تهذیب نفس دولتمردان و مردم از الزامات تحقق شعار سال در حوزه قرآن است
کد خبر: 3306726
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
مدرس دانشکده علوم قرآنی خمین:

تهذیب نفس دولتمردان و مردم از الزامات تحقق شعار سال در حوزه قرآن است

گروه اجتماعی: امیدوار گفت: از مهم‌ترین الزامات تحقق شعار سال در حوزه علوم قرآنی تهذیب نفس از سوی دولتمردان و ملت و تلاش همه جانبه برای گسترش فرهنگ قرآنی و سبک زندگی اسلامی است؛ بنابراین اگر این امر مهم در جامعه محقق شود شاهد ارتقای مکارم اخلاقی در جامعه خواهیم بود.

احمد امیدوار، مدرس دانشکده علوم قرآنی خمین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» تأکید کرد: بیابنات رهبری در هر حوزه نقشه راه و هدایتگر آحاد مختلف جامعه است.

وی اضافه کرد: در چنین سالی انتظار می‌رود همه نهادهای دولتی و غیر‌دولتی متولی گسترش فرهنگ قرآنی، تمامی امکانات مادی و معنوی خویش را جهت توسعه این فرهنگ به کار بندند و در این مسیر با یکدیگر همدلی و همزبانی داشته باشند.

امیدوار در ادامه گفت: رسیدن به تمدن نوین اسلامی مسلتزم تعاون همه قشرهای جامعه است و هرگونه خصومت و دشمنی منجر به هدر رفت سرمایه‌های مادی و معنوی جامعه می‌شود؛ بنابراین همدلی و همزبانی نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگ وحیانی و بهبود کیفی ارائه برنامه‌های فرهنگی –  قرآنی ایفا می‌کند. 

وی اظهار کرد: از مهم‌ترین الزامات تحقق شعار سال در حوزه علوم قرآنی تهذیب نفس از سوی دولتمردان و ملت، و تلاش همه جانبه برای گسترش فرهنگ قرآنی و سبک زندگی اسلامی است؛ بنابراین اگر این امر مهم در جامعه محقق شود شاهد ارتقای مکارم اخلاقی در جامعه خواهیم بود.

مدرس دانشکده علوم قرآنی خمین دوری جستن از اختلاف و خصومت را گام محکم در جهت کاستن از بد اخلاقی‌ها در تمامی حوزه‌ها عنوان کرد و افزود: راه رسیدن به این همدلی و همزبانی ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه بوده و راه گسترش فرهنگ قرآنی نیز در قالب همدلی و همزبانی همه مسئولان و مردم تعریف می‌شود؛ ازاین رو می‌توان همدلی و همزبانی و ترویج فرهنگ قرآنی را لازم و ملزوم یکدیگر بیان کرد. از جمله راهکارهای تقویت همدلی و همزبانی در حوزه فرهنگی و قرآنی اهتمام و توجه هر چه بیشتر به اماکن مذهبی و بهره جستن از توان و ظرفیت آنهاست.

وی ادامه داد: اماکن مذهبی به ویژه مساجد از دیرباز جایگاه بسیار مهمی در جامعه اسلامی داشته است به گونه‌ای که بسیاری از امور مهم حکومتی در زمان رسول اسلام(ص) در مسجد اجرایی می‌شده؛ به عنوان مثال عقد اخوت میان انصار و مهاجران که از بارزترین مصادیق همدلی و همزبانی است در مسجد شکل گرفت.

مدرس دانشکده علوم قرآنی خمین در پایان، مطرح کرد: روحانیون، وعاظ، مسئولان فرهنگی و آحاد مردم می‌توانند با استفاده از فضای اماکن مذهبی و از جمله تریبون مساجد، فضای همدلی، همزبانی و تعاون را در جامعه تقویت کنند؛ از این رو انتظار می‌رود که مسئولان به این ظرفیت‌ها بیش از گذشته توجه داشته باشند.

captcha