مدرنیسم چهره بازار را دستخوش تحولات کرده است
کد خبر: 3308652
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
لطفیان:

مدرنیسم چهره بازار را دستخوش تحولات کرده است

گروه اجتماعی: معاون تشکل‌های مردمی ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی اظهار کرد: متأسفانه مدرنیسم چهره بازار را دستخوش تحولاتی کرده که گاهی انسان تردید می‌کند که این بازار اسلامی است یا نه!.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، معاون تشکل‌های مردمی ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی روز گذشته، 6 خردادماه در حاشیه نشست هم‌اندیشی ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر استان در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ستاد جای خود را در میان بخش‌های مختلف اجرایی کشور و استان باز کرده و مورد پذیرش اقشار اجتماعی قرار گرفته است.



وی بیان کرد: این معاونت در سه بخش اصناف، مساجد و هیأت مذهبی و محلات، احزاب و سمن‌ها مأموریت دارد.



لطفیان با اشاره به اینکه بحث تغییر چهره بازار و به تعبیری بازار معیار اسلامی یکی از مهمترین مأموریت‌هایی است که این معاونت دنبال می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه مدرنیسم چهره بازار را دستخوش تحولاتی کرده که گاهی انسان تردید می‌کند که این بازار اسلامی است یا نه!.



وی ادامه داد: تحولاتی از نوع محصولاتی که عرضه می‌شود تا شخصیت فروشندگانی که عرض اندام می‌کنند و میران سلامتی که برای محصولات وجود دارد.



معاون تشکل‌های مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در این بخش برای خود مأموریت تعریف کرده‌ایم و از سال گذشته دوره آموزشی فقه بازار برگزار شد، بیان کرد: اتاق اصناف ایران این آموزش را به عنوان مصوبه اصلی ابلاغ کرده که تأثیر بسیاری در دانش‌افزایی بازاریان خواهد داشت و امسال جدی‌تر با مبنای رزق حلال دنبال می‌شود.



لطفیان به بحث نماز و بازار اشاره کرد و گفت: یکی از مؤلفه‌های بازار اسلامی تعطیلی در زمان اذان و اقامه نماز است و در تلاش هستیم تا با کمک و همراهی بازاریان گامی در این خصوص برداریم.



وی با بیان اینکه اصرار ما بر تعطیلی بازار در زمان نماز است اما هیچ اجباری را در این مسیر نخواهیم کرد، گفت: باید مراجعه کننده به بازار اسلامی بداند که اگر حین نماز وارد بازار می‌شود کسی پاسخگو او نخواهد بود و ما به دنبال نهادینه کردن این مهم هستیم و امیدواریم قبل از ماه مبارک رمضان حرکتی در این مسیر شاهد باشیم.



معاون تشکل‌های مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مساجد از پایگاه‌های مهم احیای این فریضه الهی است، ادامه داد: موانع قانونی وجود داشت که با ابلاغ قانون حمایت از آمران به معروف مشکلات برطرف شد و امیدواریم ستاد با گستردگی کار، خود را با مسئولیت سنگینی که در حوزه مساجد بر عهده گرفته است، تطبیق دهد.



لطفیان با اشاره به اینکه امسال با توجه به اینکه انتخابات مجلس برگزار می‌شود طبیعتاً منکرات سیاسی را در سطح جامعه شاهد خواهیم بود، بیان کرد: در همین راستا با احزاب وارد گفتگو می‌شویم و مصادیق منکر و معروف را با آنان به تفاهم خواهیم رسید و انتظار این است که احزاب امسال با توجه به قانونی بودن امر به معروف و نهی از منکر و تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت اجتماعی انتخابات تلاش کنند تا منکرات را به حداقل برسانیم.



وی یکی از راه‌های ورود به امر به معروف و نهی از منکر را امر تذکر لسانی دانست و افزود: امسال تذکر لسانی به‌عنوان دروازه ورود به اجرای این فریضه الهی مورد توجه قرار گرفته و در این راستا شوراها را موظف خواهیم کرد تا تذکر لسانی را مهمترین مأموریت خود بدانند.



مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح تذکر لسانی بیش از 100 نفر آموزش دیده‌اند، گفت: این افراد در تیم‌های 2 تا 4 نفره سازمان‌دهی شده و پشتیبانی پلیس و دستگاه قضایی در مناطق مشخص شده شامل خیابان‌های معلم، مدرس و بازار مرکزی بیرجند مستقر می‌شوند.



لطفیان با اشاره به اینکه در گام‌های بعدی محیط‌های پارک و ایستگاه‌های پیاده‌روی تحت پوشش قرار می‌گیرد، یادآور شد: طرح تذکر لسانی همزمان با ماه مبار رمضان در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، فردوس و طبس اجرا می‌شود البته این محدودیت ندارد و باید در همه شهرستان‌ها اتفاق بیافتد.

captcha