شیوع اعتیاد؛ یک ناتوی فرهنگی/مردم، خیّرین و حوزه‌های علمیه وارد عمل شوند
کد خبر: 3342984
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر خرم‌آباد مطرح شد:

شیوع اعتیاد؛ یک ناتوی فرهنگی/مردم، خیّرین و حوزه‌های علمیه وارد عمل شوند

گروه اجتماعی: پیشگیری از اعتیاد نیازمند یک عزم همگانی است دشمن در این زمینه حساب شده وارد شده لذا مبارزه با این توطئه و ناتوی فرهنگی دشمن عزم همگانی می‌طلبد و باید از ظرفیت و توان مردم، خیّرین، آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در این زمینه استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، همه مردم کمابیش به این مسئله معتقدند که «پیشگیری بهتر از درمان است» و در این زمینه اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلا شدن به مشکل و یا بیماری انجام می‌دهند اما در بحث اعتیاد ما منتظر می‌مانیم که فردی مبتلا به اعتیاد شود و سپس اقدامات لازم که گاهی دیگر غیر قابل جبران است را انجام دهیم.
واقعیت این است که پیشگیری هزینه کمتری نسبت به درمان دارد و نباید منتظر در چاه افتادن شخصی باشیم سپس برای از چاه درآوردن وی متحمل خسارات و هزینه‌های هنگفت شویم.
امروزه شاهدیم اعتیاد نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است قبلاً اعتیاد مختص افراد با سن بالا و گاهی افراد بیمار بود اما امروزه حتی نوجوانان ما نیز از این تهدید در امان نیستند و حتی شاهدیم اعتیاد به مواد مخدر به‌ویژه از نوع صنعتی آن گریبان بسیاری از تحصیل کرده‌های ما را هم گرفته است.
با توجه به این‌که در این قبیل مسائل نباید احساسی عمل کرد بلکه باید عاقلانه برخورد کنیم و در آیات و روایات نیز به این مبحث(عاقلانه برخورد کردن) اشاره شده است لذا می‌طلبد نسبت به بحث اعتیاد و برخورد با معتادان نیز عاقلانه برخورد کنیم.
بسیاری از نوجوانان و جوانان ما به‌دلیل مسائلی از جمله طلاق والدین، اختلافات خانوادگی، تاثیر ماهواره و فضاهای مجازی و حتی دوستان ناباب در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و لازم است در زمینه پیشگیری از اعتیاد اقدامات لازم انجام بگیرد.
در گذشته اعتیاد جرم بود و افراد معتاد به‌دلیل اعتیاد مجرم شناخته و راهی زندان می‌شدند اما امروز اعتیاد دیگر جرم نیست و فرد معتاد یک بیمار محسوب می‌شود لذا نحوه برخورد با فراد معتاد نسبت به روزگار گذشته از زمین تا به آسمان متفاوت شده دیگر فرد معتاد را شلاق نمی‌زنند او را محبوس نمی‌کنند بلکه لازم است مثل یک بیمار وی را مورد درمان قرار داد.
امروز شاهدیم کمپ‌ها و مراکزی برای ترک اعتیاد راه‌اندازی شده که تا حدودی موفق عمل کرده‌اند هرچند برخی از این کمپ‌ها نیز به‌صورت غیرمجاز راه‌اندازی و اهدافی سودجویانه را دنبال می‌کنند و گاهی اقدام به کتک و شکنجه معتادان حتی تا پای مرگ نیز می‌کنند که این نیز جای بررسی و نظارت بیشتر را دارد.
اسلام یک دین سهل و ممتنع است نسبت به افراد گناهکار هم در بسیاری موارد دعوت به عطوفت شده همچنان‌که امام علی(ع) نسبت به قاتل خودش رحم و عطوفت نشان داد و اجازه نداد قاتلش گرسنه بماند و دستور داد به او غذا بدهند، با توجه به این‌که اعتیاد با روح و روان فرد در ارتباط است لذا در درمان فرد معتاد نیز باید روی روح و روان او کار کرد تا زمینه بازگشت او به زندگی فراهم اید.

پیشگیری از اعتیاد نیازمند یک عزم جدی است/حوزه‌های علمیه وارد عمل شوند

پیشگیری از اعتیاد نیازمند یک عزم جدی است چراکه رواج اعتیاد در بین نسل نوجوان و جوان ما یک توطئه، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم است دشمن در این زمینه حساب شده وارد شده لذا مبارزه با آن عزم همگانی می‌طلبد باید از ظرفیت و توان مردم و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه بهره برد.
البته در این بین نباید نقش حوزه‌های علمیه، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و تربیتی و خانواده‌ها را نادیده گرفت، همچنین خیرین در این زمینه می‌توانند در فراهم کردن بازگشت افراد معتاد به خانواده نقش مؤثری داشته باشند چراکه بسیاری از افراد معتاد از روی بیکاری و یا گرفتاری‌ها و مشکلات مالی در دام اعتیاد می‌افتند.
آقامیرزایی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان لرستان در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان خرم‌آباد که پنج‌شنبه، 22 مردادماه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با مثبت ارزیابی کردن فعالیت شورای مبارزه با مواد مخدر استان لرستان و پیگیری مصوبات این شورا و همچنین تعامل با ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: لرستان در این زمینه از رتبه 27 به رتبه سوم کشوری دست یافت که جای تقدیر از اعضای این شورا را دارد.
وی به فعالیت این شورای در راستای جمع‌آوری معتادان در سطح شهر اشاره کرد و افزود: برخی از این معتادان مبتلا به بیماری‌های عفونی و پرخطری همچون ایدز و هپاتیت هستند لذا برای جمع‌آوری معتادان با مشکلاتی مواجه هستیم.
آقامیرزایی اضافه کرد: تاکنون 30 زن معتاد خیابانی در خرم‌آباد جمع‌آوری و به مرکز ترک اعتیاد تحویل داده شده‌اند که 20 نفر آن‌ها شرایط بازگشت به زندگی را دارند و در این زمینه نیازمند کمک بهزیستی، کمیته امداد و شبکه بهداشت و درمان خرم‌آباد هستیم و می‌طلبد یک کمیته متشکل از این ادارات تشکیل شود.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان ادامه داد: این بانوان اگر شرایط لازم را داشته باشند و برای ما اطمینان حاصل شود که شرایط لازم برای بازگشت به خانواده و زندگی را دارند، از این مرکز مرخص و تحویل خانواده‌هایشان داده می‌شوند اما لازم است اقدامات لازم برای بعد از ترخیص آن‌ها نیز لحاظ شود.
وی گفت: مرکز ترک اعتیاد بانوان خرم‌آباد ظرفیت پذیرش تا 100 نفر را دارد و می‌طلبد بهزیستی، کمیته امداد و شبکه بهداشت و درمان نیز شورای مبارزه با مواد مخدر را در این امر یاری دهند تا با تعیین تکلیف این بانوان، زمینه جمع‌آوری مابقی زنان معتاد خیابانی نیز فراهم شود.
آقامیرزایی از برگزاری یک کارگاه آموزشی با موضوع پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ویژه معلمان پرورشی، مشاورین و معلمان آموزش و پرورش استان خبرداد و افزود: این کارگاه آموزشی طی شهریورماه امسال و برای 30 هزار نفر از معلمان برگزار می‌شود و در گام بعدی از این معلمان برای آموزش دانش‌آموزان استفاده خواهد شد.

14مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در خرم‎آباد تعطیل می‌شود

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان لرستان در ادامه از تعطیلی مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد در شهر خرم‌آباد خبرداد و اظهارکرد: تمامی مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد سطح شهرستان خرم‌آباد تا 15 شهریورماه پلمپ می‌شود.
وی افزود: تاکنون 14 مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در خرم‌آباد شناسایی شده که ظرف هفته آینده این 14 مرکز پلمپ و معتادان پذیرش شده در آن‌ها نیز به مراکز مجاز ترک اعتیاد داده خواهند شد.
آقامیرزایی خواستار اطلاع‌رسانی به خانواده‌های افراد معتاد برای استفاده از مراکز مجاز ترک اعتیاد شد و گفت: متاسفانه برخی از مراکز ترک اعتیاد با هدف سوءاستفاده و انجام کارهای خلاف راه‌اندازی شده‌اند.
وی در ادامه از جمع‌آوری تمامی معتادان خرم‌آباد تا پایان شهریورماه امسال خبرداد و افزود: اقدامات شورای مبارزه با مواد مخدر در زمینه جمع‌آوری معتادان سطح شهر قابل تقدیر است.
آقامیرزایی با اشاره به این‌که در این مرحله فقط جمع‌آوری معتادان خیابانی و ولگرد را در دستور کار شورا داریم و جمع‌آوری متکدیان وظیفه سازمان‌های دیگر مثل بهزیستی است، ادامه داد: متکدیانی که در خرم‌آباد، بروجرد و پل‌دختر مشاهده می‌کنیم غیر لر هستند و از شهرها و استان‌های دیگر آمده‌اند و نکته حائز اهمیت این است که کار شورای مبارزه با مواد مخدر نظارت است و اجرا کار شهرداری و نیروی انتظامی است.
در ادامه حبیب‌الله خجسته پور، فرماندار خرم‌آباد نیز با بیان این‌که برخورد با معتادان و متکدیان به دو شکل است و دو مرکز جداگانه برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر بحث ما روی بحث جمع‌آوری معتادان است.
وی افزود: مراکز ترک اعتیاد سطح شهر خرم‌آباد که به‌صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند به‌زودی تعطیل خواهند شد تا خانواده‌هایی که درگیر افراد معتاد هستند با آرامش خاطر معتادان خود را به مراکز مجاز برای ترک اعتیاد تحویل دهند.
فرماندار خرم‌آباد اضافه کرد: با توجه به تلاش‌هایی که برای بازگشت بانوان معتاد به خانواده و زندگی توسط شورای مبارزه با مواد مخدر استان انجام گرفته نیاز است این بانوان مورد حمایت دستگاه‌های حمایتی قرار بگیرند تا دوباره آلوده به اعتیاد نشوند و علاوه بر این آموزش‌های لازم نیز به خانواده‌های این زنان داده شود و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بحث کارآفرینی برای این بانوان نیز مدنظر قرار بگیرد.
خجسته‌پور گفت: با توجه به این‌که نسل نوجوان ما در معرض تهدید مواد مخدر قرار دارند لازم است آموزش‌های لازم در زمینه مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد به دانش‌آموزان ارائه شود که در این راستا آموزش معلمان و مربیان پرورشی و مشاورین آموزش و پرورش در دستور کار شورای مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.
فرماندار خرم‌آباد افزود: با توجه به خطراتی که ممکن است افرادی‌که در زمینه جمع‌آوری معتادان سطح شهر فعالیت می‌کنند را تهدید کند لذا لازم است آموزش‌های لازم در زمینه نحوه جمع‌آوری و برخورد با این معتادان به این افراد داده شود.

ضرورت برگزاری کارگاه‌های فرزندپروری

در بخشی از این جلسه، موسوی، نماینده آموزش و پرورش خرم‌آباد نیز برگزاری کارگاه‌های سبک فرزندپروری برای اولیای دانش‌آموزان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در مدارس ویژه معلمان و والدین را ضروری دانست و افزود: باید به دانش‌آموزان نحوه ارتباط مؤثر و پیشگیری از اعتیاد ارائه شود و در بحث دانش‌آموزان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست و خودسرپرست نیز جدی‌تر وارد عمل شد.
 

captcha