جمعیت هلال‌احمر؛ الگوساز و توسعه‌دهنده هویت فرهنگی نسل جوان
کد خبر: 3282294
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد:

جمعیت هلال‌احمر؛ الگوساز و توسعه‌دهنده هویت فرهنگی نسل جوان

گروه اجتماعی: عضو مجلس خبرگان رهبری جمعیت هلال‌احمر را الگوساز و توسعه‌دهنده هویت فرهنگی نسل جوان دانست و عنوان کرد: این فلسفه وجودی جمعیت جوانان هلال‌احمر است که خدمت در این نهاد مقدس رسیدگی به جوانان هلال‌احمر با رویکرد جوان‌سازی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز، 20 اردیبهشت‌ماه در دیدار با مدیران و اعضای جمعیت هلال‌احمر مشهد، اظهار کرد: هلال‌احمر یک محیط کاری و ساختار اداری برای انجام مسئولیت‌ها و برنامه‌ های خاص در حوزه مدیریت کارگزاری نظام و کشور نیست بلکه هلال احمر یک نهاد ارزشمند است که نشانگر بعدی از ابعاد ارزشی نظام در همه جهان است.

وی با بیان اینکه اصولا در تمام جوامع و کشورهای دنیا نهادی به‌عنوان صلیب سرخ یا هلال‌احمر به‌عنوان نهاد امداد و انفاق وجود دارد که به معنای انسان‌دوستی و انسان‌پروری در هر نظام مدیریتی است، گفت: نهاد مقدس هلال‌احمر در جمهوری اسلامی با همه این دستگاه‌ها متفاوت است، این نهاد، جریان متقارن و کپی‌برداری شده از نظر نظام ساختاری و شرح وظایف عملیاتی با دیگر کشورها نیست.

کارنامه قبل و بعد از انقلاب نهاد مقدس هلال‌احمر

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه این نهاد در کشور ما دو کارنامه کاملا مجزا دارد، ادامه داد: کارنامه اول مربوط به دوران قبل از انقلاب و دوران شیر و خورشید است و کارنامه دوم هم به پس از پیروزی انقلاب مربوط می‌شود.

امام جمعه مشهد، اظهار کرد: اگر این دو کارنامه را کنار هم بگذاریم  چیزی که در ذهن تداعی می‌شود این است که این دو، تشکیلاتی متفاوت با یکدیگر هستند. دقیقا به خاطر دارم در دوران قبل از انقلاب آرم شیر و خورشید سرخ که بر روی هر جریانی قرار می‌گرفت از دیدگاه مردم آن آرم نشانه‌ای از فساد بود.

وی با بیان اینکه اگر افرادی به عنوان شیر و خورشید سرخ وارد فعالیتی می‌شدند مردم به جای آنکه به این افراد وابسته باشند، حالت وحشت‌زده به آنان دست می‌داد، ادامه داد: در جنوب خراسان حدود 50 سال پیش زلزله‌ای در گناباد و قائن رخ داد، در این زلزله 20 هزار نفر کشته شدند و قسمت زیادی از روستاها و بخش‌ها خراب شد، در این عرصه انواع و اقسام امداد‌ها صورت می‌گرفت، اما مردم داغ‌دیده به یک تشکیلات و انجمن‌های خیریه که به طور آزاد به آن مکان رفته بودند متوسل می‌شدند اما حاضر نبودند به شیر و خورشید سرخ مراجعه کنند.

آیت‌الله علم‌‌الهدی با اشاره به اینکه باید از سرقت و ناپاکی‌های شیر و خورشید سرخ در تاریخ مجموعه‌ای تهیه شود، بیان کرد: ضمن اینکه باید از آن مجموعه در کنار اقدامات و فعالیت‌های هلال‌احمر در دوران پس از انقلاب اسلامی به عنوان سند تحول انقلاب در کشور یاد شود.

توسعه ارزش‌های دینی در زندگی مردم از جمله اقدامات هلال‌احمر

وی با تأکید بر این که بزرگ‌ترین عملیات قابل توجه تاریخ شیر و خورشید سرخ فروش بخت‌آزمایی بود، اظهار کرد: امروز باید اقدامات هلال‌احمر را تحت عنوان توسعه ارزش‌های دینی در زندگی مردم در کنار کارنامه قبلی این نهاد در دوران قبل از انقلاب بگذاریم تا همگان ببینند انقلاب اسلامی چه معجزه‌ای بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در هر جریان و اتفاقی که پیش می‌آید تابلوی اول را از ایثارگری‌های هلال‌احمر می‌بینیم، افزود: مثلا در جریان آب‌گرفتگی چند روز گذشته در مشهد قبل از دستگاه‌های دیگر هلال‌احمر وارد عرصه شده بود و به کمک‌رسانی پرداخت.

وی با اشاره به فعالیت‌های ارزشی هلال احمر، گفت: امروز ما در شعاع نظامی زندگی می‌کنیم که ویرانه بتکده و کانون فساد و فحشا را به یک نهاد مقدس تبدیل کرد و این باعث افتخار نظام و اسلام است، ضمن اینکه زحمت‌های خالصانه شما ستودنی است، ما به شما افتخار می‌کنیم و امیدواریم وجود اقدس امام زمان(عج) نیز از شما راضی باشند.

توجه ویژه‌ای به جمعیت جوانان هلال‌احمر شود

آیت‌الله علم‌‌الهدی با اشاره به اینکه باید توجه ویژه‌ای به جمعیت جوانان هلال‌احمر شود، افزود: مسئله جوان امروز برای ما از حساس‌ترین مسائل است، ما در کشور مسائل زیادی همچون اقتصاد، دیپلماسی و روابط بین‌الملل داریم اما هیچ کدام از آن‌ها به اندازه مسئله جوانان ما اهمیت ندارد.

وی ادامه داد: جمعیت جوانان در هلال‌احمر با رویکرد جذب جوانان در حوزه تعلیم و تربیت تشکیل شد تا در حوزه تعلیم و تربیت الگوهایی درست کنند که این الگوها نسل جوان را در حوزه ارزش‌های دینی و حماسه‌سازی توسعه و جهت دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری جمعیت هلال‌احمر را الگوساز و توسعه دهنده هویت فرهنگی نسل جوان دانست و عنوان کرد: این فلسفه وجودی جمعیت جوانان هلال‌احمر است که خدمت در این نهاد مقدس رسیدگی به جوانان هلال‌احمر با رویکرد جوان‌سازی باشد.

وی اظهار کرد: امیدواریم با نشاطی که در این مجموعه وجود دارد و تحولی که در حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال‌احمر رخ داده، در جمعیت هلال‌احمر برنامه جوان‌سازی را پیگیری کنیم نه صرفا برنامه‌های فرهنگی برای جوانان.

ثابت نگه‌داشتن جوانان در حوزه ارزش‌های دینی

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: اگر توانستیم جوانان خودمان را در عرصه نظام، انقلاب و ارزش‌های دینی ثابت نگه داریم دنیا حریف ما نمی‌شود اما اگر جوانان را در حوزه ارزش‌های دینی از دست دادیم، قدرت حفظ این نظام و انقلاب را نخواهیم داشت.

وی با طرح این سؤال که ما در جمعیت جوانان هلال‌احمر برای نجات نسل جوان چه کرد‌ه‌ایم، عنوان کرد: آیا خطر اعتیاد از زلزله کمتر است، نباید برای جوانی که در آوار اعتیاد گیر کرده برنامه داشت، وقتی که بر روی نیروهای امنیتی و انتظامی برای مقابله با اعتیاد فشار می‌آوریم.

امام جمعه مشهد ادامه داد: آنان عملیات انجام می‌دهند، اما در انتها این عملیات خنثی می شود؛ مثلا اخیرا در حاشیه شهر عملیاتی انجام شد و قاچاقچیان توسط نیروی انتظامی جمع شدند اما بعد از دو هفته دوباره بازگشتند، وقتی از مقامات قضایی پیگیر این موضوع شدیم آن‌ها گفتند برای نگهداری هزاران معتاد جایی را نداریم، بنابراین باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی با اشاره به اینکه کسی که زیر آوار مانده بدنش جراحت دارد نه سرنوشتش، اظهار کرد: چه اشکالی دارد که امدادگر به دنبال کسی برود که سرنوشتش دچار جراحت شده است.

captcha