برپایی بیمارستان‌های صحرایی به‌صورت فصلی در مناطق محروم فارس/ تمام خدمات رایگان هستند
کد خبر: 3336980
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
نوروزی خبر داد:

برپایی بیمارستان‌های صحرایی به‌صورت فصلی در مناطق محروم فارس/ تمام خدمات رایگان هستند

گروه اجتماعی: مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس از برپایی بیمارستان‌های صحرایی در هر فصل در مناطق محروم و صعب‌العبور این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، ستار نوروزی، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس امروز، 8 مرداد در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی شهدای عشایر این استان در اقلید گفت: پیرو منویات مقام معظم رهبری درباره اهمیت خدمت‌رسانی به قشر محروم جامعه خصوصاً عشایر متعهد، پایدار، مستحکم و ماندگار این انقلاب که همیشه یار و بازوی توانمندی برای این انقلاب بوده‌اند و با دستور فرمانده سپاه فجر فارس مقرر شد که بیمارستانی در شهرستان اقلید در منطقه عشایر آسپاس اقلید از تاریخ یک تا 9 مرداد راه‌اندازی شود.
وی با یادآوری اینکه این برنامه از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری کلید خورد،  افزود در این جلسات متعدددی با فرماندار، امام جمعه شهرستان، نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، ناحیه عشایری سپاه فجر، بسیج سازندگی، بهداری نیروی دریایی سپاه و غیره برگزار شد.
نوروزی با بیان اینکه از اول مردادماه فاز اول بیمارستان که شامل اجرای طرح غربالگری بود را طی اعزام سه تیم پزشکی شامل پزشک عمومی، پرستار و آمبولانس روزانه اجرا کردیم، گفت: اقدامات درمانی بسیاری از عشایر در این فاز انجام شد و بخشی نیز به بیمارستان صحرایی ارجاع داده شد.
وی از اعزام 20 تیم غربالگری طی این مدت خبر داد و گفت: تا شب گذشته، 2 هزار و 70 نفر طی این ایام در منطقه آسپاس ویزیت شده‌اند که 650 نفر از آنان به بیمارستان صحرایی ارجاع داده شده تا وارد فاز دوم شوند.
مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس با یادآوری اینکه صبح دیروز فاز دوم بیمارستان صحرایی شهدای عشایر آغاز شد، گفت: مکان راه‌اندازی این بیمارستان در محل برگزاری یادواره شهدای عشایر کشور است.
وی با بیان اینکه از 7 تا 9 مرداد فعالیت بیمارستان صحرایی انجام می‌شود، گفت: در هر روز اساتید خوب و به نام و مشهوری از مرکز استان به شهرستان اعزام کردیم ضمن اینکه تلاش کردیم تا تخصص‌هایی که در شهرستان حضور ندارند را تقویت کرده کار کار درمانی را انجام دهیم.
نوروزی با اشاره به تخصص‌هایی که در این بیمارستان به بیماران خدمات ارائه می‌دهند، گفت: تخصص‌هایی از قبیل قلب و عروق، گوش و حلق و بینی، ریه، چشم، روماتولوژی، ‌داخلی، پوست، کلیه و مجاری ادراری، اطفال و نوزادان، اعصاب و روان، مغز و اعصاب، جراحان عمومی، زنان و زایمان، دندانپزشکی ارتوپد و غدد در این بیمارستان حضور دارند که تمام خدمات ارائه شده در این بیمارستان از صفر تا صد به‌صورت رایگان است.
بینایی سنجی و ارائه خدمات رادیولوژی، آزمایشگاه، اتاق عمل سیار و نقاهتگاه از دیگر مواردی بود که وی از آن‌ها نام برد و گفت: پیش‌بینی کردیم که اگر درمان هر کدام از بیماران نیاز به تداوم داشته باشد، آن‌ها را به مرکز استان انتقال داده و در اینجا نیز به‌صورت رایگان خدمات به او ارائه دهیم.
مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس با تأکید بر اینکه در این بیمارستان سیستم ارجاع و پزشک خانواده نیز لحاظ و تقویت شد، گفت:‌ ما در سال قبل نیز چندین برنامه اجرا کردیم به‌طوری که در مهرماه سال گذشته در خنج بیمارستان صحرایی خود را برپا کردیم که به دلیل اینکه مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت، در دهه فجر نیز دوباره در همان‌جا بیمارستان صحرایی را راه‌اندازی کردیم ضمن اینکه دو درمانگاه تخصصی نیز در اوایل سال جاری نیز راه‌اندازی کردیم.
وی با بیان اینکه بنا داریم تا در هر فصل یک بیمارستان صحرایی را در مناطق محروم و صعب‌العبور فارس راه‌اندازی کنیم، گفت: تلاش می‌کنیم تا در شهرستان‌های ممسنی، سرچهان و مسیر برگشت عشایر به منطقه گرمسیری برای سه ماه آینده بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کنیم البته هنوز قطعیت پیدا نکرده است.
نوروزی با اشاره به تعداد نیروهایی که در بیمارستان صحرایی شهدای عشایر فارس مشغول به خدمت هستند، ابراز کرد: در طرح غربالگری تاکنون قریب به 185 نفر روز اعزام داشتیم و در بیمارستان تخصصی نیز 85 متخصص به صورت روزانه در این بیمارستان حضوردارند و همچنین در نقل و انتقالات که در این مدت بسیار زیاد بود، تقریباً معادل 100 نفر روز ترابری بین بیمارستان و شیراز داشتیم که اساتید و پرسنل را به بیمارستان منتقل کنیم.
وی با اشاره به توزیع دارو در این بیمارستان عنوان کرد:‌ در تجربه‌های قبلی، در بحث دارو به ما ثابت شد که اگر دارو رایگان باشد مقداری در برنامه خلل ایجاد می‌کند یک تعداد مریض کاذب وارد مجموعه شده که در نتیجه از داروها استفاده‌‌ای نمی‌شد لذا در بیمارستان صحرایی شهدای عشایر فارس، برای داروها مبلغ 10 درصد دریافت می‌کنیم و کل حق‌ فنی‌ها و سودها را حذف کردیم.
نوروزی با بیان اینکه تمام متخصصان و تیم پزشکی و پرستاری این بیمارستان همگی عضو بسیج جامعه پزشکی هستند و هیچ هزینه‌ای برای خدمات خود دریافت نمی‌کنند، گفت: تنها هزینه ما، خوراک و رفت و آمد است که آن‌ها نیز از طریق مجمع خیرین و سپاه فجر فارس تأمین شده است.
این مقام مسئول همچنین به استقبال گسترده مردم از این بیمارستان اشاره کرد و گفت:‌ استقبال از این بیمارستان به حدی بود که مجبور شدیم افتتاحیه را بسیار زود برگزار کنیم به طوری که دیروز قریب 900 ویزیت داشتیم اما عمده عملکرد و حجم کاری ما فرداست که قریب 40 متخصص نیز در این بیمارستان حضور می‌یابند.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دیگر فعالیت‌های این ناحیه از بسیج گفت: در طرح آمار و سرشماری که دانشگاه علوم پزشکی فارس در دست اقدام دارد، تمام همکاران ما در بسیج جامعه پزشکی اعلام آمادگی همکاری کردند.

captcha