بیان کرد و افزود: خداوند متعال در آیه 70 سوره اسرا نیز در رابطه با حفظ کرامت انسانی فرموده است: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا؛ و به‌راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا [بر مرکب‌ها] برنشاندیم و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم و آن‌ها را بر بسیارى از آفریده‏‌هاى خود برترى آشکار دادیم».
معاون فرماندار خرم‌آباد در ادامه اضافه کرد: قبلاً طرح تکریم ارباب‌رجوع را داشتیم که الان طرح صیانت از حقوق شهروندی جایگزین آن شده است.
آشناگر با اشاره به این‌که طرح صیانت از حقوق شهروندی و حجاب و عفاف ویژه کارکنان و مدیران ادارت و ارباب‌رجوع برگزار می‎شود، ادامه داد: از جمله برنامه‌های این طرح می‌توان به تعیین سیاست‌ها و راهبرهای صیانت از حقوق شهروندی اشاره کرد.
وی ادامه داد: مدیر هر دستگاه موظف است حقوق شهروندی دستگاه مربوطه خود را احصا و پنج مورد از شاخصه‌های اختصاصی دستگاه مربوطه را احصا و در این راستا برنامه‌ریزی کند.
آشناگر آموزش و توانمندی مدیران دستگاه‌های اجرایی، اطلاع‌رسانی و اگاه‌سازی، پیشگیری از تضییع حقوق شهروندی، ارتباط مردمی و توسعه خدمات الکترونیکی، روان‌سازی قوانین و مقررات، حذف قوانین دست و پاگیر در ادارات، فضاسازی و تبلیغات محیطی، تشویق و ترغیب کارکنان موفق در زمینه حجاب و عفاف و رعایت حقوق شهروندی را از دیگر برنامه‌های این طرح عنوان کرد.
معاون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فرماندار خرم‌آباد با تأکید براین‌که کارکنان و مدیران باید در رابطه با منشور حقوق شهروندی دستگاه مربوطه خود اطلاعات دقیق داشته باشند، افزود: مدیران و اداراتی که در زمینه عفاف و حجاب و صیانت از حقوق شهروندی موفق عمل کنند به‌عنوان مدیران برتر و دستگاه برتر در حوزه حقوق شهروندی و حجای و عفاف معرفی می‌شوند.

وی اظهار کرد: در این راستا دو گروه بازرسی متشکل از تعدادی از کارشناسان ادارات در فرمانداری تشکیل شده که این دو گروه بازرسی از ادارات در زمینه وضعیت حقوق شهروندی را عهده‌دار هستند.

captcha